groeivertraging 3,5 week vooral hoofdje klein

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door meidenhuis, 16 nov 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. meidenhuis

meidenhuis Niet meer actief

Beste verloskundigen,

Wij verwachten ons derde kindje, een meisje. Nu weten wij dat we geen grote kindjes maken:

Shania(2,5 jaar) 38,5 week 3060 gram
    Caithlynn(1,5 jaar) 39 weken 2605 gram

Vanwege het gewicht van mijn jongste dochter Caithlynn en de vroegtijdige weeën, zwangerschapvergifitiging van mijn oudste dochter Shania loop ik onder controle van de gyn. Erg jammer want ik had zoooooooooooo graag eens thuis willen bevallen!

Nu heb ik afgelopen vrijdag een groeiecho gehad, bij 27,4 weken. Hier kwam uit dat ons kleine meisje een groeiachterstand van ongeveer 3,5 week heeft. Vooral haar hoofdje was klein deze kwam uit op 23,9 weken. Buikje op 24,1 en 24, 4 en beetjes op 24,9.

Volgens de gyn en echoscopiste is haar lijfje wel in verhouding, dus een symmetrische groeiachterstand. Dat luchtte mij wat op maar na wat zoeken op googlen kom ik erachter dat een symmetrische groeiachterstand vaak minder gunstig is dan een asymmetrische (zoals bij mijn jongste dochter Caithlynn waarbij haar buikje vooral in groei achterbleef).

Verder zie ik dat een klein hoofdje vaak een verstandelijke handicap met zich mee brengt zoals ook psychomotorische onderontwikkelingen etc....

Ze hebben mijn bloed geprikt en as. woensdag krijg ik de uitslag hiervan, want wellicht is er een toxoplasmose de boosdoener.

Verder vroegen ze of ik alcohol dronk, ik drink eigenlijk heeeeeeeeeeeel veel thee en ook koffie overdag en 's avonds drink ik gerust 4 alcoholvrije biertjes van bavaria (o,o% zegt de verpakking). In het begin van de zwangerschap heb ik af en toe weleens een buin biertje gedronken maar nooit iedere dag en nooit meer dan 2 (zit minder alcohol in dan gewoon bier) juist meestal in het weekend voor de ontspanning. Het is niet goed maar wist toen nog niet van alcholvrijbier alleen van maltbier (waar volgens mij ook alcohol in zit).

nu vraag ik mij dus af of de alcoholvrije bier de boosdoener kan zijn of die paar bruine biertjes in het begin van mijn zwangerschap. Overigens was ons kleine meisje met 20 weken perfect op gewicht.

Ook vraag ik mij af of een symmetrische groeiafwijking nu werkelijk zoveel minder gunstig is dan een asymmetrische.

Of kan het gewoon zijn dat dit kindje 'gewoon' klein is. Dit is mijn derde zwangerschap en alle 3 zitten ze kort op elkaar.

In ieder geval alvast bedankt voor het beantwoorden van mijn vragen.

Liefs,

Lindsay

2. Immie

Immie Verloskundige

17 dec 2006
    7.813
    0
    0
    Verpleegkundige en Verloskundige
    Hoi lindsay,

Heel begrijpelijk dat je je zorgen maakt maar zoals je zelf al zegt, jullie maken geen grote kindjes! Met de 20wkn was de groei goed, en dit is de eerste groeiecho na de 20wkn echo? Dan moet er eerst nog een echo worden gedaan voordat ze echt mogen zeggen dat er een groeiachterstand is. Ze zullen je nu goed in de gaten houden en waarschijnlijk moet je veel rust nemen, zodat alle energie naar je kindje kan om wat spekjes te kweken. Eerst de volgende echo afwachten! en het bloed!

Imke

3. meidenhuis

meidenhuis Niet meer actief

Hoi Immie,

Er zijn geen infecties aangetoond in mijn bloed gelukkig, daarbij zei de perinatoloog dat het absoluut niet aan mijn alcoholgebruik aan het begin van de zwangerschap heeft gelegen; om een lang verhaal kort te maken:

=voordat ik zwanger raakte dronk ik bruin bier in het weekend
    =ik was zwanger en maar wist dit nog niet
    =ik was 5 weken bij de positieve test en heb het drinken gestaakt
    -ik was 6 weken en kwam met buikpijn op de verloskamers, daar HCG geprikt echo gemaakt..... zag er niet goed uit
    =volgende dag weer hetzelfde en zou de dag erna gecurreteerd worden. Die avond was ik zoooo verdrietig en heb ik echt wel aardig wat gewoon bier gedronken (had ook flink hoofdpijn de volgende dag)
    =volgende dag klaar gemaakt voor de curretage en op mijn verzoek toch nog een echo: vruchtzak goed te zien en goed gegroeid maar er was geen hoop volgens de gyn. naar huis gegaan want ik wilde mij niet laten curreteren en smiddags bellen voor HCG uitslag. die was deze keer wel goed.
    =5 dagen later een nieuwe afspraak op de poli, gyn zei dat het er nog steeds niet goed uit zag en ik een afspraak voor een curretage moest maken als ik eraan toe was.
    =volgende dag al een second opinion in een ander ziekenhuis en...... er was een hartje te zien. Volgens deze gyn (mijn gyn nu) een volkomen normale zwangerschap.

Ik ben dus enorm bang dat die ene avond dat ik zoveel gedronken heb invloed heeft op de groei van ons kleintje nu. Moet je nagaan dat ik nu bijna 29 weken ben en dit kleintje bijna weggehaald is...... pffff kan er nog boos van worden.

Afgelopen vrijdag (de 13 hahha) ben ik opgenomen ivm de groeiachterstand, volgende dag mocht ik naar huis in afwachting van de bloeduitslagen. Deze waren gelukkig goed.

De perinatoloog vind het nu inderdaad noodzaak om iedere week een doppler uit te voeren en eens in de twee weken een groeiecho.

Het kindje is te klein maar als ze haar eigen lijn blijft volgen redden we het hiermee en zal ze gewoon klein zijn bij de geboorte. Mochten er afwijkingen in de groie komen of doppler of CTG gaan ze wel ingrijpen.

Overigens staat het wel al vast dat ze bij 37/38 weken gaan inleiden ivm mijn bekken en ivm de groei (net als bij de vorige zwangerschappen dus).

In ieder geval ontzettend bedankt! Ik ben gisteravond wat rustiger gaan slapen met het idee dat dit kleintje inderdaad gewoon klein is er niets ernstigs aan de hand is.

Liefs,

Lindsay

4. Brigitte

Brigitte VIP lid

25 sep 2006
    6.432
    5
    38
    Goh, wat een verhaal Lindsay, ik snap dat je de zwangerschap niet zo gerust doorgaat dan je zou willen. Maar vertrouw inderdaad nu op je gyn en als je denkt het kindje minder te voelen bewegen, dan moet je op tijd aan de bel trekken bij de gyn. Houdt voldoende rust en inderdaad; jullie maken geen grote kindjes en je wordt nu goed in de gaten gehouden!

Groetjes Brigitte

Deel Deze Pagina