Er is recent een sauna topic geweest, maar die is gesloten en daar zag ik mijn vraag niet terug. Morgen heb ik een dagje sauna in de planning staan \/ . Ik ben bijna klaar met voorraad kolven zodat papa morgen de fles geeft. Ik heb gebeld over de kolfmogelijkheden op locatie. Mijn kolf heeft een geladen accu. En ik heb me ingelezen op de lekrisico's door de hitte. Maar nou heb ik toch nog een vraag. Ik namelijk nog niet vaak in een sauna geweest. Maar een sauna is bloedheet. Kan ik de melk die ik gedurende de dag kolf nog wel bewaren? Er is een koelkast beschikbaar, dat is het probleem niet. Maar is die melk dan niet zo heet geweest dat ik hem weg moet gooien? Want dan zou ik echt in de knel komen omdat ik moet werken dinsdag. Of redeneer ik nu gewoon vreemd en valt het wel mee?
Kan gemakkelijk hoor! Je lichaam wordt aan de oppervlakte misschien een graadje warmer, maar de melk gaat heus niet koken, ook al is de omgevingstemperatuur 90 graden. Dat is precies waar het in de sauna om draait: lekker zweten om die overtollige warmte kwijt te raken. Stel je voor dat hetzelfde met al het andere vocht in je lichaam (en dat is dus meer dan de helft, inclusief je bloed!) zou gebeuren. Ver voor die tijd ben je echt allang uit de sauna gevlucht omdat je dat zelf niet uithoudt. Veel plezier!
Tja, daar was ik nu ook achter. Vind het achteraf ook een hele domme vraag, hihi. Maar was nog nooit in de sauna geweest. 't Was wel heerlijk hoor, ik ga gauw nog een keer.