Nav een topic in de lounge. Hoe kopen jullie kleertjes voor de winter? In een keer of gefaseerd? Mijn dochter is nu 4,5 maand oud en weegt nu 6.045kg en is 61cm lang. Koop ik dan maat 68 of toch maar 74? Heb een winterjas gekocht in mt 74 en twijfel of hij niet veel te groot is. Maar mt 68 zag er niet uit alsof die tot maart gedragen kon worden.. Maar stel, het wordt volgende maand opeens ijskoud dan is die maat 74 te groot. Vind ik ook een beetje armoedig staan, om haar in veel te grote kleding te kleden..Dit is toch lastig, want je weet gewoon niet wanneer het echt koud gaat worden.
Ik koop de maat die ze nu bijna past. Bij mijn dochter, van 6,5 maand, is dat maat 74. Mocht haar jas in december/ januari te klein zijn koop ik gewoon in de uitverkoop nog een jas. Ik zorg er wel voor dat ik geen extreem dure kleding koop.!
Ik kijk niet te ver vooruit, wat ik nu koop koop ik met max 4 maanden vooruitzicht (die zin klopt ergens niet he?) jullie weten wel wat ik bedoel. Ze groeien zo snel en ik ga nu echt geen kleren kopen met de gedachte van dat het in maart nog zou moeten/kunnen passen. Ik koop nu herfstkleren en als het kouder begint te worden ga ik warmere kleren kopen. Ik durf het niet aan om nu dikke truien of andere warme dingen te kopen, misschien krijgt hij nu een groeispurt en past die dikke trui over 2 maanden niet meer, of hij gaat langzaam groeien en dan past die dikke trui pas in april? Ik koop nu kleren die nu al passen maar wel ruim zitten, dus een beetje te groot maar hij kan ze nu al aan.
Ik denk dat ik maat 68 zou kopen. Als je kleintje hard groeit, kun je in de uitverkoop altijd een maat 74 bij kopen. Maar het ligt er ook aan hoe hard je kindje groeit. Mijn dochter hoorde je bijna groeien, dus dat is een ander verhaal. Verder zou ik nu wat sets voor het najaar kopen met een paar vestjes. En dan in de winter nog wat warme kleding erbij (eventueel ook in de uitverkoop). Mijn dochter is nu 4,5 jaar oud. Ik heb nog bijna geen najaar-/winterkleding gekocht, maar dat wil ik voor 1 oktober doen (dan wordt de kinderbijslag gestort en grijp je makkelijk mis). Ik koop meestal bij 1 kinderboetiek, soms bij 2. De basics koop ik bij Hema en V&D.
Toen ze nog wat kleiner was had ik vaak de neiging om de maat die ze op dat moment had te kopen. Beetje stom van mij natuurlijk.... Tegenwoordig koop ik kleding waar ze in kan groeien. Dingen die ze nu aan kan, maar over 1 of 2 maten nog steeds. Bijvoorbeeld: Ik heb onlangs een setje t-shirts in maat 98 gekocht. Die vallen wat groot, dus ik gebruik ze nu als een soort mini-jurk met een legging. Als ze straks iets groter is zullen ze als een gewoon t-shirt vallen. Ik heb ook een aantal leggings gekocht die ieeeets te lang zijn, die rol ik omhoog waardoor ze echt maanden meegaan. Wat betreft de winterkleding: die heb ik nog niet echt gekocht. Ik heb hier en daar nog wel een dik vest, dat vorige winter ook gebruikt werd. Toen was het vrij groot, inmiddels past ze er goed in. Maar ik verwacht binnenkort nog geen ijzige temperaturen, dus haar zomerkleding i.c.m. een herfst-romper (lange mouwen) en een wat dikkere broek doet het prima!
Ik rekende het altijd uit. Alzcs jouw kindje nu in 68 zit zou ik bv dikkere truien en vesten in maat 74 kopen. Maat 68 voor de longleeves, dunnere jurkjes, maillots etc. Voor je het weet is het weer opruiming en kun je alles een stuk goedkoper halen. Mijn dochter is vorig jaar begonnen met een winterjas in 74 en geeindigd in maat 86. De andere jasjes stteds weer verkocht als ze te klein zijn. Rompers lange mouw zijn nu in de aanbieding bij de Hema en zijn altijd makkelijk.
winter jas vorig jaar maatje groter gekocht. voor de rest koop ik in de sale ook alvast maatje groter, vooral dingen die in alle jaargetijden eigenlijk kunnen. dus hier ligt de kast al vol met shirts korte en lange mouw (onder vestje voor elk seizoen dus), spijkerbroeken enzo. de winter jas voor dit jaar twijfel ik nog over, in de huidige maat hebben wel al 1 gekregen dus wacht nog even af.