Heb even zitten twijfelen of ik dit wel moest posten op het forum, maar ben toch benieuwd naar andere meningen... Wij vieren nu voor het 3e jaar Sinterklaas met 2 vriendenstellen van ons, (dit zijn 2 zussen en hun mannen), hun ouders en schoonouders en alleen mijn moeder erbij. Altijd erg gezellig en afgesproken hier een traditie van te maken. De kinderen zijn nu 3 en bijna 4 jaar oud en hebben steeds meer besef van Sinterklaas en kadootjes krijgen. Vorig jaar was de hoop met kadootjes zo enorm groot, dat we afspraken gemaakt hebben. Ieder stel koopt voor zijn eigen kind een bepaald aantal afgesproken kadootjes en de oma's en opa's kopen 1 kado per kind. Van 1 van de oma's is kleinkind het enige kleinkind en oogappeltje en heeft vorig jaar ook zeer uitgepakt bij kleinkind. Natuurlijk hartstikke leuk, ik gun ze alles, maar op een gegeven moment was mijn zoon klaar met uitpakken en de andere 2 kindjes waren nog volop bezig. Dit vond ik toen al niet zo leuk, maar zoonlief was net 2, die snapte dat toch niet. Nu snapt hij het wel en ben ik bang dat hetzelfde gaat gebeuren, ondanks de afspraken die gemaakt zijn met elkaar. Ik heb de hele dag al een beetje een vreemd gevoel, dat ze mij een zeikerd vinden, omdat ik zo heb lopen hameren op een gelijk aantal kadootjes. De prijs mag iedereen zelf beslissen, maar ik wil graag dat het aantal gelijk is. Kreeg 2 dagen geleden al een sms dat de sint zich niet aan het aantal had gehouden voor 1 van de kindjes, dus toen baalde ik er al een beetje van, want waarom maak je dan afspraken? Nu wil ik graag van jullie weten of jullie mij een zeikerd vinden, omdat ik het niet leuk vind als 1 kind met (bij wijze van hoor) 10 kadootjes de deur uitgaat en de ander na 3 kadootjes al klaar is met uitpakken. Of dat ik niet zo moeilijk moet doen voortaane n verder iedereen lekker zelf moet laten beslissen wat hij allemaal koopt? En dan geldt dat niet alleen voor mijn eigen zoon,maar net zo goed voor de andere kindjes. Hoe denken jullie hierover? Ik moet eerlijk zeggen dat al die discussie namelijk de voorpret wel een beetje belast heeft....
Vind dat je helemaal gelijk hebt! Is toch zielig voor een kindje als het minder krijgt dan een ander. Als die oma dan meer wil doen kan ze het toch als schoencadeautje/andere dag/wat meer met kerst doen.
Wat jammer dat er altijd zo moeilijk gedaan moet worden. Afspraak is afspraak toch? Ik vind het verschil tussen 3 en 10 kadootjes inderdaad ook wat groot. Een kind snapt dat niet. Vind sinterklaas die ander dan misschien liever? Ik snap best dat je dit niet leuk vind.
Daarom vieren zij sinterklaas alleen met ons eigen gezin. Geen gezeur met kadootjes en aantallen. Vind dat je groot gelijk hebt en ik zou me daar ook behoorlijk pissig over maken.
ik snap het ook wel. In schoonfamilie gaat het ook zo, schoonzus koopt cadeau's zoveel, niet normaal. Wij hebben ook 2 cadeautjes met mijn ouders vanavond en de rest morgen bij hun, anders is onze dame zo klaar en de rest is nog een uur bezig met uitpakken....
Ben blij met jullie reacties zeg! Ik kreeg namelijk echt het idee dat ik het overdrijf en me niet zo moet aanstellen. Het "probleem" is ook nog dat het neefje en nichtje zijn (de kids) en dat de familiebanden best wel close zijn en wij zitten er al vrienden gezellig bij. Dus vind het ook best wel moeilijk. En inderdaad een kadootje meer of minder maakt niet uit, maar niet van die grote verschillen! nou ja, het zal mij benieuwen hoe het afloopt....in ieder geval om jullie mening even gehoord te hebben!! Thanks!
Is toch helemaal niet leuk voor een kind om zoveel cadeaus te krijgen in 1 keer? Kan de sint anders niet wat cadeautjes achterlaten? 1 of andere smoes erbij dat de sint dat vergeten te geven is. Dus dat de ouders dit doen zodat opa oma iig hun cadeaus kunnen geven en het voor alle kindjes 'eerlijk aantal' blijft. Familie van elkaar mag niets uitmaken omdat jullie dit als volwassen afgesproken hebben het zo te doen.
Ik vind ook dat je gelijk hebt. De kinderen worden ouder en gaan dan inderdaad denken van: Ben ik dan niet zo lief geweest als ...? Bij ons komen die verschillen helaas ook heel erg voor. En dan zijn het de eigen kinderen die een chocoladeletter en een cadeaubon krijgen en de kinderen van een ander die een xbox met 2 spellen en een lading kleine cadeaus krijgen van dezelfde persoon. Gelukkig zijn geloven we hier er allemaal niet meer in, maar het onderscheidt blijft vervelend. Misschien dat jullie een kleinigheidje voor jullie kleine erbij kunnen kopen en die thuis laten, mocht die van jullie weer minder krijgen, heeft hij/zij thuis nog een leuke verrassing!
Ik vind het raar dat je je zo moet verdedigen... Het is toch vanzelfsprekend dat het niet leuk is voor kinderen als de één meer krijgt dan de ander? Vreemd hoor, ik vind je zeker geen zeikerd!
sja... volgens mij zijn het meer de ouders die hier moeilik over doen... ik heb zelfs voor mijn eigen kids geen gelijk aantal kados en ook geen gelijk bedrag. Maar goed, die zijn nog erg klein en misschien kom ik daar nog van terug maar ik koop gewoon wat ik tegen kom en wat ik leuk vind. Wil je zelf niet nog wat extras voor je zoontje kopen dan? Omdat jullie maar 1 oma erbij hebben?
Pfff wat moeilijk is dit zeg! ten eerste kan ik me helemaal voorstellen wat jij bedoelt, en dan dus absoluut niet zeikerig. Maar dit is natuurlijk wel altijd een gevaar van dingen samen vieren. Ik zou zeggen, als ze die kinderen meer willen geven, dan kunnen ze dat misschien op een ander tijdstip/moment alsnog doen? Misschien kun je dat eens vragen? Als ze bij wijze van, 6 kadoos "teveel" willen geven, kunnen ze dat misschien op een andere manier verpakken? Schoentje zetten thuis? Of thuis nog een "pakjesdag" vieren waarin dan de overige pakjes gegeven worden? Zoiets? Of zeg ik nou iets raars? Ik hoop dat het allemaal meevalt, en jullie een hele leuke dag hebben!
Wij vieren het ook met andere, en hebben 3 cadeaus per kind afgesproken. Doordat opa en oma ook cadeaus wouden doen, krijgen ze nu 5 cadeautjes per kind. Maar absoluut allemaal evenveel, want kindjes letten daar op.
Nou gisteren dus gevierd en de mensen hebben zich helaas niet aan de afspraak gehouden, erg jammer helaas. Het neefje en nichtje gingen met redelijk wat kadootjes meer weg, maar daarbij hadden de andere oma's voor mijn zoon iets gekocht met een sjofeltje en vrachtwagentje en nog wat ander auto-spul, en dat zat in 1 grote doos, als oplossing hebben ze de kadootjes uit de doos gehaald en apart ingepakt, zodat het aantal kadootjes van mijn zoon wat hoger werd. Helaas zag ik bij de andere kindjes grote dozen en dure merken voorbij komen, maar dat geeft verder niet, want de 3 kadootjes die wij voor onze zoon hadden zijn prima bij hem in de smaak gevallen. Maar vind het jammer dat ze zich niet aan het aantal kadootjes hebben gehouden...we gaan er maar eens over nadenken of we dit volgend jaar weer zo doen.
blijft een lastig verhaal vooral omdat je als vrienden bij een familie aanschuift die heel erg hecht zijn met elkaar en oma's die hun kleinkinderen willen verwennen. hoe leuk ze jullie en jullie kindje ook vinden het is niet hetzelfde. of dit terecht en eerlijk is laat ik even terzijde aangezien hun zelf er mee instemmen en jullie ook uitnodigen en ze dan ook moeten bedenken dat ze het leuk moeten houden voor alle kinderen ongeacht van wie het kindje is. dus zelf zou ik die keuze niet maken om onderscheid te maken. ik zou er in jullie geval voor kiezen om sinterklaas als gezin zelf te gaan vieren en anders eventueel met eigen familie die zich wel aan de regels willen houden. hoop wel dat je zoontje het leuk gevonden heeft en er niet zoveel van gemerkt heeft.