Hey dames, voor de dames die 2 babys hebben met een verschil van een jaar. Ik heb een dochter van 3 weken oud en een zoon van een 1 jaar. Ik geef borstvoeding. En als ik bv geef dan wilt mijn 1 jarige op mijn schoot komen en wilt de baby wegduwen. mijn zoontje is sinds de geboorte van mijn dochter bij mijn moeder aan het logeren. vorige week zondag waren ze voor een weekje hier omdat mijn zoontje ons miste en wij natuurlijk ook. hij is gisteren weer gaan logeren. hoe geven jullie aandacht aan de oudste? En schoonmaken? hoe organiseren jullie? Mijn dochter wilt soms om de uur soms 2 uur bv hebben. het wordt ook moeilijk natuurlijk. Soms denk ik stoppen met bv voor mijn zoontje. maar mijn dochter is nog heel erg klein. en is zonde heb veel melk.
Kan je het niet proberen te combineren? Dus je dochter bv geven en ondertussen met je zoontje een boekje lezen ofzo? Iets rustigs doen in elk geval. Verder je dochter in de draagdoek zodat ze dichtbij je is maar je ook je handen vrij hebt voor je andere kinderen.
Tussen mijn meiden zit 12 maanden en 2 weken. Dus bijna hetzelfde als jouw kindjes. Tussen de jongste en nummer 3 gaat 14 maanden zitten. Bij nummer 2 ben ik na 3 weken gestopt met borstvoeding. Ook omdat ze steeds vaker kwam. Ik werd er geen leukere en betere mama van. Heb voor mezelf gekozen, het was zwaar genoeg. Had ook genoeg melk maar heb me er geen moment schuldig over gevoeld. Je doet je best en je grenzen ken je zelf het best. Daar kan een ander niet over oordelen. Nu ga ik er niet eens meer aan beginnen. Heb met voeden eigenlijk niet echt issues gehad de oudste bleef wel spelen of kwam er gewoon bij zitten. En ze wilde wel eens helpen, duwde ze net iets te hard tegen de fles. Maar dat vond ik verder wel meevallen. Kon de oudste ook nog prima in de box zetten of ik zette haar in de stoel vast en dan liet ik haar Nijntje kijken op de ipad. Aandacht verdelen ging eigenlijk wel vanzelf. Heb ik me ook niet zo mee bezig gehouden. De baby had genoeg slaapmomenten en dan was alle aandacht voor de oudste. En nu houden ze elkaar mooi bezig. Stofzuigen deed ik gewoon. Baby in de box en de oudste wilde graag de stofzuiger duwen. Was opvouwen idem. De oudste vind t wel interessant om te 'helpen'. Nu word de jongste over 2 maanden 1 en de oudste 2 ... Ze houden elkaar ook lekker bezig. Dat is wel erg prettig. Ik zal niet zeggen dat het een makkie is en zeker de eerste maanden zijn moeilijk want je moet wennen aan de situatie, je oudste kindje moet wennen en je moet een ritme krijgen. Terwijl je baby nog niet echt een ritme heeft. Maar uiteindelijk gaat het echt makkelijker worden.
Hiee zit 18 maanden tussen de oudste 2. Is het een idee om de oudste ook x te laten drinken? Eerlijk gezegt vind ik het heel normaal dat hij zo doet. Logeren, mama missen en dan zie je dr zit er zo'n vreemd krijsend kind heel de tijd op "zijn plekje". Ik zou ook jaloers worden. Is het geen optie om hem thuis te houden en ipv logeren te vragen of je (schoon)moeder even wil helpen in het huishouden?
Hier 16 maanden tussen nr 2 en 3. De eerste weken was het af en toe ook lastig soms. Meestal ging ik op de bank zitten,zus er naast. Even een filmpje op tv kijken. Of ze ging even in de box om te spelen. Toen het voeden allemaal wat makkelijker ging (in het begin duren de voedingen langer,is aanleggen soms lastig) was het geen probleem meer. Samen een boekje lezen, of ik ging gewoon aan tafel zitten. Zoontje aan de borst,dreumes ondertussen wat eten in haar stoel.Of zij in bad, ik op stoel er bij met baby. En verder...tja,de aandacht moet nu eenmaal verdeeld worden. Thats life. Fles of borst,mama is nu even met baby bezig. Daarna ben jij weer aan de beurt. Dat zal in de toekomst nog wel vaker voorkomen. Maar ik zou je zoontje wel echt er bij bbetrekken. Het is voor hem ook spannend, een zusje er bij, mama niet meer voor hem alleen.. Het huishouden...mwah. Ik deed echt het meest noodzakelijke. Prioriteiten stellen. Het komt allemaal wel weer. Je kleintjes is pas geboren,om de 2 uur drinken is normaal. Focus je op je kindjes,laat papa en je familie helpen met het huishouden. Het is gelukkigm maar tijdelijk!👍
Dus je zoon gaat het huis uit omdat de baby er is? Ben je niet bang dat dat de jaloezie alleen maar erger gaat maken? Geen idee hoe je twee zo'n jonge kindjes combineert overigens. Ik heb er nu eentje van vier jaar en eentje van een maand oud en ik vind het daar al moeilijk het evenwicht te bewaren. De draagdoek is hier al vaker een redding geweest.
Mijn zus heeft ook twee kids heel dicht op elkaar. Maar ongeacht of ze dicht op elkaar zitten of niet, Ik zou hem juist bij je houden,zo gaat hij misschien denken dat jullie hem 'wegsturen' voor de baby en meer om de baby geven dan om hem. Ik heb mijn dochter er vanaf het begin zo veel mogelijk bij betrokken en duidelijk aangegeven wat ze wel en niet kon doen met de baby. Miss helpt het ook als je uitlegt dat de baby honger heeft en even moet drinken. Hij is natuurlijk pas een dus zal er niet veel van snappen maar je kan het ieder geval benoemen. Of als het lukt,de baby voedden en vragen of je zoontje erbij komt zitten met een boekje die je dan kunt voorlezen. Maar zo lang laten logeren zijn ik niet doen, uit angst voor nog meer jaloezie.
Als je het kunt handelen zou ik idd juist je zoon thuis houden. Ik had daarover heen gelezen. Ik heb er echt voor gekozen mijn dochter er vanaf moment 1 bij te betrekken. Hoe jong ze ook nog was ... Misschien dat het daarom hier ook wel redelijk soepel liep en er van jaloezie eigenlijk geen sprake is geweest. Ik ben ook geen mama die babies de hele dag op zich geplakt heeft hoor. Geen draagdoeken maar gewoon in bed slapen en daarmee dus ook echt momenten met mijn oudste alleen. En rondjes wandelen in de buurt met mijn oudste deed ik ook. Babyfoon mee en een klein blokje om. Zo merkt je zoontje dat mama er ook nog steeds echt voor hem is. Daarbij natuurlijk ook helemaal niet verkeerd dat ze leren te wachten. Zowel de baby als je zoontje.
Ik zou hem juist thuis houden, nu werk je jaloezie in de hand; hij 'moet' logeren omdat de baby er is... Hier 2 jaar verschil, dus geen ervaring met 1 jaar, maar juist zsm draaien met je volledige gezin lijkt mij het snelst wennen. Dan kun je de oudste ook alle aandacht geven als de jongste slaapt, samen je nieuwe ritme vinden, oudste aan de jongste laten wennen (en andersom). Ik denk dat uit logeren dit hele proces alleen maar uitstelt en juist de jaloezie vergroot... Hier was de oudste dus wel ouder, maar nooit jaloers geweest.
Ik had 9 maanden leeftijdsverschil en in het begin was het gewoon super zwaar. Ik heb vaak rondjes gelopen met twee huilende baby's in m'n armen. Ik zou je zoontje gelijk weer naar huis halen. Hoe jong ook, hij merkt dat er veel veranderd en hij mag niet thuis zijn. Wat ik vaak deed als ik de fles gaf was een boekje voorlezen of de tv aanzetten. Misschien niet pedagogisch verantwoord, maar werkte wel prima. Ik probeerde sowieso elke dag naar buiten te gaan, lekker een rondje lopen. Bij de derde nu ook weer, lekker laten uitrazen in de speeltuin. Ik heb een schoonmaakster, dus ik deed Savonds een rondje stofzuigen en de was bijhouden, maar niet veel meer. Aandacht aan je zoontje gewoon tussen de voedingen in plannen. Lekker samen op de grond spelen, boekjes lezen tijdens het voeden.. Ik legde de baby dan altijd op een kleedje erbij op de grond. Of gewoon boven in bed. Met twee kinderen kun je nou eenmaal niet 24/7 met baby op schoot zitten. Ook kun je je zoontje al laten 'helpen'
Ik heb geen twee kinderen met een jaar er tussen, maar ik zou hem inderdaad thuis laten. Nu moet hij voor zijn gevoel misschien wel plaats maken voor de nieuwe baby. Hij mist je waarschijnlijk en wil dus volledig je aandacht als hij bij je is. Als hij altijd bij je is, kun je hem meer aandacht geven op momenten dat je je dochter niet voedt en zal hij het misschien beter accepteren als het even niet kan (dan kan hij misschien ook even tv kijken of je leest hem een boekje voor of wat dan ook).
Hier lazen we ook altijd tijdens bv; de oudste vond het sikke prima dat haar zusje zo vaak wilde drinken, kon ze lekker naast mama boekjes verslinden Of idd tv aan. Niet pedagogisch verantwoord, maar wel heel fijn voor de oudate
Ik zou m'n kind niet uit logeren doen, zo geef je het signaal af dat de baby belangrijker is en daar stimuleer je alleen maar jaloers gedrag mee, betrek de kinderen bij de baby en vraag of iemand jou in huis helpt
draagdoek is ook handig, of ergonomische draagzak, voeden terwijl ik iets anders deed was zo erg makkelijk
Ik heb dat ook juist bewust niet gedaan. Mijn kind miste mij enorm toen ik in het ziekenhuis was en had thuis echt tijd nodig om het vertrouwen terug te vinden dat mama niet zomaar weer weg is. Heb veel tijd aan de eerste besteed wat naar mijn idee goed is geweest, dit kan wel met een baby'tje maar is even zoeken. Meestal vinden ze de baby geweldig om te helpen mee te kijken etc. Mijn ervaring is ook betrek de kinderen bij de baby. Lees een boekje of speel een spellentje tijdens voeden, baby'tje is nog heel licht qua gewicht, duplo bouwen tijdens voeden (uiteraard niet alle) is te doen of kleuren hier is lezen de oplossing maar mijn oudste was bijna 3 misschien is dat toch heel anders. Ohh en wij hadden een kraamfeest zodat naast de baby, de kraamverzorgster en papa die nu veel thuis is, die ook aandacht krijgt van mama niet ook nog eens de visite aandacht krijgt, geen visite behalve hulp geeft niet alleen rust maar betekend ook dat je niet telkens met anderen bezig bent cq je aandacht aan moet geven dit kan dan mooi naar de andere kinderen Begrijp trouwens wel je gevoel hoor het is echt even zoeken. Mijn ervaring zoek afleiding voor de andere kinderen als je voed, succes.
Omdat je zoontje nog zo jong is snapt hij nu niet goed waarom hij niet thuis is. Misschien voelt het voor hem dat er nu een nieuw kindje is en hij dus niet meer bij jullie mag wonen. Klinkt wat hard maar zo kan het voor hem wel overkomen. Ik weet dat dit niet je vraag was trouwens, sorry. Maar ik vind het vrij heftig, zo lang logeren en dat terwijl er een baby bij is.
Ja, dit. Ik zou ook jaloers worden als ik "weggestuurd" werd omdat er een baby in huis kwam. En zo bedoel jij het natuurlijk niet he? En hij zal het echt ook wel gezellig hebben bij oma. Maar ik denk dat hij het wel ervaart als dat ie plaats moet maken voor zn zusje, en ik snap dat dat geen fijn gevoel is.
jullie hebben helemal gelijk dames. ik zal hem van het weekend weer terug thuis brengen. ik mis hem ook en hij ons ook heel erg. ik wil hem ook bij mij houden hoor. maar mensen (mijn man, vriendinnen en mijn ouders) in de buurt vinden het beter dat hij bij mijn ouders logeert. dus heb ik hem met hun praten mijn zoontje bij mijn ouders gebracht. omdat we ook pas een week geleden verhuist zijn, alles uitgepakt moet worden en met 2 kindjes wordt dat moeilijk. mijn ouders wonen 1 uur ver van mij.
Hmmm vreemd advies zeg van je omgeving. Als ze je dan zo graag willen helpen laten ze dan maar komen helpen met alles uitpakken. Logisch dat je zoontje graag bij jou op schoot wilde. Hij heeft je gemist en wil na zo'n lange logeerpartij graag alle aandacht van jou. Haal gauw je kleine mannetje naar huis en geef hem aandacht. Mijn oudste 2 schelen 15 maanden. Ik heb de oudste tijdens het voeden boekjes voorgelezen en heel veel torens van duplo gebouwd. Ging prima met 1 hand. Je moet echt je draai gaan vinden met deze nieuwe situatie, dus je huishouden is bijzaak. De eerste tijd vond ik het het belangrijkst dat ik 's avonds een maaltijd op tafel had staan en we iedere dag schone kleren aan konden. Langzaamaan ga je steeds meer doen.
de draagdoek gebruik ik meestal als ik naar buiten ga. Ik wil hem ook graag bij mij houden hoor. ik mis hem heel erg en hij mist ons ook. dat merk ik als we via tango spreken. Maar mijn ouders en mijn man hebben mij overtuigd om hem bij hun laat logeren. het zou voor mij dan moeilijk zal zijn als hij bij was.. we zijn ook pas vorige week verhuist en 3 weken geleden bevallen. zodat ik gemakkelijk kan rusten in mijn kraamperiode. en nog veel in het huis gedaan moet worden. schoonmaakster heb ik dus dat is geen probleem. ik stofzuig, dweil als het nodig is en doe de was alleen maar.