Weer een spenenafkick topic...

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Druif78, 6 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. pinguin72

pinguin72 VIP lid

7 jan 2006
    7.832
    1
    38
    Mijn dochter is sinds deze week speenvrij!
    net als bij mijn zoon heb ik haar gezegd dat als ze 3 was te groot was voor haar speen.
    Om dit afscheid niet aan haar verjaardag te koppelen hebben we nog een paar weken gewacht.
    Afgelopen week zei ze dat ze hem graag in haar schoen wou stoppen voor Sinterklaas zodat hij hem aan een ander kindje kon geven.
    Dus hebben we maandag haar schoentje gezet met de speentjes en een briefje erbij;)
    Eenmaal in bed was het drama, dik een uur gehuild maar daarna goed gaan slapen.
    Volgende ochtend zat er een zakje chocomuntjes in haar schoen en was ze door het dolle;)
    Ze heeft het nog wel over d'r speen dat hij nu bij Sinterklaas is, maar heeft er vrede mee. Dinsdagavond ging ze rustig slapen en de dagen erna ook.
    Ben hartstikke trots op d'r want ze was erg verknocht aan haar speentje.
    Hoop dat ze nu wat minder gaat slissen;)

2. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Hè paarse,
    Ik heb er zelf eerlijk gezegd ook niet echt vertrouwen in. En zin en energie al helemaal niet :)Dat begint al lekker ;) maar ja. Met de vragenlijst die ik moest invullen voor de "3 jaar afspraak" van het CB stond ook of hij een speen gebruikte of niet. Was overduidelijk niet gewenst.... En dat zette me weer aan het denken dat ik het toch maar eens moet proberen. Hoor van velen dat het achteraf wel meeviel allemaal. Voordeel is wel dat hij dingen wel beter snapt dan een jaar terug.
    Als het hier tot slapeloze nachten leidt, dan geef ik waarschijnlijk snel weer toe en bedenk ik me dat hij op de basisschool vast geen speen meer wil?!

3. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    In welk opzicht was het voor jou afzien?? Stoer dat je hebt vol gehouden!

4. Paarse80

Paarse80 Fanatiek lid

5 okt 2008
    4.473
    1
    38
    Vrouw
    Thuis
    Ik ben 1 maand geleden geweest op de 2,5 afspraak en ze deden er helemaal niet moeilijk over. De arts vertelde dat er heel veel kinderen op deze leeftijd nog een speen gebruiken.
    (of ze weten dat het niet helpt om er wat van te zeggen ;))

5. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Goed joh, kan me voorstellen dat je erg trots bent! Vroeg me ook al af of het slim was om jet echt aan z'n verjaardag te koppelen... Het is wel een voor hem duidelijke mijlpaal, maar of een beloning ook nog effect heeft na alle cadeaus die hij al heeft gehad?? En om iets zwaars te koppelen aan z'n verjaardag....:(
    Ben ook een mooi verhaal aan het bedenken hoe ik hem de speentjes kan laten afstaan... Iemand ideeën? Sinterklaas had wel perfect geweest!:(

6. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Ik kan ook niet echt nadelen bedenken eerlijk gezegd, behalve dan dat ik het er wat stom uit vind zien... En eventueel met de spraak. Nu slist hij wel wat maar ik weet niet of dat door de speen komt of dat hij bepaaldeuitspraken gewoon wat moeilijk vindt?

7. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Hier ook een spenenprobleem. Ik wil voor de drie jaar van de speen af zijn. Onze tandarts zei dat er dan geen blijvende schade aan het gebit ontsttat. Ik zie bij onze dochter wel duidelijk scheve voortanden en wil niet dat ze een beugel moet. Ik ga ook het spenenboekje eens proberen.

8. 2012mama

2012mama Fanatiek lid

12 aug 2011
    3.324
    158
    63
    Vrouw
    Drenthe
    Hier samen met mijn spenengek alle spenen weggegooid. Hij was echt helemaal gek van dat ding en liep er altijd mee (nog net geen 2 jaar toen) De eerste dagen waren moeilijk, vroeg er vaak naar en veel wakker snachts. maar binnen 2 weken was dat over en zijn we er van af.
    Buiten het feit van dat het slecht is, was ik ook blij dat ik dat ding niet altijd meer mee hoefde te nemen, en niet meer steeds kwijt was:)

9. Ahava

Ahava Fanatiek lid

27 mei 2011
    1.138
    201
    63
    Ons zoontje is van mei 2009.
    Wij hebben kort voor zijn tweede verjaardag zijn speen weg laten vliegen aan een paar ballonnen. Raam open en gaan met de speen!
    Heel hard uitgezwaaid natuurlijk.

Toen hebben we aan soortgelijke ballonnen een klein knuffeltje gebonden, deze in de tuin gelegd en hem deze laten vinden.
    Sindsdien heeft hij dit knuffeltje, in het begin stopte hij het oortje in zijn mondje als vervanging voor de speen. Nu ook niet meer.

Hier twee dagen onrustig slapen gehad, maar geen gekrijs o.i.d.
    Is me alles meegevallen, maar hij was dan wel nog een jaar jonger.

10. lovelymom

lovelymom Fanatiek lid

30 nov 2011
    3.798
    0
    0
    woehoee hier 1ste nachtje zonder speen
    tis ook heel erg consequent zijn
    en dat is vrij lastig voor mij
    maar ze was zooo vol met enthousiasme dat ik het voor mijn gevoel moest doorzetten

hier wel een beloningsysteem
    ze wil heel graag een vtech storio ze zou hem krijgen voor haar verjaardag
    maar nu krijgt ze hem eerder en dan met haar verjaardag een klein kadootje

11. Paarse80

Paarse80 Fanatiek lid

5 okt 2008
    4.473
    1
    38
    Vrouw
    Thuis
    @Lovelymom, wat goed zeg! He oud is je dochter?

12. sannie30

sannie30 Fanatiek lid

24 jan 2011
    1.050
    9
    38
    Het huilen alsof ze vermoord werden ;) ik moet wel zeggen dat ze op het moment dat wij ermee gingen stoppen, ze de speen over het algemeen alleen nog in bed hadden (en tijdens boodschappen doen enzo). Wij hebben toen bij het bed-ritueel de 10 minuten regel toegepast. Na 10 minuten ff troosten (wel in bed laten liggen) en weer weg gaan. Eerste avond moet je er een keer of 3 naartoe. De tweede avond nog een keer of 2 en daarna is het klaar. Dan weten ze dat huilen niet helpt. Ik heb ook heus met mijn handen in het haar gezeten, en me afgevraagd of ik dit wel door moest zetten. Maar ik was er na 2 dagen zo blij mee!!

13. Skye

Skye Niet meer actief

Hier had mijn meisje toen ze geen baby meer was sowieso alleen nog maar de speen in bed!! Vond het verschrikkelijk, zo'n peuter die heel de dag een speen in haar mond had! Een maand geleden heb ik tegen haar gezegd dat ze haar speen maar eens weg moest gooien. Zonder twijfelen liep ze zelf naar de prullenbak om hem weg te gooien en sindsdien heeft ze er niet meer om gevraagd!!

14. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Pff zie er nog erg tegenop hoor, ik denk dat het hier net zoals bij sannie gaat: een hoop dramatisch gehuil en ben bang dat ik ga zwichten want heb mn nachtrust hard nodig!!
    Ik heb nu een vhaal van de speen met de kliko wagen en dat de speentjes naar baby's toegaan die ze nog niet hebben. Soms vindt hij dat wel stoer ( gek van vuilniswagen) maar vandag zei hij weer dat hij de speen niet aan de kliko wagen wilde meegeven.... Zucht.... Wat kan ik nog meer verzinnen?!

15. pinguin72

pinguin72 VIP lid

7 jan 2006
    7.832
    1
    38
    Mijn dochter wilde het ook niet hoor. Als ik het aan dr vroeg zei ze dat ze zelf nog een baby was en dr speentje nodig had.
    totdat ik zei dat ze dr speentjes moest gaan halen omdat het nu klaar was en toen heeft ze ze in dr schoen gestopt;)
    Ik dacht ook dat het heel erg drama zou worden maar dat viel dus mee.
    Je kan ze ook in een enveloppe stoppen en ze door hem laten opsturen naar de spenenfee/sinterklaas/kerstman/wie je wil.

succes meis!

16. fiona1987

fiona1987 Fanatiek lid

16 mrt 2009
    1.074
    0
    0
    renkum
    ik wil mijn dochtertje van 2,5 ook van de speen af helpen alleen toen ik het 3 weken geleden probeerde heeft ze een half uur liggen huilen toen heb ik hem toch maar gegeven.

17. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Het is zo moeilijk om door te zetten, zeker als je zelf (zoals ik) niet echt gemotiveerd bent. Mn man heeft ook zoiets van; laat hem maar, gaat vanzelf wel over. Maar goed, ik vind zijn geslis ook best verdacht, ben bang dat het van de speen komt en als hij zn tutje in heeft kwijlt hij ook best erg, zodat hij soms dagen achtereen een grote rode uitslag/plek rond zn mond heeft, echt een smerig gezicht. Ben er klaar mee en eigenlijk moeten we gewoon de knoop eens doorhakken!
    In een envelop doen vind ik ook wel een idee, vond dat idee met die ballon ook erg goed bedacht!
    maar beetje jammer dat sinterklaas en kerst al is geweest en de paashaas duurt ook nog even ;)spenen fee klinkt me toch wat meisjes achtig in de oren, mn zoontje heeft ook niet zoveel met feeën.
    Zit me echt rot te denken voor iets waar hij gevoelig voor is en geinteresseerd in is, iets wat indruk maakt en waaraan hij zn speen wel wil geven.
    Vuilniswagens ( en sowieso alles wat rijdt: treintjes, vrachtwagens, trekkers) vindt hij heel mooi, maar als ik zeg dat ze naar de baby's gaan dan zegt hij inderdaad dat hij zelf ook een baby wilt zijn en m nodig heeft etc.... ppffff...

18. lien123

lien123 Niet meer actief

Vandaag begon mijn kindje vanzelf weer over de spenenfee. We hebben nu samen afgesproken dat we m morgen gaan opsturen, en dat ze dan een cadeautje krijgt...nou ik ben benieuwd.

Druif: misschien gewoon er niet bij vertellen waar die speen naar toe gaat. Je kunt m ook vertellen dat hij nu zo'n grote jongen is, en geen speen meer nodig heeft. En je kan natuurlijk ook nog gewoon omkopen....ggg.

Hier staan de tandjes van mijn dochter best naar voren, je ziet precies waar de speen zit, zeg maar. Mijn consultatiebureau zei dat het vaak heel erg meevalt, en dat hoe langer je wacht, hoe moeilijker het is. Maar in het Difrax boekje wordt geadviseerd vanaf 3 jaar af te gaan bouwen, eerder hebben ze nog hun speentje nodig..Maar ja, die hebben natuurlijk belangen in de spenenhandel!

19. pinguin72

pinguin72 VIP lid

7 jan 2006
    7.832
    1
    38
    Hier heb ik hem ondanks dat de Sint allang voorbij was hem toch weer even terug gehaald.
    Ik heb gezegd dat ik hem wel even zou e-mailen zodat hij het speentje zou ophalen;)
    Dat laatste trouwens met name voor mijn zoon die zoiets had van huh hij is toch weg?:D
    Je kan er natuurlijk ook een spenen ridder/koning of een spenenvuilnisman en samen met hem een zakje met zijn spenen aan de weg zetten;)

Mijn zoon was ook zo aan het kwijlen en dat was over zodra hij van zijn speen af was.
    Denk dat het wel belangrijk is dat als je de beslissing neemt hem de speen af te nemen dat je er dan ook écht voor gaat en niet omdat hij huilt hem terug geeft.

Mijn tandarts zei me al veel eerder met de speen te stoppen(je ziet het duidelijk aan haar tandjes) dus ik hoop dat het allemaal nog mooi recht trekt.
    Bij mijn zoon is dat gelukkig wel gebeurt!

20. lien123

lien123 Niet meer actief

He Pinguin,
    Dus het kan wel dat de tandjes weer recht trekken? Hier vind ik het ook geen gezicht eigenlijk. Dat is de voornaamste reden om ermee te stoppen.

Deel Deze Pagina