Hallo allemaal Ik heb helaas gister een miskraam gehad. Ik heb me daarom ziek gemeld voor mijn werk. Mijn manager wil nu een doktersverklaring van mijn HA. Ik heb dit aan mij huisart gevraagd en vond het grote onzin en heeft mij een: "weigering van geneeskundige verklaring" mee gegeven voor mijn manager. Is het normaal dat een maneger dit vraagd? Wat moet ik hier nu mee? Waarom zou hij dat nodig hebben? Hij zij zelf dat dat voor de ARBO arts was? Naast dat ik me heel k*t voel om de miskraam en alleen maar kan huilen moet ik dus nu ook nog met die maneger dealen. Wat een *&**&%$. Sorry ben echt kwaad. Ik hoop dat iemand mij een beetje een uitleg kan geven.
Toch is het niet zo vreemd hoor. Ik had zelfs een zwangerschapsverklaring nodig voor mijn afwezigheid ivm MA. Dit is omdat je werkgever alle tijd die je ziek bent door je zwangerschap/miskraam vergoed krijgt via UWV. Het is dus minder erg dan je denkt
Jammer dat je niet waar meer meeleven hebt gekregen van je baas. Dat maakt het er allemaal niet makkelijker om. Heb je hem gevraagd waarom hij die verklaring wilde hebben? Het is net wat mijn voorganger zegt, als je ziek thuis bent als gevolg van een zwangerschap, dan heeft hij een verklaring nodig zodat hij een ziekte uitkering aan kan vragen bij het uwv. Daar merk jij verder niets van, maar hij wel. Normaal moet hij ziekte uit zijn eigen zak betalen maar bij zwangerschap dus niet. Dus het kan best wel eens zijn dat dat de reden is en niet zozeer dat hij je niet vertrouwd ofzo. VEel sterkte trouwens. Wat ontzettend rot dat jullie droom van dat kindje niet in vervulling mocht gaan.
Zoe, allereerst heel veel sterkte gewenst met je verlies. Ik denk dat wat Ellenk zegt erg aannemelijk is. Alles betreffende ziekte en afwezigheid door ziekte of blessure moet worden verantwoord aan het UWV ivm ziekteuitkering. Ik kan me wel voorstellen dat het je rauw op de dak kwam. Het was van je manager misschien verstandiger geweest om even uit te leggen waarom hij die verklaring nodig had. Dan was het misschien wat makkelijker geweest om ook van de huisarts een verklaring te krijgen.
Ja hoor, is gewoon omdat hij het dan niet zelf moet betalen. Zou er ook niet te veel achter zoeken. Leuk is het natuurlijk niet, maar toch...
Bij mij werd er niet om een verklaring gevraagd door mijn manager maar ze deed heel moeilijk en rot over de hele situatie. Na 1 dag ziektewet belde ze al op om te vragen waarom ik niet was komen werken. Na 3 dagen belde ze me op om te vragen waarom ik geen contact met haar onderhield omdat ze precies wilde weten over hoe en wat. Toen spraken we af dat ik die dinsdag op gesprek zou komen. Die bewuste dinsdag begon het bloedverlies en wist ik dat de miskraam er dus echt aan zat te komen (en dus was alle hoop verloren) dus ik bellen dat ik niet kwam. Toen vroeg ze heel lief of ik nog wel in staat was mijn boodschappen thuis te krijgen. Mijn antwoord hierop was ja (heb tenslotte ook nog een man en verdere familieleden die hiervoor zorgen). Waarop ze weer antwoorde dat als ik boodschappen kon halen ik ook wel kon komen werken en dat het dus allemaal wel mee viel Waarop ik geschreeuwd heb tegen haar of ze wel aan het beseffen was dat mijn kindje dood was en heb opgehangen. Donderdags zette de miskraam goed door, verloor ik het vruchtje en had erge pijn aangezien de manager die dag langs zou komen om te kijken hoe het was heb ik mijn schoonmoeder haar laten bellen en die heeft haar gezegd dat ze niet kon komen omdat ik erg veel pijn had en dat ze de volgende dag welkom was. Ze heeft zich daar niets van aangetrokken en zat nog eerder dan mijn man op het randje van mijn bed De maandag erop belde ze alweer omdat ze wilde weten wanneer ik weer kwam werken, op advies van de verloskundige heb ik haar laten weten dat ik eerst af ging wachten tot het bloedverlies gestopt was. Toen het bloeden gestopt was ben ik met mijn stomme kop bezweken onder de druk en dus veel te vroeg weer gaan werken. Collega's zeiden later dat ze verwachten mij elk moment te zien instorten, lege blik in de ogen en lijk bleek. Zelf heb ik dit niet zo in de gaten gehad. Dus alsjeblieft hou jezelf goed in de gaten, ga pas weer werken als jij er aan toe bent. Groetjes anita
Dank jullie voor je antwoord ben al wat minder boos. Ik ga hem zo een scan van de niet verklaring sturen met de vraag of het zo goed is. Maar ja had dit er nu liever even niet bij gehad. Heb knallende koppijn zou liever lekker op bed gaan liggen. Iets meer medeleven van hem uit was idd wel fijn geweest. Niet dat het het verdriet minder erg maakt maar dit maakt het allemaal alleen nog maar pijnlijker. Liefs Zoe
Hoi Zoe, Het is gewoon allemaal k*t. En dat blijft het ook. Ik raad je aan om in ieder geval een week thuis te blijven. je zit buiten je verdriet ook nog met gierende hormonen in je lijf. Ik had met vlagen hele emo buien. Die kun je echt niet hebben om je werk. En dan er is iets veel belangerijker gebeurd dan werk! Sterkte en succes Liefs,
Heb je dan eigenlijk gezegd aan die manager dat je een miskraam hebt gehad? Omdat hij vraagt om een verklaring. Als je niets zegt kan ik zijn reactie begrijpen maar als je het wel gezegd hebt dan is hij een gevoelloze rotzak die manager van je.
Ja ik heb hem verteld dat ik 6 weken zwanger was en het vermoeden had van een miskraam en daarvoor naar de huisarts ging. En me dus vanaf dat moment ziek wilde melden. Ik heb hem nu de "niet verklaring" gestuurd en de mededeling dat het echt om een miskraam ging. nog geen bericht terug gehad. Dank jullie voor je reactie. Liefs Zoe
Stom iets zeg je baas kan zonder die verklaring ook contact opnemen mety uwv en die bellen jou wel weer was hier wel van de week hebben ze gebeld heb ik uitgelegd dat het niet goed was enz en ze belt eind van de maand weer Ik zou zoiezo nog een week of 2 rust houden en voor jezelf weer wat dingetjes op een rij zetten en niet denken dat je de hele wereld aan kan heel veel sterkte meis en laat je niet gek maken dr zon stomme baas
als hij die verklaring idd daarvoor nodig heeft , had hij je dat op zijn minst kunnen uitleggen... kan me voorstellen dat je je nu onbegrepen voelt... ik moet zeggen dat mijn baas juist degene was die mij verplicht heeft om thuis te blijven(ik hoefde me nergens zorgen over te maken en rustig me tijd nemen), en als ik me weer beter voelde moest ik hem hoogst persoonlijk daarvan op de hoogte stellen...
Mijn baas vroeg wel om een verklaring maar hij heeft wel 6 keer gezegd dat hij het erg vond. Maar ik werk bij een formele organisatie. Ik ben 1.5 wk thuis geweest. Toen de 1e dag (dat is geen leuke dag) maar een halve dag gewerkt. Was kapot toen ik thuis kwam. Thuis ging het best goed maar zo in een andere omgeving ben je toch kwetsbaar. De 2e dag tot 15.00 uur gewerkt. Woe heb ik vrij en toen do weer 100% Ik werd ook nog gebeld door ieen vrouw van het UWV. Dat was een raar gesprek. Eerst zo'n riedel van haar als intro en toen, mag ik vragen wat er aan de hand is. Dus ik vertellen... helemaal stil aan de andere kant... Kreeg bijna medelijden met haar Daarna gaf ze aan dat ze me sterkte wenste....
vervelend zeg zoveel gedoe op je werk met zoiets. Ik mag heel blij zijn met mijn bedrijf als ik dit zo hoor ik kreeg alleen maar medelevende telefoontjes ook van de bedrijfsverpleegkundige. Ik moest vooral de tijd nemen en rustig aan doen. sterkte
BIj mij op het werk verliep het ook allemaal vlotjes. Misschien dat het verschil maakt in welke sector je werkt. Ik werk in de zorgsector en aangezien daar nogal veel vrouwen werken, maken ze dit natuurlijk wel vaker mee. Hierin ook veel ondersteuning van de arboarts gekregen enzo. En ik zelf maakte de afspraken voor contact te onderhouden enz. Maar neem in ieder geval de tijd voor jezelf en als je vind dat je weer kan werken ga je werken en gaat het na een paar dagen toch niet zo goed dan meld je je weer ziek. xxx Joyce xxx Joyce
Allereerst heel veel sterkte. Zoals anderen ook al vertelden is het nodig voor UWV. Ik vind ook dat ze dat wel even wat duidelijker hadden kunnen zeggen. Ik zit eigenlijk al thuis vanaf de 1e foute echo, nu bijna 3 weken geleden. Op mijn werk verwachten ze me pas terug als alles achter de rug is (net vorige week gecurreteerd) en ik er zelf aan toe ben. Werk in de zorg, dus moet je emotioneel wel een beetje stabiel zijn (verstandelijk gehandicaptenzorg). Ben wel blij dat er geen druk achter zit. Voel me wel een beetje schuldig. Dit is dit jaar de 2e miskraam en de vorige duurde ook erg lang. Maar niemand die vindt dat ik nu weer aan het werk moet, behalve mezelf. Aan dit verhaaltje heb je niks, maar wil even laten weten dat het ook anders kan. Nogmaals veel sterkte en neem de tijd om het te verwerken.
helaas blijkt dat dus niet altijd zo te zijn, ik werk ook in de zorg, mijn manager is een vrouw maar ik heb toch heel weinig begrip ontvangen Zelfs nu ik (vanwege de ms) al een paar maanden ziek ben heb ik ze nog niet gehoord of gezien. Ben wel zelf een paar keer naar het werk geweest (even mijn neus laten zien) en telkens wil ze nog een keertje langs komen, maar nog steeds niets geweest. Ik weet echter wel wanneer ze weer zal bellen, 30 oktober 's middags met de vraag of ik weer kan werken (heb 's morgens om 10 uur een afspraak met mijn neurologe) Groetjes anita
oh zoë , ik zie het nu pas dat je een mk hebt gehad. Dorie zeg. Zorg nu maar eerst lekker voor jezelf en je baas kan gestolen worden he. Dikke knuf
nouja zeg met verbazing heb ik je verhal gelezen, ik heb maandagavond ook helaas een miskraam gehad, dinsdag belde ik naar mijn baas dat ik naar de dokter zou gaan en erna even langs zou komen op het werk omdat ik met hem en de vrouw van kantoor een gesprek wilde ( ik wilde het niet door de telefoon vertellen ) Ik ben toen naar mijn werk gegaan en heb alles verteld, ze toonden medeleven en zeiden me dat ik maar naar huis moest gaan en rustig aan moest doen, toen ben ik met mijn stomme kop gister en vandaag even gaan werken maar het was niet te doen, mede dankzij een paar gevoelloze collega's. Dus ze hebben mij vanmorgen weer naar huis gestuurd en gezecht dat ik pas terug mag komen als ik mezelf weer 100% goed voel, en ze wensten mij veel sterkte enz, Dus ik vind het best stom dat jou baas zo doet, je hebt het al moeilijk omdat je je kindje verloren bent en dan gaan ze ooknog zo reageren want zijn sommige mensen toch gemeen Sterkte ermee meid
ha meis! allereerst heel veel succes! echt heel klote voor je! ik vind het ook een hele vreemde reactie van je baas, als hij nou een beetje medeleven had getoond en de verklaring daarna vraagt... die verklaring heb jij op zich niet nodig van je HA, ze kunnen omdat je je hebt ziekgemeld de bedrijfsarts erom vragen (ik heb gewerkt op afdeling p&o) in veel gevallen mag een HA geen verklaring afgeven! de meeste doen het wel omdat de patient er zelf om vraagt maar als hij het via het boekje doet mag het niet! op basis van wat de bedrijfsarts "constateerd" zal een bericht naar het UWV gaan, stel dat jij het niet tegen je baas zou willen zeggen dan is dit ook niet nodig dat hij het weet! de bedrijfsarts + UWV moeten echter wel op de hoogte zijn. Heeft je manager al gereageerd over de "niet verklaring"? Liefs Roshi