hey allemaal, ik werk in de zorg en ben veel met mensen aan het tillen om ze bijvoorbeeld hoger in bed te leggen of om van rolstoel naar bed te brengen. ik werk op een chirurgie afdeling waar de werk druk hoog ligt. ik ben nu precies 5 weken (al zegt de banner wat anders )wanneer moet ik aan de bel gaan trekken! ik wil echt dat deze zwangerschap goed komt en niet door mijn werk in een miskraam kan eindigen:S groetjes onzeker typje
Hoi, Zodra je op je werk hebt verteld dat je zwanger bent, kun je pas aanspraak maken op je rechten als zwangere, o.a. niet meer dan 10 kilo tillen in de eerste 20 weken, daarna niet meer dan 5 kilo, zie de site http://home.szw.nl/index.cfm?menu_item_ ... et_id=2128 Groetjes Saskia
oh bedankt voor je snelle reactie ik ga er meteen werk van maken of zou je nog even wachten omdat het zo pril is? nou ja ze moeten hun mond toch houden als je niet wilt dat iedereen het al weet? groetjes
Ze moeten het idd voor zich houden, neem maar van mij aan dat zoiets als een opend vuurtje over een afdeling gaat... Ik werk zelf in de zorg en mijn collega's wisten zo ongeveer nog eerder dat ik zwanger was dan ikzelf... Vooral als je minder zware dingen gaat doen valt het echt op... Als ik jou was zou ik het je leidinggevende wel vertellen en het op de afdeling op rugklachten ofzo gooien. Bij mij heeft dat gewerkt.. AL heb ik het daarna wel vrij vlot verteld (met 7 weken) omdat ik net in opleiding was voor Evv-er, en ik zwanger terug kwam van mijn vakantie... (Ik wist nog niet dat ik zwanger was toen ik solliciteerde op die functie)
Hebben jullie geen tilliften? Ik vind het anders zowieso onverantwoord voor je rug als je alles moet tillen....Ik zou niet meer tillen en een tillift eisen anders. Dit is toch wettelijk volgens de arbo?
Zelfs met een tillift moet je nog een hoop handmatig tillen hoor.. Je pakt niet even een lift om iemand wat hoger in bed te leggen bijvoorbeeld. En ik moet eerlijk zeggen dat ik het tillen niet zo'n probleem vond, ik had meer last van het bukken en krom staan bij het aankleden van mensen,,
en toch ondanks alle hulpmiddelen in de zorg blijf je veel handmatig tillen dat is idd gewoon een feit. werk zelf ook in de zorg...goed dat je er zo vroeg al over nadenkt ik deed dat dus niet met gevolg nu rugklachten. suc6
Al deze dingen hebben wij ook, maar zoals mom2beilse al zegt veel doe je toch nog handmatig. En het is nu eenmaal zo dat je (wij in elk geval niet) niet voor elke bewoner een glijmat hebt, en als je zo'n ding moet gaan zoeken ben je ook een hoop tijd kwijt... Dus dan vaak maar zo... Het is idd niet goed, maar het gebeurt denk ik meer dan eigenlijk nodig is. Ik moet wel zeggen, wij hebben vorig jaar allemaal weer een tilcursus gehad, en dat helpt wel hoor. Je word er weer even aan herinnerd hoe het *wel* moet.. Eigenlijk vind ik dat ze die cursus minstens eens per 2 jaar moeten geven, maar ja, dat doen ze niet want dat kost teveel geld... (Dat mensen thuiszitten met klachten die door dit soort cursussen te geven voorkomen kunnen worden, kost zeker geen geld.. :S )
Er zijn al goede adviseren gegeven. Wel wil ik nog 1 ding zeggen, als je een miskraam krijgt komt dat echt niet door zwaar tilwerk! dat idee wil ik toch even recht zetten.