Hey, Ik lees je verhaal nu ook pas en eerst en vooral SUPER dat alles ok is! Ik weet ook wat jij de laatste weken hebt doorgemaakt. Ook bij ons zagen ze op 13 weken een verdikte nekplooi (4,5 mm). Dus vruchtwaterpunctie en dan héél lang wachten. Ook bij ons was alles ok ... In februari van dit jaar is ons dochtertje geboren. Een gezonde meid die constant zit te lachen. De laatste weken van mijn zwangerschap kwam de onzekerheid toch terug opsteken: "Wat als ..., "Dat de nekplooi verdikt is moet toch iets zeggen ...". Maar breek je hoofd niet over die onzekerheden. Het blijft een kansberekening! Ik ben superblij voor je! En geniet nog met volle teugen van je zwangerschap!!!
Lieve meiden, nogmaals, ik vind het zo lief hoe jullie allemaal mee hebben geleefd (en nog doen misschien, want ik besef wel dat we er nog niet zijn). Het is haast onmogelijk om op iedereen persoonlijk te reageren. Wat nu... sja, we hebben morgen een echo ter controle gewoon, omdat we een vlokkentest hebben gehad. En dan 5 augustus een hartecho. Daarna gaan ze geloof ik (volgens mijn verloskundige) elke keer echo's maken. Per week kunnen ze weer meer zien. Ik hoop maar dat het meevalt allemaal.
Dixi, ik hoop dat het bij ons ook zo afloopt... Het geeft me wel hoop. Maar we hebben natuurlijk een geschiedenis. Dit is de 2e keer. Waar zal het nou vandaan komen..
Hey Kussentje, Ik begrijp die angst wel ... Wij zouden begin volgend jaar willen proberen voor een tweede kindje, maar ik heb nu al schrik voor die 12 weken echo. Ik denk dat ik gewoon rechtstreeks voor een punctie vraag en niet meer de nekplooi laat meten. Die hartecho hebben wij ook gehad eentje op 20 en eentje op 25 weken. Twee héél uitgebreide echo's, waar je vooraf toch weer zenuwen voor hebt . Maar je moet het positief bekijken je kan driedubbel zo lang naar je kindje kijken ! Ik zal voor je blijven duimen!!!!
Kussentje, heel fijn deze uitslag, hopelijk blijft alles goed gaan en krijgen jullie straks een prachtig gezond kindje!
Dank je Dixi. Ik denk nu al te weten dat ik niet voor een tweede kindje (voor mijn gevoel 3e dan) wil gaan, omdat ik niet nog een keer een zwangerschap wil meemaken. Voor mij zwangerschap = stress. Maargoed dat zien we dan wel weer. Nu maar eens richten op en proberen te genieten van dit babytje. Djoels dank je wel! Hoe gaat het met jou zwangerschap? Volgens mij zijn we precies even ver!
Hey meis, Ik zei laatst tegen mijn vriend of hij het erg zou vinden als we het bij 1 kindje houden. Ik vind zwangerschap ook alleen maar stress hoor. Ben nu al erg gespannen voor de 13e en dan moet nog twee weken wachten. Maar ik wil ook positief blijven. Zowel jij als ik gaan straks in februari een prachtig kind op de wereld zetten. En het verbaast me niets als dit nog eens op dezelfde dag zou zijn! Dikke kus...
hoi Kussentje ik heb het hele topic gelezen. ik ben blij voor je positieve uitslag, maar ik vindt het ook wel een beetje..tja.. dom om te kiezen voor een nekplooimeting. Wat is de reden dat je gekozen hebt voor een nekplooimeting? ja ik begrijp het wel na je eerste, maar waarom voor de eerste? Waarom wordt die keuze gemaakt om een nekplooimeting te doen. je krijgt een kansberekening en daarna kies je voor een risicovolle prik door de baarmoederwand heen, waardoor je meer dan 1 procent kans op een miskraam hebt. Geeft veel spanning, wat niet goed is voor de baby, en.. er kan zoveel meer mis zijn met een baby. Hij kan te vroeg geboren worden, hij kan door de bevalling iets oplopen, hij kan een andere afwijking hebben die niet met behulp van een nekplooimeting kan worden gemeten. een kindje krijg je, die kies je niet. Dit moest ik even kwijt omdat ik NIEMAND hierover hoor praten. Uiteindelijk heb je je wekenlang druk gemaakt om niets en daarbij het risico van 1 procent kans op een miskraam genomen. groetjes van een tegenstander van de nekplooimeting.
Ik breek eventjes in op dit topic om op Ons Kleintje te reageren. Ik denk dat iedereen voor zich samen met haar partner welbewust de keuze heeft gemaakt voor een nekplooimeeting en daarna een test (met de bijbehorende risico's). Er kunnen verschillende redenen voor zijn en ik ben van mening dat hiervoor alleen met de partner overlegd moet worden en niet met voor of tegenstanders van nekplooimetingen. (ik heb zelf weloverwogen en bewust gekozen voor een vruchtwaterpunctie, zonder eerst nekplooimeting te doen)
Lieffie (Romy) inderdaad, we gaan voor een heeeeeel mooi en lief kindje allebei in februari!! En daarna zien we wel weer verderl. het verbaasd me trouwens niets dat je dat hebt gezegd, er is weinig wat we niet hetzelfde denken/ doen. Trouwens mailen schiet er een beetje bij in door dit topic. Vind je dat erg? Anders gaan we lekker mailen hoor. Dikke dikke kus.
@ons kleintje, ik vind het nogal bot om te zeggen dat het dom is om wederom de keuze voor een nekplooimeting te maken. Je kan je ook anders formuleren. Verder ga ik het niet hebben over wel of geen nekplooimeting. Daar is dit topic helemaal niet voor bedoeld.
Het is hier denk ik niet de plek om die discussie te starten. Overigens is het risico niet 1% (1 op 100) maar 3 tot 4 op 1.000 bij een vlokkentest, bij een vruchtwaterpunctue nog zelf wat minder. Ik begrijp je tegenstand tegen deze prenatale onderzoeken (daarom heb ik ook geen combitest gedaan, omdat ik toch geen vervolgonderzoek zou laten doen), maar dit zo in dit topic plempen maakt het persoonlijk naar topicstarter. Als je die discussie wil, dan zou ik een apart topic openen.
Hey meis, Nee dat maakt niet uit joh, we forummen wel lekker, en als straks de rust een beetje is teruggekeerd, pakken we de mail weer op. We verliezen elkaar niet uit het oog hoor... XXX
Ons Kleintje. Ben een beetje overdonderd door je reactie, maar wil toch eenmalig reageren. Heb niet zo'n zin in een ellenlange discussie, kan mijn energie nu echt beter gebruiken. Zoals je in mijn openingspost hebt kunnen lezen, hebben wij dit eerder meegemaakt. En dan niet met een nekplooi van 4 mm, maar eentje van op het laatst bijna 9 mm. Misschien kun je je voorstellen dat het toendertijd niet echt een kwestie was van kiezen. De nekplooi was zo verdikt, dat onze verloskundige (ook nog een goede kennis van ons) er niet omheen kon, en vriendelijk doch dwingend heeft gevraagd of we een combinatietest wensten. Wij hebben hier toen voor gekozen, en zijn gelijk de molen ingetrokken. En hier ben ik haar dankbaar voor. Ondanks heel veel pijn en verdriet gun ik mijn kind(eren) een mooi leven en ons ook. Zoals het er naar uit zag, had ons kindje op zijn minst een ernstige aandoening, als het al overleefd had. Bij deze zwangerschap wilden we weten waar we aan toe waren, en hebben dus weer voor een combinatietest gekozen. Dit werd ons ook aangeraden door de artsen. Uiteraard is een uitslag van 1:5 niet leuk en geeft het veel stess. Ook nu werd ons een vlokkentest aangeraden, omdat dit risico niet opweegt tegen deze kans. Hier stonden wij ook achter. Nu het geen down blijkt worden wij in het ziekenhuis erg goed in de gaten gehouden. Dit vind ik, ondanks dat het ook stress opleverd, een goede zaak. Kortom wij zijn mensen die graag weten waar we aan toe zijn, steken onze kop niet in het zand. Maar dit heeft alles met onze geschiedenis te maken. Iedereen moet zelf weten wat ze doen, combinatietest of niet, maar noem ons alsjeblieft niet dom. Dat doe ik ook niet bij de mensen die hier niet voor kiezen.
Charmed en Appeltje dank jullie, nog wat extra info die ik in mijn betoog ben vergeten. En mijn lieve vriendinnetje Romy uiteraard ook .
Nog een ding Ons kleintje, vind het namelijk wel belangrijk dat mensen goed geinformeerd zijn: Dat het nu geen down of trisomie 13 of 18 is, betekend niet dat dit kindje gezond is. Een verdikte nekplooi betekend vaak dat er 'iets' aan de hand is. Wellicht zijn we er nu op tijd bij, als ons kindje iets blijkt te hebben dat geopereerd kan worden na de geboorte. Dat is ook een overweging waard. En nu stop ik ermee
@Ons Kleintje , je moet iemand die bepaalde keuze maakt zeker in hun waarde laten en ze niet dom noemen ....Persoonlijk zou ik zelf ook verder onderzoek laten doen , vooral als je al eerder een slechte uitslag hebt gehad ..............en zo'n discussie kun je beter ergens anders dan hier opstarten want dat is hier niet echt aan de orde , dit is een topic van kussentje omdat ze haar ei kwijt wil(de) en ik denk niet dat het helpt als je haar hier zo benaderd ...(sorry kussentje ik wil niet voor jou spreken), want ze is er nog lang niet als je echt alles hier goed doorgelezen had , had je dat ook kunnen lezen .......... Sorry kussentje dat ik me er nu mee bemoei , maar vind dat je juist steun nodig hebt en ik vind juist dat je het heel knap doet .......!!