Mijn zoon van 4,5 blijft maar plassen in de broek

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Nataly1972, 19 mei 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nataly1972

Nataly1972 Fanatiek lid

8 jun 2009
    4.283
    1.451
    113
    Vrouw
    consulent Wonen
    Hengelo
    Hai,

Bijna elke dag is het wel raak dat plassen in de broek, soms wel 3 keer per dag een schone broek. Hij doet het overal, op school, thuis als hij aan het spelen is maar ook als hij gewoon rustig op de bank zit tv te kijken. Het is begonnen sinds hij naar school gaat en het duurt nu al bijna een half jaar. Ik heb met school gepraat en daar zeggen dat hij het goed doet op school en leuk speelt en goed mee kan komen. Waarom hij in de broek plast is ons en school een raadsel. In het begin vond hij alles zo leuk op school dat hij niet wilde stoppen met spelen en daarom te laat naar de wc ging maar dat speelt nu niet meer. Als ik hem vraag hoe dat komt dan zegt hij de ene keer dat het een ongelukje is en de andere keer dat hij te laat was. Gisteren en vandaag heeft hij zelf in de broek gepoept. Dat heeft hij nog nooit eerder gedaan.

Ik weet niet meer hoe ik ermee om moet gaan, moet ik hem straffen, leuke dingen ontzeggen, negeren, weer een luier aan doen? Nu negeer ik het maar een beetje en doe hem weer een schone broek aan.

Ik zou graag jullie advies willen want nu duurt het toch wel erg lang en als dat poepen in de broek ook standaard wordt dan ben ik helemaal niet blij.

2. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Mja.. Je zult toch moeten uitvissen wat de oorzaak is...

Lastig weet ik inmiddels uit ervaring.

Vind hij het wel echt leuk op school?
    Of misschien te leuk en daardoor geen zin om naar toilet te gaan.
    Is het toilet op school misschien vies?

3. 3butterflies

3butterflies Bekend lid

11 aug 2012
    642
    0
    0
    Amsterdam
    Probeer een beloningssysteem... Maak een poster met 25 hokjes. Gaat hij netjes naar het toilet, prijs hem dan met het feit dat hij dat zo goed gedaan heeft en geef hem dan een stickertje. Is de poster met hokjes vol met stickers, dan mag hij een klein cadeautje uitzoeken, of bijvoorbeeld naar een indoor speeltuin als ballorig.

Is hij te laat met het naar de wc gaan, dan kun je er eventueel een hokje bijtekenen wat dus gecompenseerd moet worden. Maar je kunt het ook eerst proberen zonder de straf van hokjes bijtekenen. Meestal werkt dit omdat ze trots zijn op de poster. Hang de poster goed in het zicht. Bijvoorbeeld op de keukendeur of de koelkast zodat hij ermee kan pronken naar anderen toe. Is de poster vol, gewoon weer een nieuwe maken zodat hij gemotiveerd blijft. Houd dit een tijdje vol. Ik denk dat hij na 2 posters al veel meer geautomatiseerd naar het toilet gaat!

4. Lili81

Lili81 Fanatiek lid

26 sep 2009
    1.306
    0
    0
    De achterliggende gedachte is wel heel belangrijk idd.

Omdat je tot nu toe steeds negeert zou je eens kunnen proberen te 'straffen'?! Ik heb wel eens gelezen dat op de leeftijd van je zoontje hij zelf zijn vieze broeken kan schoonmaken. Dat hem dat misschien 'motiveert'. Maar ik weet het ook niet hoor.... Lastig.
    Hopelijk pakt hij de zindelijkheid weer snel op!!

5. Ringeling

Ringeling Bekend lid

2 mrt 2012
    869
    113
    43
    Vrouw
    Ik heb dochter haar kleertjes etc zelf laten uitdoen, washandje gegeven en schone kleding en daarna een dweil.
    Ze was dus zelf verantwoordelijk voor haar ongelukjes. Ik was nooit boos, kan gebeuren maar ze was groot genoeg om mee te helpen.Was hier snel over maar goed hier zat er verder niks achter.

Ik zou dus eerst proberen door te vragen en bij ongelukjes hem laten meehelpen zonder heel veel aandacht of boos worden.

6. Nataly1972

Nataly1972 Fanatiek lid

8 jun 2009
    4.283
    1.451
    113
    Vrouw
    consulent Wonen
    Hengelo
    Ben nu begonnen met stickers, bij 15 stickers krijgt hij een cadeautje. Mocht hij zelf uitzoeken en hij wilde zwemmen met mama. Vanmorgen 1 sticker verdient maar die hij is ook al weer kwijt omdat hij net heeft geplast en gepoept in de broek. Hij zat gewoon op de bank te spelen dus er was ook niets bijzonders. Ik had met hem afgesproken dat als hij zou plassen en poepen hij ook de stickers die hij verdient heeft weer terig zou moet geven. De sticker terug geven vond hij helemaal niet erg, het lijkt wel of het hem helemaal niks doet.

Ik zal hem de volgende keer eens alles zelf laten uitrekken en weer aan en zich laten wassen en helpen met uitspoelen, misschien dat dit helpt.

Ik zei ook dat hij anders maar weer een luier aan moest en dat vond hij heel erg, misschien moet ik dit als straf toch eens doen, wat vinden jullie?

7. lievemama19

lievemama19 Fanatiek lid

12 mrt 2007
    1.813
    1
    36
    Misschien helpt dat wel idd, die luier..

Is hij er zelf bewust van dat hij het in zijn broek doet?

Het si misschien niet leuk, maar mijn zoontje heeft dit ook een tijd gedaan... was allang zindelijk en ineens deed ie dat en wist ook gewoon dat het niet goed was. Hij had ook een hekel aan een natte broek.. in het begin verschoonde ik hem meteen, maar op een gegeven moment liet ik hem even lopen in de plasbroek en verschoonde dus niet gelijk alles... dit vond hij niet leuk en na een paar keer (3 volgens mij) deed hij het nooit meer... poepen deed hij gelukkig niet,,

8. 19831

19831 Actief lid

16 mrt 2012
    199
    0
    0
    NULL
    NULL
    Kan hij niet ergens ladt van hebben lichamelijk?

9. linnim

linnim Fanatiek lid

24 mrt 2009
    2.027
    367
    83
    in nederland
    +1 dit zou ik wel even na gaan

10. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Ik zou eerst echt uitsluiten dat er niet een lichamelijke of psychische oorzaak achterzit. Als dit wel het geval is, kan straffen echt traumatiserend werken!
    Sowieso denk ik dat straffen in de zin van boos worden niet werkt.
    Als het puur luiigheid is, dan zou ik idd het meest voelen voor het hem zelf laten opruimen. op die leeftijd kunnen ze prima zelf een schone broek pakken, even zichzelf wassen en een schone broek aan doen.
    Een luier aan doen is wel heel rigoureus, maar als uiterste redmiddel zou je het kunnen voorleggen. Niet dreigend, maar meer in overleg. Maar kan me ook weer voorstellen dat dit verwarrend kan zijn?

11. tassie

tassie Fanatiek lid

23 mrt 2006
    1.888
    0
    36
    Zou het misschien zo kunnen zijn dat hij het op school allemaal veel te makkelijk vind? Dat hij meer kan dan hem wordt aangeboden? Logisch dat hij goed mee kan komen dan, maar misschien kan en wil hij veel meer en ziet niemand dat. Door het palssen vraagt hij dan aandacht.
    Ik zeg niet dat dit het is, maar ik zou er wel naar kijken.

12. flerk

flerk Niet meer actief

Kan het ook een teken van spanning zijn? Merk je aan hem dat hij dingen spannend vindt? Ben het met de anderen eens dat je ook moet uitsluiten dat er iets fysiek met hem aan de hand is, hoewel ik hier niet meteen aan dacht.
    Succes

13. Nataly1972

Nataly1972 Fanatiek lid

8 jun 2009
    4.283
    1.451
    113
    Vrouw
    consulent Wonen
    Hengelo
    Hoe kom ik er achter of het iets lichamelijk is, afspraak maken met de huisarts dan?

Ik zie meteen aan zijn gezicht dat er wat is, dan vraag ik hem wat er is en dan zegt hij uit zichzelf dat hij geplast en gepoept heeft.

Soms denk ik wel dat hij het plassen niet altijd merkt omdat als we hem alleen in een onderbroek laten lopen en we spelen leuk met hem dat hij dan zijn onderbroek een beetje nat krijgt. Daar merkt hij dan niks van.

Laten lopen in een natte broek doen we niet omdat hij een hele gevoelige huis heeft en nu al met het meteen verschonen irritatie plekjes heeft aan de binnenkant van zijn benen. Dat is dus geen optie.

Ik denk dat het een manier van aandacht is, wel negatief maar toch. Nu zitten we eigenlijk een beetje vast in een patroon wat elke keer hetzelfde is. Dat moeten we doorbreken maar hoe.

Ik wil ook niet iets traumatisch doen, daarom straf ik ook niet.

Ik heb contact gezocht met iemand van de GGZ en die komen maandag 27 mei praten over hoe je hiermee om kunt gaan. Mijn zoontje weet dit niet maar ik wil gewoon weten hoe ik zo'n jongetje van 4,5 kan bereiken zodat hij niet meer plast en poept in de broek.

14. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

1 okt 2007
    18.389
    1.292
    113
    Flevoland
    hier een ventje van bijna 4 die regelmatig nog een ongelukje heeft. gister zelfs nog. zaten bij de mac en kzei dat ie ff naar wc moest. dus papa mee naar de wc en 30sec later komt ie terug als ene waggelende pinguin; geplast in zn broek. 'pe ongeluk mama'. En vanmiddag toen ie naar zn bed moest. kwam uur later boven, hoorde gerommel. stond ie op de overloop te spelen met wat speelgoed en hij had weer eens geen broek aan. wéér in zn broek geplast. welliswaar maar steeds een heel klein beetje, maar het blijft gebeuren. hij moest zn vieze broek weer aan en dat vind ie maar niks. pech gehad. hij weet waar de wc is, hij kan het helemaal zelf. hij weet donders goed wanneer hij naar de wc moet

weet ook niet waarom hij in zn broek plast. gelukkig niet zn hele blaas leeg. maar dan nog... snap er niks van

Deel Deze Pagina