geen zwangerschapscursus

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Macdee, 28 nov 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Macdee

Macdee Bekend lid

23 mrt 2008
    755
    1
    0
    Hoi,

Ik had besloten geen zwangerschapscursus of iets dergelijks te doen. Om verschillende redenen waaronder dat ik gewoon dat soort dingen niet leuk vind en je een eind moet rijden vanaf mijn woonplaats (het is altijd s'avonds en heb last van nachtblindheid). Dus ik had er wel vrede mee...
    Maar nu kom ik toch wat verder in mijn zwangerschap en krijg ik van verschillende mensen mee dat als je niet zo'n cursus volgt, de bevalling echt verschrikkelijk is, omdat je ook niet weet wat je kan verwachten.

Eigenlijk wil ik van andere mensen horen die geen cursus hebben gedaan dat ze toch veilig en wel hun kind op de wereld hebben gebracht.

2. alecia

alecia Fanatiek lid

23 okt 2007
    2.295
    17
    38
    student
    drenthe
    mijn moeder heeft bij de zwangerschap van mij geen curcus gedaan, en ik werd binnen 5 uur geboren, dat was vanaf de eerste wee gerekend die toen om de 10 minuten kwamen.

Bij me broertje heeft ze wel een curcus gedaan heeft alles 48 uur gedaan.
    EEn oude schoolgenoot kwam erachter dat ze zwanger was op de dag van de bevalling, nooit een curcus gedaan, haar dochtertje was er binnen 12 uur.
    Zon curcus is meer dat je je beter leert ontspannend, ademhalingsoefeningen, bekkenoefeningen enzovoort, ook hoe je weeen op kunt vangen.
    Als je iemand bij jou uit e buurt kent die jou dat kan leren, is het altijd wel mooi mee genomen, alleen hoor ook heel veel vrouwen erover dat ze nooit wat aan die curcus gehad hebben.

3. iniminie

iniminie Bekend lid

11 okt 2008
    974
    0
    0
    ik heb nooit een cursus gedaan,ik ben er namelijk geen type voor,wist ook niet wat me te wachten stond bij de bevalling,maar lang leve de vk of gyn die je helpt en bijstaat :D
    en je kan je zoiezo niet voorbereiden op een bevalling,want je weet nooit hoe het loopt,en alles gaat gewoon vanzelf,met behulp van de gyn of je vk

4. LadyDaisy

LadyDaisy Niet meer actief

Ik ga er ook niet naar toe.
    Kost me teveel geld, en ik ben toch al niet een tiep voor 'gezellig samen puffen'.
    Ik zie me daar al zitten, zeg! :)
    Nee, aan mij niet besteed.
    En wat ik wil weten zoek ik op internet op, of vraag het aan mijn moeder of schoonmoeder.
    Ik red me wel. :)

5. Karien

Karien Actief lid

16 sep 2008
    136
    0
    0
    Pedagogisch begeleidster
    Ik ga ook niet op zwangerschapscursus ben er ook totaal geen type voor.
    Ik ken zoveel mensen die niet op cursus zijn geweest en snel en goed zijn bevallen.
    Zal dus wel meevallen dat het zo ontzettend nodig zou zijn..

Groetjes Karien

6. alecia

alecia Fanatiek lid

23 okt 2007
    2.295
    17
    38
    student
    drenthe
    Denk dat het ook aan je eigen ligt, want echt voorbereiden op een bevalling kan je niet.
    Dingen zoals puffen kun je wel oefenen thuis ofzo, wordt je ook op de curcus geleerd, met een man of familie en vrienden, die al een bevalling hebben gedaan of bij 1 aanwezig waren weten wel hoe dat moet, denk toch dat dat het engiste echt is waar je je op voor kunt bereiden

7. Mamalyn

Mamalyn Actief lid

15 okt 2008
    497
    0
    0
    Het ligt niet aan een cursus of je goed gaat bevallen of niet.
    Sterker nog, het ligt over het algemeen niet eens aan de zwangere.
    Je kindje kan verkeerd liggen, de weeen niet krachtig genoeg, etc, etc.
    Het is meer een extra handvat die je hebt als je zo;n cursus doet.
    Ik was er ook geen typje voor en kon het ook prima zonder...zoals elke vrouw;)
    Ik denk altijd maar zo:vroeger bestonden die cursussen niet eens en toen konden de vrouwen het toch ook?
    Bevallen is een "oergevoel", dat doe je op kracht en op je gevoel.
    Alleen als je angstig bent kan zo'n cursus je misschien wel wat rust geven.
    Suc6!

8. augurkjes

augurkjes Niet meer actief

ik heb geen zwangerschapscursus gedaan bij de eerste en bevalling is toch perfect gegaan. Nu doe ik het weer niet. Maar zie geen enkel probleem

9. Mamalyn

Mamalyn Actief lid

15 okt 2008
    497
    0
    0
    O'ja, wat ontzettend dom van die mensen die tegen jou gezegd hebben dat een bevalling verschrikkelijk is zonder zo'n cursus!
    Willen ze jou bang maken of zo?nogmaals, bevallen is een oergevoel, je kan echt zonder hoor.
    Wat ik er wel bij moet zeggen is dat bevallen niet m'n hobby is...maar van wie wel haha;)

10. jeanney5

jeanney5 Bekend lid

9 jul 2008
    822
    19
    18
    Heb bij be me 2 andere zwschap geen cursus gedaan en nu ook niet.. En me VK vond dat ik het prima deed.. Oja heb veel steun van me man gehad en dat scheelde, want k ben iemand die van een prikje al traan in me ogen kreeg...

Liefs Jeanney

11. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.063
    3.858
    113
    Natuurlijk komt het kind er ook wel uit zonder zo'n cursus en hoe lang je bevalling gaat duren staat echt los van het feit of je wel of niet een cursus hebt gedaan.
    Ik heb wel zo'n cursus gedaan en sommige dingen waren nutteloos, maar ik heb ook een hoop goede tips gehad, waar de arts mij echt niet op wees in het ziekenhuis. Ik kreeg het bovendien toch vergoed door de ziektenkostenverzekering, dus ik vond het wel best. Maar ik was er ook geen eind voor uit de buurt gaan rijden. Als je geen zin hebt in een cursus, zou ik gewoon een boek halen bij de bieb ofzo over bevallen met wat tips.

12. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Je weet pas wat je kan verwachten als de bevalling begint! Je kan ook niet in theorie leren fietsen!
    Bovendien ligt het er maar helemaal aan hoe de bevalling verloopt; heb je 12 uur lang vreselijke weeen of is je kind er in 1 uur uit, dat weet je van tevoren niet. Mijn vk zegt dat er veel te weinig mensen echt goed luisteren en in 1x doorpersen en dat dat het probleem is. Gelukkig heb ik een goede band met haar en ik vertrouw erop dat het goed komt. Zo'n pufklas lijkt me vreselijk!

13. Beastie

Beastie VIP lid

9 jul 2007
    10.314
    1
    0
    Tekenaarster
    Zuurkoolcity
    Ik heb wel een cursus gedaan maar er evengoed 45 uur over gedaan...heeft nix met cursus te maken maar alles met je lijf en kind :)

Mijn advies...lees niet alleen verhalen van makkelijke en snelle bevallingen....maar over het algemeen. Verdiep je ook eens in een ruggenprik en dat soort zaken ....want echt niemand weet hoe het loopt :rolleyes: (wegpuffen geleerd op cursus...maar weinig aan als je staat te kotsen :D )

14. Macdee

Macdee Bekend lid

23 mrt 2008
    755
    1
    0
    Bedankt voor jullie reacties, Ik voel me er al een stuk beter door!

Gelukkig is er nog nooit een baby blijven zitten...

15. Beastie

Beastie VIP lid

9 jul 2007
    10.314
    1
    0
    Tekenaarster
    Zuurkoolcity

euuuuhhhh, vroeger wel hoor :eek: ...maar dan ben je tegenwoordig al in het ziekenhuis voordat je het weet ;) (als je in het ziekenhuis terecht komt...denk er om dat je commentaar zal krijgen dat je geen cursus heb gedaan...kan je je een beetje op voorbereiden 8) )

Wij hadden trouwens geen puffklas..maar echt gesport met dikke buik en oefeninge gedaan om zo fit mogenlijk te blijven tot het eind en snel herstel...en moet zeggen snel herstel was er zeker ;)

16. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    geen cursus gedaan (ben daar veel te nuchter voor) het moet er toch uit, een ding moet je gewoon goed doen, NIET eigenwijs zijn en goed luisteren als je dat doet heb je 90% al gehad van het doen bevallen..

Ook nog nooit commentaar gehad van mijn VK die moedigt het wel aan (vooral qua oefeningen) maar vind het ook niet echt nodig om te kunnen bevallen...

17. Foxter

Foxter Niet meer actief

Ik doe het wel, maar ik vraag me af wat ik eraan heb. Maar goed, we gaan het meemaken :) Ik ken in ieder geval alle ademhalingstechnieken (voor mij sowieso wel handig, want ik hyperventileer snel) maar die had de vk me ook wel kunnen vertellen denk ik.
    Dus ik zou me geen zorgen maken, zo'n cursus is ook niet alles.

18. limmeke

limmeke VIP lid

28 mei 2008
    17.318
    0
    0
    ben ook altijd bevallen zonder cursus. NIemand die je tijdens een curcus kan leren hoe te bevallen of hoe te puffen.. luister gewoon naar je eigen lichaam... dan komt het helemaal goed.

waarom ik geen curcus gedaan heb is dat ik het al niet zag zitten om met allemaal dikbuiken te staan puffen.. maar wat ik het meest bezwaarlijk vond was dat partner zo buiten spel stond.. hij mocht 1 keer mee naar vaderuurtje... het is toch iets dat je samen doet?

nu doe ik het weer niet.. kind komt echt wel naar buiten.. heb ook nooit commentaar gehad, zowel van VK niet als in ziekenhuis niet.

gewoon doen dus wat je zelf wilt..

19. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    je hebt ook cursussen voor samen tegenwoordig maar dat zie IK juist weer niet zitten. En man aanwezig bij zó'n kippenhok cluppie (want JUIST daar is het wel weer leuk voor, de contacten die je kan maken) vind een man daar niet echt bijhoren, bovendien hoeft ie alleen maar bij je te zitten en commando's opvolgen :p (geintje natuurlijk)

20. Foxter

Foxter Niet meer actief

hihi wij gaan juist nooit naar de partneravond, dat wil ik mijn man niet aandoen :D
    Ik vraag me wel altijd af hoe mensen die nooit een cursus hebben gedaan, aan het beeld komen van "met zn allen puffen in een kringetje". Want zo is het helemaal niet, gelukkig, want dan ging ik allang niet meer :D

Deel Deze Pagina