Weer ff over de hond....

Discussie in 'De lounge' gestart door Minny, 19 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Minny

Minny Fanatiek lid

26 sep 2007
    4.647
    2
    0
    Ik schrijf wel vaker over onze hond en dit keer wil ik graag wat tips van jullie over het alleen zijn.

We laten onze hond als we weg zijn in de gang, want in de kamer springt hij op de bank en dat wil ik niet. Alleen begint hij zodra we de deur dicht hebben getrokken al te piepen en bij thuiskomst heeft ie elke keer weer verf van de deurpost afgekrabt. Wat kunnen we hier nou aan doen, want het is geen gezicht.

2. veghelsemeid

veghelsemeid Fanatiek lid

3 aug 2008
    2.083
    0
    0
    huisvrouw
    veghel
    msschien een bench??

en eerst beginnen om hem b.v 5minuten alleen te laten

dus b.v ff in de gang te staan

en dan langer

3. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.556
    529
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ik ga mee met Veghelsemeid... ik heb het idee dat het toch een vorm van verlatingsangst is. OMdat je aangeeft dat hij begint te piepen etc en ook de verf afkrabbelt. Dus je zult dit goed moeten opbouwen!
    Desnoods eerst de bench invoeren als "huisje/mand", dus dat hij zich daar lekker kan terugtrekken voor een slaapje en voor de nacht.
    Daarna uitbouwen met vijf minuten opsluiten en even weggaan. En zo verder.

4. Minny

Minny Fanatiek lid

26 sep 2007
    4.647
    2
    0
    Als puppy heeft hij in de bench gezeten, maar daar werd hij helemaal hysterisch van. Kreeg klachten van de buren dat hij zo erg blafte. Intussen is hij 8 jaar en staat het me eigenlijk tegen om hem de bench weer ' aan te doen' . Maar goed, onze gang wordt er ook steeds minder mooi op, want mijn man wil niets verven zolang dit zo blijft.

We laten hem soms ook wel even in de gang als we thuis zijn. Maar dan staat hij ook de hele tijd te piepen voor de deur. Hij gaat niet rustig in z'n mand liggen. Hij wil overal bij zijn...

5. Vagans

Vagans Niet meer actief

Ik denk dat je even helemaal opnieuw moet beginnen met het leren om alleen te zijn!

Eerst gewoon een paar minuutjes en dat dan steeds uitbreiden, ook goed belonen als hij netjes stil heeft zitten wachten (maar wel echt stil!)

je kan evt dmv telefoon luisteren als je wat verder weg gaat.

Ook zijn er speciale stekkers en halsbanden te koop die de hond zich meer op zn gemak laten voellen, deze willen in zon situatie ook nog wel eens goed helpen!

Heel veel suc6!

6. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.086
    3.869
    113
    Een bench vraagt net als alleen thuis zijn een training die je langzaam op moet bouwen, anders heeft het helemaal geen nut, want dan kunnen ze inderdaad hysterisch worden.
    Zou toch de bench weer gaan proberen en langzaam opbouwen, eerst als je thuis bent, gewoon in de kamer. Als je googled kom je vast wel een goed schema tegen om dat langzaam op te bouwen en daarna gaan oefenen met van huis weg gaan. Je zult waarschijnlijk heel wat stappen terug moeten nemen en het dan weer rustig op gaan bouwen.

7. bramtim

bramtim Fanatiek lid

1 feb 2008
    2.107
    0
    36
    Zorg dat je zeker weet wat de reden is van het gedrag van je hond. Er wordt nu al meteen geroepen dat het verlatingsangst is maar lang niet elke vorm van niet alleen thuis kunnen zijn is verlatingsangst. Mijn tip is dan ook om er een prof bij te halen die je kan helpen achter de oorzaak te komen.

Hoe lang vertoont je hond dit gedrag? Is er iets verandert waardoor hij nu zo reageert?

het kan ook best zijn dat hij wat aan het dementeren is en daardoor een terugval heeft.

Je geeft ook aan dat je hond overal bij wilt zijn. Als hij ook als jullie thuis zijn hem even in de gang laten, piept hij ook.

Ik denk dat je echt dit heel goed uit moet laten zoeken voordat je het probleem structureel aan kunt pakken. Houdt er wel rekening mee dat wanneer het verlatingsangst is, dit een probleem is dat enorm energie van iedereen vraagt om het aan te pakken.

Succes

8. Skye

Skye Niet meer actief

je moet gewoon het alleen blijven weer gaan oefenen. Desnoods gebruik je daar als hulp de DAP-band bij! Als jij terug komt en de hond is weer blij jou te zien, dan moet je hem eigenlijk even negeren. Hij focust zich nu teveel op jouw terugkomst, dus die moet je (hoe vervelend ook) iets minder leuk en interessant gaan maken door hem niet vrolijk te begroeten maar door gewoon langs hem te lopen zonder aandacht aan hem te besteden.
    Als je hem nou in de woonkamer laat (stoel op de bank zodat hij er niet op kan), zal hij dan ook nog piepen, blaffen of slopen???

9. NooNoo

NooNoo VIP lid

18 jul 2010
    5.422
    1
    0
    Eens met Bramtim. Het kan heel goed iets anders zijn, het eerste wat in mij op kwam is probeer eens een Kong. Dat is een soort speeltje dat je vol kan stoppen met lekkers (ff googlen en je komt de meest wonderlijke 'recepten' tegen). Kunnen ze úren zoet mee zijn.

Verder inderdaad maar een prof inschakelen, als in een dierenarts of zelfs een gedragstherapeut. Dat laatste hoeft niet eens perse duur te zijn. Ik heb het zelf ook eens gedaan voor mijn hond, was toen puber en heb het uit eigen zak betaald... dat wil wat zeggen voor mij als puber :D Die vrouw had aan één bezoekje genoeg, gaf ons héle goeie tips waar we tot op de dag van vandaag nog baat bij hebben. Het kan zo simpel zijn...

10. Marjanneke

Marjanneke Fanatiek lid

11 aug 2008
    1.477
    1
    36
    Thuiszorg medewerker
    Vlissingen
    Inderdaad oefenen met alleen blijven. Eerst vijf minuten en dan misschien op de hoek van het huis blijven staan en horen wat ie doet. Blijft hij stil, teruggaan en 'm daarvoor belonen. Gaat ie piepen of blaffen, teruggaan en met je stem duidelijk maken dat ie dat niet mag doen. Net zolang totdat ie 't snapt.
    Met die van ons heeft het gewerkt op die manier, hij had het gelukkig heel snel in de gaten en er zaten daardoor maar 3 krassen op de deur van de bijkeuken naar de woonkamer. ;)
    Niet veel later hebben we 'm altijd lekker in de woonkamer gelaten, hij maakte nooit iets kapot en sprong niet op de bank etc. dus we vonden dat ie wel lekker op zijn eigen kussen in de woonkamer mocht liggen als wij er niet waren. We hadden zelfs een open trap naar boven in de woonkamer waar ie nooit naar omkeek! Een kwestie van oefenen en vooral veel belonen bij goed gedrag.
    Hij heeft daardoor ook nooit in een bench gehoeven, dat voelde niet goed voor ons destijds. Hij had een mand en een kussen, net als wij de bank hadden en dat was genoeg.
    Wel zijn we jarenlang met hem naar cursus gegaan - in eerste instantie voor dominant gedrag maar dat was na een half jaartje cursus volledig weg - en later behendigheidstraining omdat we daar zo'n plezier uithaalden met 'm.

11. bramtim

bramtim Fanatiek lid

1 feb 2008
    2.107
    0
    36
    Ik bedoelde inderdaad een gedragstherapeut. Mijn ervaring is dat dierenartsen vaak weinig kaas gegeten hebben van gedrag.

Tja wat is duur...... als je probleem daarmee is opgelost en je hond weer gelukkig is....zou voor mij onbetaalbaar zijn.

12. bramtim

bramtim Fanatiek lid

1 feb 2008
    2.107
    0
    36
    Bij een hond met echte verlatingsangst begin je niet met 5 minuten! Dat is al veel te lang waardoor hij makkelijk de fout in kan gaan.

Beginnen met hem niet meer overal mee naartoe te laten gaan dus de deuren in huis voor hem te sluiten. Verder een heel deel plaatstraining en zeker niet gaan roepen als hij blaft of piept. Dan heeft hij dus alleen maar geleerd dat wanneer hij herrie maakt jij reageert. Pak je nog het probleem niet aan.
    Negatieve aandacht is overigens ook aandacht.

Maar goed................ zulke problemen met honden zijn niet op te lossen via een forum hoe goedbedoeld de adviezen ook zijn.
    Eerst de oorzaak van het gedrag achterhalen en daarmee aan de slag gaan met een gt is het enige juiste advies dat hier gegeven kan worden.

13. NooNoo

NooNoo VIP lid

18 jul 2010
    5.422
    1
    0
    Belonen bij goed gedrag is de manier inderdaad.
    Echter, slecht gedrag moet je negeren, altijd. Dus als ie blaft juist níet terug gaan en met je stem corrigeren. Een hond boeit dat niks, negatieve aandacht is ook aandacht.

14. Marjanneke

Marjanneke Fanatiek lid

11 aug 2008
    1.477
    1
    36
    Thuiszorg medewerker
    Vlissingen
    :( TS vraagt om advies toch, dus ik vertel wat bij ons heeft gewerkt. En dat was beginnen met 5 minuten. Als dat niet werkt, begin je voor mijn part met een halve minuut. Het gaat er toch om dat je eerst iets kunt proberen?

En roepen als ie piept of blaft heb ik helemaal niet gezegd. Alleen als je hem 'op heterdaad' betrapt mag je 'm echt wel met je stem corrigeren lijkt me. Daar doet die van ons 't z'n hele leven al mee, haha!

Onze hond is inmiddels 12,5 en was behoorlijk dominant in het begin. Wij zijn er vol ingegaan om ervoor te zorgen dat dat afgelopen was en mèt hulp (cursus) is het gelukt. Ik wil maar zeggen dat het niet heel erg moeilijk hoeft te zijn, je moet soms net even wat proberen. Zoals ieder mens anders is, geldt dat ook voor honden. Ieder karakter z'n eigen aanpak.

Deel Deze Pagina