4 maanden dip ?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Nemo, 5 sep 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nemo

    Nemo Niet meer actief

    Ik hoor altijd van de 4 maanden-dip. Maar bestaat hij ook echt ? Heeft iedereen er last van gehad ? En komt die dan ook precies met 4 maanden ?
    Ik heb wel regeldagen gehad maar die kwamen ook niet op de tijden zoals het in het boekje stond. Ik zie de bui n.m. al hangen, moet straks weer aan het werk en heb niet veel diepvriesmelk, ja dom. Ik had niet zoveel ingevroren omdat onze kleine toch niet uit de fles wou drinken, we hebben nu een antilekbeker en dat gaat beter.
    Kolven wil ook niet echt. Had in het begin en een paar minuten 140 ml (uit 1 borst) en dan hield ik maar op. Nu met moeite 120 ml uit 2 borsten.

    Kortom ben eigenlijk een beetje bang voor een instortende productie als ik straks aan het werk moet (over 2 weekjes).
     
  2. stranger

    stranger Fanatiek lid

    28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    Wat ik van het bv-forum geleerd heb is de vier-maanden-dip een afbuiging in de groeicurve bij bv-kindjes. Omdat ze op het CB een curve gebaseerd op kv-kindjes gebruiken wordt het een dip genoemd. Bv-kindjes groeien nu eenmaal anders, in het begin harder en rond de vier maanden gaat het minder hard.

    Daarnaast valt het vaak samen met inderdaad het moment dat mams weer gaat werken en een groeisprongetje.

    Dit alles zorgt ervoor dat kindjes sneller onrustig zijn en ook weer om nachtvoedingen gaan vragen. Dat laatste kan ook zijn omdat ze dan mamahonger hebben.

    Zover mijn kennis via het bv-forum.

    Ik heb trouwens geen last gehad van een viermaandendip maar denk dat dat ook anders is voor mij.

    NOg een vraagje: wat voor kolf heb je? Enkel of dubbelzijdig?
     
  3. Nemo

    Nemo Niet meer actief

    Ik heb een enkel hand kolf. Dit omdat ik toch niet zoveel ga werken. Eerst 7 weken x 2 dagen (mijn contract is niet verlengd) mocht ik daarna weer werk vinden en het mocht niet goed gaan met kolven dan ga ik zeker investeren in een dubbelzijdige kolf.

    Kan ook nog eens proberen met warmte op mijn borst voor het kolven, maar op mijn werk lijkt me dat weer niet zo handig.
     
  4. geke

    geke Fanatiek lid

    10 mei 2006
    3.155
    0
    0
    ik (of Jonathan) heb geloof ik geen last gehad van een 4 maanden dip. gaat juist hardstikke goed de laatste weken. kolven gaat ook prima op t werk. groeidip weet ik nog niet, volgende week naar CB. hoop het niet want wordt daar toch een beetje zenuwachtig van.
    Kan best zijn dat als je een poosje niet hebt gekolfd je daar even weer aan moet wennen. Als je het weer een poosje doet gaat t vast weer beter.
     
  5. liefzonnetje

    liefzonnetje Fanatiek lid

    17 aug 2006
    2.074
    0
    0
    Hier heb ik net een aantal dagen van vreemd drink gedrag achter de rug.... steeds maar een paar minuten drinken en dan weer willen spelen. Ik probeerde wel te volharden, maar ja, zodra de tepel in de buurt van zijn mondje kwam, was het voor hem een spelletje zijn mond zo stijf mogelijk dicht houden... of als het per ongeluk toch lukte, met een vies gezicht hem er zo snel mogelijk uit werken.... haha dat was eigenlijk ook wel grappig.
    Ik bedacht me dat dat misschien de 4 mnd dip was, waar iedereen het over heeft of door de BO die ik onlangs gehad heb.
    Vandaag is het al 2 keer goed gegaan! Wel langer doen we er over dan normaal....

    En wat kolven betreft, hier idem dito. Eerst met gemak 160 ml (1 borst) in ruim 5 minuten... maar dat duurt nu wel langer. Op mijn werk kolf ik gelukkig wel redelijk veel. Ik kom vaak met 500 ml thuis (2 keer kolven) en zoveel drinkt Steven niet... dus op werkdagen bouw ik ook wat op.

    Een electrische dubbele kolf is wel echt super hoor. Die heb ik ook, ondanks dat ik tot eind oktober maar 1 dag per week werk en daarna ga ik 3 dgn per week werken. Het is inderdaad een enorme aanschaf (heb de medela pump in style 300 euro....) maar vind het dubbel en dwars waard! Heb al een aantal keren door goed te kolven een BO weten te ontkomen... op afgelopen vrijdag na...
    Maar je hebt ook geodkopere electrische kolven... of huur eerst eens, dan kun je het uitproberen!
    Dubbelzijdig gaat bij mij altijd beter dan enkelzijdig electrisch...

    op borstvoeding.com staan ook nog kolf tips... misschien dat je daar wat aan hebt?
    op zich krijg je zo te zien wel een tsr als je 120 kolft.. anders had je die spray nog kunnen proberen...
    wat denk ik het belangrijkste is, is relaxed zijn en niet denken dat je "maar" zoweinig gekolfd heb, of minimaal zoveel moet kolven....
    tijdens de BO heb ik dat gemerkt. Keiharde borst, mega vol met melk en zowel Steven als de kolf kreeg er uren niets uit.....
    ik heb van de huisarts die spray gekregen en sinds ik die in huis had gaat het opeens weer goed..... staat nog onaangebroken in de koelkast...

    Succes joh! het komt vast goed! :)
     
  6. Nemo

    Nemo Niet meer actief

    Dank jullie dames. Ik had net 30 ml gekolfd :( met veel pijn en moeite. Ik zal het gewoon vaker doen, mischien dat het dan weer wat beter wordt.
     
  7. Loeki2

    Loeki2 VIP lid

    3 jun 2006
    16.265
    1
    0
    Ik weet niet of het dé 4-maanden-dip is, maar Annika was op de dag af 4 maanden toen ze weer om nachtvoedingen kwam. Nu heeft ze vannacht voor het eerst weer doorgeslapen.

    Kolven gaat prima op dit moment.
     
  8. Bumbaloe

    Bumbaloe Actief lid

    1 jun 2007
    372
    0
    0
    wanneer kolf je?
    Kolf je na een voeding? Oof ipv een voeding? Dat geeft nl nogal verschil in opbrengst.
    In het begin had je ws meer melk nu is vraag en aanbod beter op elkaar afgesteld dan toen.
    En krijg je een toeschiet reflex als je kolft?

    De 4 maanden dip hebben hier alle 2 de meiden niet gehad. de oudste niet omdat de mijn melk uit de fles kreeg. En de jongste gewoon niet echt.
     
  9. Zeeuwsmeisje

    Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

    9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Hier was de 4 manden dip meer dat mn kids meer afgeleid waren tijdens het drinken.. veel loslaten, rondkijken ed. Qua afbuiging van de groeicurve heb ik bij mn zoon niks gemerkt.. dat gebeurde pas met 6 mnd.

    Ik ben ook geen sterkolfster. Ik kolf savonds voor ik ga slapen standaard 125ml uit 2 borsten (met behulp van neusspray anders kom ik niet verder dan 30ml) Toen ik ft kolfde ging het veel makkelijker
     
  10. jingels

    jingels VIP lid

    8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Jelte heeft (gelukkig en afkloppen) nog nergens last van maarja.......
    Vandaag voor het eerst weer gewerkt en kolf 2x per dag 200 ml per keer, dus hartstikke netjes.
    En ik hou die avondvoeding erin he rond 23.00 , toch nog zo'n 130 ml. Daar zijn de boobs nu aan gewend.

    Ik zou gewoon vanaf nu elke dag op een vast tijdstip kolven,dan gaat het vanzelf beter.
     
  11. Nemo

    Nemo Niet meer actief

    @Bumbaloe: ik voelde die keer idd geen tsr. De laatste tijd drinkt ons kindje 's middags vaak 2 borsten hij had er nu maar 1 gehad.
    Vanmorgen had ik weer 150 dus dat is het betere werk. Ik ben nu verkouden mischien dat dat ook niet echt in mijn voordeel werkt. Ga in elk geval nu wel serieus een voorraad opbouwen. MIschien heb ik het wel niet echt nodig maar vind het wel een fijn idee.
     

Deel Deze Pagina