Hallo, Ik ben door financielle omstandigheden verplicht weer 36 uur te gaan werken. Ik ben sinds de geboorte van de oudste (in juni is ze 4 geworden) thuis geweest. De jongste is nu 9 maanden. Ik vind het heel moeilijk mn kindjes zoveel uur in de week naar opvang te moeten brengen en heb geen familie of vrienden die kunnen oppassen. Zit er nu aan de te denken savonds te gaan werken en evt 1 a 2 dagen overdag. Maar mijn twijfel of dat op te brengen is Overdag de zorg voor 2 kinderen (waarvan 1 al op school zit) en het huishouden en dan savonds als man thuis is nog te gaan werken... Zijn er moeders die in een soort gelijke situatie zit en hoe bevalt je dat?
Of het vol te houden is, weet ik niet. Ik werk zelf 32 uur en mijn vriend is volledig thuis bij de kinderen... dus ik ben wat dat betreft verwend. Maar wanneer jij ook fulltime moet gaan werken, dan betekent dat niet dat jij én fulltime het huishouden kunt doen én de zorg voor de kids hebt én ook nog eens 36-40 uur kunt werken. Je zult dan taken moeten afstaan aan je partner... dus hij zal ook een tandje harder moeten lopen. Je moet dan het "werk" meer verdelen. Anderzijds wanneer je avonden werkt, dan kom je vaak niet aan een fulltime baan qua uren.
Waarom vind je het zo moeilijk om je kinderen naar de opvang te brengen? De meeste kinderen vinden het daar geweldig, krijgen er nieuwe uitdagingen, ontdekken er nieuwe zaken... Dat is toch vooral leuk?
Ja voor 1 a 2 dagen vind ik de opvang prima. Maar 4 dagen in de week vind ik te veel. Daarom wil ik 2 dagen en 2 avonden werken. Vanzelfsprekend zou vriendlief meer taken op zich nemen maar alsnog zouden de kinderen grotendeels op mij neer komen. Vind het vooral ook moeilijk voor de oudste want die moet dan ook 4 dagen voor school, tussen de middag en na school op de opvang zijn. Terwijl ze dus al heel haar leventje lekker bij mama thuis is. Zijn er kinderen die ook zoveel naar de opvang gaan?
Mijn dochter heeft nooit anders geweten dan fulltime in de opvang van toen ze vier maand oud was. Nu is ze net drie, en gaat ze fulltime naar school, inclusief ineten. Ze vind het vooral allemaal heel boeiend, komt met massa's verhalen thuis...
Onze kinderen gaan voltijds naar de opvang. Daar hebben we bewust voor gekozen, omdat ik persoonlijk ondervind dat ze elke dag hun vaste structuur hebben en die ook nodig hebben. Een dagje bij oma en opa is er spontaan ook wel eens bij, maar onze kinderen vinden dit dan weer een "bijzondere" dag. Dit willen we ook zo houden. Op die manier krijgen we geen foute confrontaties met de familie door bvb een ander opvoedingsidee of zo.
Hier gaat ze 2 dagen (Halve of volledige, ligt eraan) naar de crèche, de rest v/d week ben ik vrij of komen de ouders babysitten als ik late heb (Is maar een klein 2 uurtjes) Als ze meer gaan raken ze idd beter dat ritme gewoon, maar hier volgen we gewoon het ritme van thuis en in de crèche slaapt ze gewoon mee met de andere kindjes En ze vind het er heel fijn, kent geen vreemd... Ik ben blij dat ze niet elke dag moet gaan en dat wij veel tijd samen besteden, maar das voor iedereen anders!