Weer gaan studeren, maar wat...

Discussion in 'De lounge' started by Rietje88, Oct 21, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Rietje88

Rietje88 Niet meer actief

#1 Rietje88, Oct 21, 2016
    Last edited by a moderator: Oct 21, 2016
    Het begint te kriebelen om op een gegeven moment weer te gaan studeren. Nu is het nog geen optie omdat ik volledig afgekeurd ben, een studie niet te betalen valt en ik het nog veel te druk heb thuis.

Maar als wij een koophuis in een goedkopere regio kunnen vinden, mijn gezondheid verbeterd en de kinderen naar de basisschool gaan dan is het misschien weer mogelijk.

Ik ben best veel na aan het denken over de toekomst. En ik zou graag iets willen gaan doen waar ik mijn hoofd voor nodig heb. Als ik niet uitgedaagd word dan verlies ik mijn concentratie. Als ik iets interessant vind en niet te makkelijk is heb ik een ijzersterke concentratie. Iets waarbij je puzzelt en zoekt naar verbanden. Exact voor moet zijn. Een onderzoekende functie dus. Maar met teveel druk klapt de boel ook in elkaar. Het moet iets zijn dat in een hoekje achter de computer kan, met weinig prikkels om mij heen. En waarbij je niet full time hoeft te kunnen werken. Verder mag er maar een klein deel gevoel in zitten en meer theoretisch zijn.

Ik weet dat er veel factoren zijn waar het vanaf hangt. En ik hou er ook zeker rekening mee dat het uiteindelijk misschien niet haalbaar is. Maar ik zou graag een doel hebben om naar toe te kunnen werken. Waarbij er niet veel problemen ontstaan als het te hoog gegrepen blijkt.

Met mijn handicaps en andere dingen waar ik rekening mee moet houden vind ik het lastig om te bedenken wat wel kan. Daarom gooi ik dit lijntje uit. Misschien dat jullie wat beroepen zouden kunnen noemen (op hbo of vo niveau) die een optie zouden kunnen zijn.

Iemand gooide een balletje op dat ik dan iets in de juridische hoek zou kunnen gaan zoeken. Misschien dat dat een idee is. Maar wat valt daar dan bijvoorbeeld te vinden, dat aan mijn lijst zou voldoen? Daarbij ben ik dyslectisch in hoeverre is dat een probleem? En zijn er nog dingen waar ik niet aan gedacht heb die evt een optie zouden zijn?

2. MnnW

MnnW Fanatiek lid

Jun 10, 2013
    3,244
    2,362
    113
    Female
    Ben je wel goed met cijfers? Misschien iets in de richting accountancy/boekhouden? Je kunt dan een kleinbedrijfje oprichten (Zzp) en dan in je eigen omgeving, achter je computer, voor mensen/bedrijven hun boekhouding en belastingaangifte doen? Meer juridisch lijkt me erg veel lezen, wat weer lastig kan zijn voor je (en wetteksten zijn niet simpel)..

3. Rietje88

Nee wetteksten zijn best lastig. Mijn vader was meester in de rechten, dus heb ik vroeger kunnen neuzen. Het bouwbesluit heb ik ook regelmatig moeten gebruiken voor school. En bij social work heb ik mij ook met rechten bezig moeten houden. Mijn dyslectie zit vooral in het typen van de taal (spelfouten en opbouw). Maar als mijn werkgeheugen en concentratie weer wat herstellen zou het lezen een stuk beter moeten gaan. Maar dan nog zit ik met het uitschrijven ervan.

Mijn moeder heeft een boekhouddiploma. Die zou ik vragen kunnen stellen erover.

Na het uitschrijven bedacht ik dat het hlo (laboratorium) onderwijs misschien ook het overwegen waard is.

Add: Ik ben meer van de cijfertjes dan van de letters. De vakken waar ik hoger in scoorde waren: wiskunde, economie, natuur/scheikunde en biologie.

4. Lajla

Lajla Actief lid

Aug 28, 2016
    101
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik doe sinds vorig jaar een studie gerelateerd aan bedrijfseconomie.
    Omdat ik onder de 30 ben (en jij ook volgens mij door je 88 in je profielnaam?) had ik nog recht op stufi bij duo. Je hebt recht op maximale kot als je student bent dus je betaalt per kind max 1 euro per uur (ik 0,36 en 0,94 per uur).

Mijn studie bestaat uit vakken als marketing, onderzoek, rechten, financieel management en accountancy. Ik vind het geweldig, ben niet de meest sociale persoon ter wereld maar ik voel me hartstikke lekker bij het maken van balansen en liquiditeitsbegrotingen :)

Ik heb 0 vooropleiding en ben begonnen na het slagen voor de 21+ examens van mijn school.

Als je vragen hebt stel ze gerust, vind het leuk om je op weg te kunnen helpen! :) mag ook via pb, dan kan ik je meer details geven ivm herkenbaarheid

5. Nikki88

Nikki88 VIP lid

Jul 29, 2008
    11,656
    230
    63
    Ik zou de IT kant opgaan, programmeren misschien of zoiets? Kan je ook redelijk tot goed mee verdienen als je het in die hoek gaat zoeken, zeker ook op langere termijn in de toekomst. 😃

6. Lynx

Lynx VIP lid

Jul 19, 2008
    8,696
    2,511
    113
    Je kunt ook MLO doen. Trapje lager, dus minder druk. Kun je in BBL vorm doen mits je een bedrijf hebt gevonden waar je kunt werken.
    HLO kan ook, weet niet of ze in Utrecht ook deeltijd doen voor mensen zonder ervaring. Maar is natuurlijk dan ook wel een stuk pittiger. Zeker qua wiskunde en verslagen schrijven. Verder werk je op een lab niet echt heel erg in je uppie. Je hebt soms veel collega's op een kleinere ruimte, dus wat dat betreft past het niet bij de rust die je zoekt.

Misschien is een baan in de logistiek iets voor je; planner of zo.
    Moet je ook behoorlijk scherp bij blijven.

7. Syane

Syane VIP lid

Aug 21, 2013
    12,251
    11,841
    113
    Als ik jou was nam ik een goede loopbaanbegeleider in de arm die juist dit soort dingen met jou uitzoekt.
    Kost wel wat, maar dan heb je ook wat. Goed voorwerk nu doen, levert je straks veel op.

8. Eppo82

Eppo82 VIP lid

Jun 25, 2007
    15,238
    6,112
    113
    Ik wil biologie en medisch laboratoriumonderzoek gaan studeren over een paar jaar. :) misschien ook iets voor jou?

9. SYRV

SYRV Fanatiek lid

Nov 29, 2009
    3,133
    453
    83
    Waarom ga je niet eens langs bij een studieadviseur bij een hogeschool of universiteit in de buurt? Zij kunnen je vast verder helpen en de verschillende opties met je door nemen.

10. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

Jul 22, 2008
    18,631
    31
    48
    Maar wacht even.... Het komt nu over alsof je wil gaan studeren om het studeren en niet als middel om een doel mee te behalen... Kun je je niet beter éérst af gaan vragen wat je wil gaan doen en daarna pas wat je daarvoor moet doen om dat doel te behalen?

11. Rietje88

#11 Rietje88, Oct 21, 2016
    Last edited by a moderator: Oct 21, 2016
    @ Lajla: klopt, maar nu zijn de omstandigheden nog niet zo dat ik het echt op kan gaan pakken. Tegen de tijd dat het wel zo is heb ik geen recht meer. Daarbij wil ik school uit ons maandbudget kunnen betalen en geen schulden opbouwen. Ik stuur vanavond even een pb als dat lukt.

@ Nikki88. Als ik voor school een nieuw programma onder de knie moest krijgen dan vond ik het heel lastig om te doen vanaf papier. Dus ik denk niet dat ik daar geschikt voor ben. Bovendien gaat het script binnen niet heel lang misschien veranderen, dus zou het geen goede investering zijn. (Kan even de naam van de nieuwe soort computer niet voor de geest halen).

@ Bonnie. Ik heb al een jaar mlo gedaan. Qua cijfers had ik zo over gekund, maar ik was niet vaak genoeg aanwezig om over te mogen. Ik denk niet dat ik mijn aandacht goed genoeg bij een mbo opleiding kan houden. Bouwkunde waar ik wel een mbo diploma van heb kon ik het echt niet volhouden in de klas omdat het veel te langzaam ging. Bij hbo social work ging het voor mij nog niet snel genoeg en hield ik nog net mijn hoofd erbij. Daar heb ik mijn p gehaald en dat is het hoogste wat ik heb om op voort te borduren.

Ik heb net gekeken en zover ik snel zag zit er ook een hlo in Limburg, en dat is de provincie waar wij heen gaan met de tijd.

Ik heb genoeg slc's versleten door de jaren en daar ben ik helaas niet veel wijzer van geworden.

@Eppo82 Ik heb een jaar medisch/chemisch/biologische lab gedaan. Ik ben daarmee gestopt wegens omstandigheden en het was niet snel genoeg. Ik vond het wel heel leuk. Vooral het chemische. Waar ga jij studeren (mlo of hlo)?

12. Rietje88

Qua cijfers ging het altijd goed op school. Maar bijna altijd altijd ging het mis zodra ik over ging op stage. Weer gaan studeren en een diploma halen is al hoog gegrepen zoals het nu is. Ik wil er ook niet voor gaan lenen met die reden, maar gaan kijken waar het schip strand. Een diploma halen is nu al een heel groot doel op zich. Maar het moet natuurlijk wel iets zijn waarbij de kans het groots is dat ik daarna er ook mee kan gaan werken. De kans is ook redelijk groot dat mijn gezondheid niet genoeg verbeterd om uiteindelijk aan het werk te gaan. Daarom durf ik daar nog niet teveel over na te denken.

13. julia80

julia80 Fanatiek lid

Jan 11, 2014
    4,611
    2,404
    113
    wat voor gezondheidsredenen zijn het ? (als ik vragen mag; als je niet wil delen ook alle begrip hoor, maar misschien dat mensen dan gerichter advies kunnen geven :))

14. Eppo82

Eppo82 VIP lid

Jun 25, 2007
    15,238
    6,112
    113
    Hogeschool Rotterdam waarschijnlijk. Maar je zegt dat het vaak misloopt op de stage? Wat gaat er dan mis? want zoals ik het nu begrijp maakt het qua stof niet zoveel uit wat je gaat studeren, maar de manier van onderwijzen, of heb ik het nu mis?

15. Rietje88

Ik zit er nog over na te denken of ik het rijtje wil plaatsen. Maar het komt erop neer dat er een overlap is vanuit verschillende hoeken die allemaal een slechte invloed uitoefenen op mijn concentratievermogen en prikkelgevoeligheid.

In het leven dat ik nu leid kan ik hier heel goed rekening mee houden. Maar ik zou met de tijd meer uit het leven willen halen. Niet dat ik niet blij ben met hoe het nu is. Maar de kinderen gaan op een gegeven moment ook naar school.

16. Lajla

Lajla Actief lid

Aug 28, 2016
    101
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ja hoor, rustig aan :)
    Ik zou een skc zoals hier in het topic wordt geopperd niet willen aanraden. Op mijn school was het verplicht, dus ik moest wel.
    Maar ze kijken naar je situatie en op basis van mijn situatie en vooropleiding kreeg ik een negatief advies. Heb ze mooi een poepie laten ruiken door in 1 jaar mijn P te halen, wat nou negatief advies.
    Als je al eerder opleidingen niet hebt afgemaakt en een gezin hebt dan mag je er van uit gaan dat jouw advies ook negatief wordt, wees daarop voorbereid. ;)

17. Rietje88

Ja slc's zijn ook niet mijn favorieten. Ik heb al heel vaak bij scholen gestaan en gekeken naar wat haalbaar was. Maar nooit echt goed advies gehad. Ik had mijn P ook in 1 jaar. En vlak daarna kreeg ik het advies van de decaan om maar te gaan accepteren dat ontwikkelen voor mij niet is weggelegd (ik was voor de zoveelste keer burn out gegaan).

18. butterblue

butterblue Bekend lid

Nov 7, 2014
    716
    156
    43
    Werk in het ziekenhuis!
    NL
    En MBRT (medisch beeldvormende en radiotherapeutische technieken) dan? Het was het eerste dat in me opkwam toen je je competenties omschreef... Ik denk dat dit best in de richting komt van wat je zoekt!
    Even een link naar hogeschool inholland, maar er zitten verschillende opleidingen door heel het land (ook in het zuiden, mochten jullie nog steeds naar het zuiden willen verhuizen ;)) vaak icm werken-leren!
    https://www.inholland.nl/opleidingen/medisch-beeldvormende-en-radiotherapeutische-technieken/

19. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

Jul 22, 2008
    18,631
    31
    48
    Ik snap wat je bedoelt, maar met je gezondheid, plus de kosten van een studie, lijkt het me niet wijs om 'te kijken waar het schip strand'. Helemaal niet als je al een paar keer eerder een opleiding gestart bent... Ben je niet bang dat je er straks dan wéér mee stopt? Lijkt me zonde van het geld. Helemaal in jouw situatie.

Ik snap dat je wat met je leven wil doen. Heel goed ook. Ik zou me dan alleen eerst concentreren op dingen, die je zonder diploma kunt doen. Ik heb vroeger een heel leuke administratieve taak gehad op een inkoop afdeling. Ik kreeg steeds meer verantwoordelijkheden en had best door kunnen groeien binnen dat bedrijf. Maar ik was uitzendkracht en van mij uit was het een tijdelijke baan, omdat ik verder ging met mijn studie.

Een vriendin van me heeft een afgeronde universitaire studie, maar kan in haar vakgebied niet aan de bak komen. Zij is ook via uitzendkracht op een kantoorbaan gezet. Nu zit ze daar al bijna 2 jaar en heeft ze een hogere functie gekregen. De kans is aanwezig, dat ze haar straks een vaste baan aanbieden.

Wat ik wil zeggen is: Je kunt ook zonder het risico te lopen een studie voor niets te doen een leuke baan vinden. Gezien de omschrijving van jouw probleem lijkt het me handig als je eerst uitzoekt wat je wél aan zou kunnen, qua omgeving. En dan op zoek gaan naar wat je leuk lijkt. Mocht het nou heel specifiek zijn, dan kun je altijd nog losse trainingen of zo volgen. Daar kun je makkelijk certificaten mee halen. Makkelijker om aft te ronden dan een 3 à 4 jarige studie.

Oh en iets doen met je leven kan ook vrijwilligerswerk oid zijn! En dat is echt heel erg breed!

20. Lousaa

Lousaa Fanatiek lid

Nov 18, 2011
    2,497
    2
    38
    Dat lijkt me ook. Zelfs dat biedt geen garanties, maar een intrinsieke motivatie, en een noodzaak om te leren wat je wilt gaan leren maken het zoooo veel makkelijker.

Share This Page