Weer gaan studeren, maar wat...

Discussie in 'De lounge' gestart door Rietje88, 21 okt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Pbmama

Pbmama Actief lid

10 mei 2016
    149
    0
    16
    NULL
    NULL

Was dat goed te doen die 21+ toets? Ik weet niet zo goed wat ik daarvan kan verwachten.

2. Lajla

Lajla Actief lid

28 aug 2016
    101
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik vond van wel :)
    Mijn toets bestond uit wiskunde, economie, m&o, engels, nederlands en algemene kennis.

Economie en m&o had ik nooit eerder gehad dus heb van die samengevat boekjes via bol.com gehaald en alle opgaven 1 voor 1 gemaakt en wat ik niet snapte opgezocht en gemaakt tot ik het snapte. 2-3 maandjes voorbereid op economie en m&o. Per onderdeel krijg je een onvoldoende voldoende ruim voldoende of goed. Ik had alles ruim voldoende of goed :)
    Als je de vakken uit de 21+ toets op school hebt gehad dan denk ik dat je geen voorbereiding nodig hebt om de toetsen te kunnen halen :)

3. Rietje88

Rietje88 Niet meer actief

Natuurlijk ben ik heel bang om te falen. Daarom zeg ik ook dat ik wil kijken waar het schip strand. En wil ik geen lening achter mijn broek hebben hangen. Ik ben bezig om te werken aan mijn handicaps. Als ik een opleiding in gedachten heb kan ik kijken hoe het bijspijkeren gaat. Ik ben overigens niet zonder diploma's. Ik heb een mbo diploma.

4. anoniempje101

anoniempje101 Bekend lid

20 jun 2015
    735
    2
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb rechten gestudeerd en ben werkzaam in de juridische sector. Wat ik nu lees, vind ik het wel passen bij wat je zoekt?

Wetteksten lezen zijn niet moeilijk, maar wat het moeilijk maakt is om een wettekst op een juiste manier te zien en toe te passen. en zo te lezen is dat wel een uitdaging die aan jou is besteed?

Overigens zou je ook kunnen kijken naar modules van Rechtsgeleerdheid of bijv HBO rechten. Het is zeker geen eis om fulltime te werken, maar voor togaberoepen is het wel vaak wenselijk (vooral tijdens stage, daarna is parttime werken wel te doen hoor).

Hoe dan ook, ik zou er zeker eens meer over opzoeken als ik jou was, want iets zegt me dat je het wel heel leuk zal vinden :)

Oeh edit, ik lees over je vooropleiding. HBO rechten lijkt me het meest geschikt dan? Voor juridische opleidingen kan de 21 toelating afwijken. Bestaat dan sowieso wel uit maatschappijleer oid, Engels, Nederlands en geschiedenis. Voor bachelor aan de universiteit gelden andere toelatingseisen.

5. iMoeder

iMoeder VIP lid

30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    ICT, programmeren. En dan in de hoek van fouten opsporen in een programma, de loopholes zoeken.

Als je eenmaal goed kunt programmeren kun je heerlijk puzzelen. Analytisch vermogen is een must. Bovendien is er ontzettende vraag naar en freelance werken op projectbasis heel gebruikelijk.

Ik herken het profiel wat je schetst. En naar mij mening past dat er perfect bij.

6. Rietje88

#26 Rietje88, 21 okt 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 21 okt 2016
    Ik ben als puber heel erg op zoek geweest naar het vinden van ruimte. Die opstandigheid zou misschien op die manier ook wel in mijn voordeel kunnen werken. Ik zat idd aan hbo te denken. De vakken die je noemt heb ik gehad (eind examen mavo). Ik heb een hbo propedeuse, dat is toch een opstap naar elke soort universitaire studie? Of vergis ik mij daarin? Weet jij misschien wat het verschil is tussen hbo en wo rechten? (ik kan het niet meer aan mijn vader vragen).

@ iMoeder: Ik ga eens kijken of ik iets van script voor dummies kan vinden. Via gaming best wel wat gelijk gestemden gevonden die stuk voor stuk dat aanraden. En het is ook iets wat je waar dan ook kunt doen. Fouten opsporen dat was op school ook wel een beetje mijn ding. Ik was echt een vervelende betweter :p Ik begreep alleen dat het script zou gaan veranderen met de quantum computer. Weet jij daar misschien meer van in hoeverre dat een obstakel zou kunnen zijn?

7. anoniempje101

anoniempje101 Bekend lid

20 jun 2015
    735
    2
    0
    NULL
    NULL
    #27 anoniempje101, 21 okt 2016
    Laatst bewerkt: 21 okt 2016
    HBO is meer praktijkgericht vergeleken met wo. Het verschil is niet per se van belang, tenzij je zeker weet dat je een togaberoep wilt uitoefenen of per se mr voor je naam wilt kunnen zetten ;). HBO is dan zonde vd tijd als je ook op wo zou kunnen starten.

Met je P kom je in dit geval denk ik niet binnen bij Rechtsgeleerdheid, omdat je je P niet hebt behaald voor een juridische studie. Je zal hiervoor dan eerst een 'schakeljaar' moeten volgen oid en volgens mij verschilt dit ook per universiteit. In mijn tijd (oeiii klinkt oud maar valt mee) was HBO rechten net een beetje in opkomst en kon je er eigenlijk net niks mee. Ik weet wel dat dan heel erg veranderd is! Veel HBO's werken ook samen met universiteiten door het aanbieden van speciale doorstroomprogramma's enzo.

Ooooh weer een edit haha! De P eis is veranderd, voor de bachelor Rechtsgeleerdheid voldoe je dus aan de toelatingseis. Echter, voor sommige universiteiten heb je een VWO certificaat Nederlands nodig (en die kan je alsnog nu halen)

8. Rosa Canina

Rosa Canina Fanatiek lid

28 sep 2009
    3.410
    1.065
    113
    Dit wilde ik ook zeggen ;)

9. iMoeder

iMoeder VIP lid

30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Op Khan Academy staat een leuke ICT voor dummies cursus.
    Verder qua talen. Er zijn verschillende programmeer talen zoals Ruby, Python, HTML, Java, C++, Swift etc etc
    Onder programmeurs is een soort van eindeloos debat over met welke je nu het beste kan beginnen. Je moet ook een beetje kijken welke kant je op wil. Sommige talen zijn vooral voor websites bijv en andere meer echt voor programma's of apps.
    Over het algemeen geld wel dat de onderliggende logica overal wel terug komt dus als je er eenmaal eentje kent gaat de rest vlotter.

Quntem computers gaat nog wel even duren denk ik. En hoe je daarmee praat, geen idee.

Het handige aan computer nerd zijn is idd dat je heel zelfstandig kan werken. Je hoeft echt geen teamplayer te zijn als je dat niet wil. En bepaalde eigenschappen die andere mensen als hinderlijk ervaren zijn wat geaccepteerder omdat er meer vreemde types in t wereldje rondlopen.

10. Rietje88

#30 Rietje88, 21 okt 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 21 okt 2016
    Als ik ga zoeken dan zie ik dat er een WO zit in Limburg. Als deze het word dan zouden wij beter zo dicht mogelijk bij Maastricht kunnen gaan zitten. Op de site staat dat je met een Propedeuse HBO of WO voldoet aan de eisen. Er staat niet specifiek achten vanuit welke opleidingen. Ook is er een mogelijkheid om een toelatingsexamen te doen (dat heeft mijn vader vroeger gedaan).

Weet iemand misschien of er online colleges van te vinden zijn?

Een team player ben ik idd niet echt. En ik voel mij ook het meest op mijn gemak tussen mensen met een vorm van autisme. En dat heeft ook overlap met de dingen waar ik tegenaan loop. Niet dat ik denk dat iedere ict-er autistisch is. Maar ik merk wel dat het een vaak gekozen beroep is onder degenen die ik ken. Daarbij ben ik ook wel een type nerd.

voor site opbouw zou ik dan een dummie boek HTML moeten zoeken? Of vergis ik mij dan?

Wat betreft programmeren/ict hoor ik net van mijn vriend dat hij graag met de kerst een kleine cursus voor dummies wil. En dat als ik die kant uit ga leren hij de lesstof ook in handen wil krijgen.

Ik weet niet of ik het hier gelezen heb. Maar als ik aan programmeren denk dat zie ik een reeks aan cursussen voor mij, ipv een 4 jarige studie. Is het goed in delen te leren? En ook evt thuis? Is het iets waarbij, als je voor jezelf werkt, meer waarde wordt gehecht aan kunnen dan aan diploma's?

11. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.179
    10.724
    113
    Hoewel ik denk dat dit een heel leuke opleiding kan zijn, lijkt het me voor ts minder geschikt. Als radiologie laborant werk je heel veel met (gespannen, boze, onrustige, niet luisterende kinderen) patienten, kan het behoorlijk hectisch zijn en moet je je mannetje kunnen staan tegen al die dokters die nù iets van je willen, en je daarbij behoorlijk onder druk kunnen zetten. Nog afgezien van de dosis narigheid, en zeker als radiotherapeutisch laborant het feit dat er nogal eens iemand met wie je een band op hebt gebouwd doodgaat. Niet het profiel waar ts naar op zoek lijkt.

Je zou eens kunnen kijken naar de bio-informatica? Dat vind ik wel bij je omschrijving passen. En er zit veel toekomst in 😊

12. Rietje88

Ik heb een aantal stukken over bio informatica gelezen. Begrijp ik het goed als ik zeg dat het erop neer komt dat je nieuwe bevindingen in context plaatst aan de hand van de databank van al verkregen informatie/uitgevoerde onderzoeken?

Deel Deze Pagina