wie heeft er ervaring met het gebruik van paraxotine en zwanger worden/zijn? Ik gebruik 20mg. Sinds bijna vier jaar. Na de geboorte van mijn jongste zoontje heb ik een behoorlijke depressie gehad met veel angsten. Nu denken we na over een derde kindje. Wat is je advies/ervaring? Afbouwen voor de zwangerschap? Blijven gebruiken? En heeft dit dan gevolgen voor het kindje? Ik weet dat ik zelf moet overleggen met de huisarts en dat ga ik ook zeker doen. Hij heeft tot nu toe steeds gezegd dat er alleen een klein risico is op hartafwijking. Maar ik las ook ergens dat je kindje moet afkicken. Klopt dit? Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen.
Ik gebruikte fluoxetine ivm angsten. Ik heb in overleg met de arts besloten om te stoppen voordat ik zwanger wilde worden. Omdat de kansen op afwijking toch aanwezig waren. Ik wilde t risico niet nemen, maar das ieder voorzich, maar als je echt heel veel last hebt van depressies en angsten is t voor t kindje ook niet gezond. Bij geboorte kan t ook zijn dat ze af moeten kicken idd. Volgens mij houden ze em in t ziekenhuis natuurlijk extra in de gaten. Er zijn door t land verspreid ook ziekenhuizen met speciale poli's voor zwangeren met angsten en depressies. (Naam kom ik even niet op) BespReek dit met je arts en weeg voor jou af wat voor jou fijn voelt en haalbaar is. Succes!
Ik gebruik citalopram. Heb dit de hele zwangerschap gebruikt. Onder de controle bij de gynacoloog. Het gebruik van medicatie tijdens een zwangerschap brengt vaak risicos met zich mee. Dit is per middel verschillend. Wij kregen de risicos te horen van de gynacoloog. Verder moest ik in het zhuis bevallen en moest mijn zoon 48 uur geobserveerd worden. En dat is om te kijken of hij ontwenningsverschijnselen heeft.
Theebee wist jij al wat de risico's waren voor je zwanger werd? Ben je goed genoeg geadviseerd door de huisarts of zou ik beter ergens anders info vandaan kunnen halen?
Ik gebruik sertraline in overleg met mijn behandelaar. De mogelijke risico's staan in de bijsluiter. Hij heeft echter geen enkel onderzoek kunnen vinden waaruit blijkt dat er afwijkingen of complicaties na de geboorte zijn gevonden. De fabrikant dekt zich ook in voor het geval er wel een keer iets mis zou gaan. Ik zou voor gebruik van anti-depressiva tijdens de zwangerschap overigens niet naar de huisarts gaan maar naar een psychiater of een pop-poli. Die hebben er meer verstand van.
Nee, deze wist ik niet, omdat ik volledig onverwacht zwanger ben geraakt. Toen ik hier achter kwam, sloeg de paniek toe, omdat ik me ernstig zorgen maakte of mijn medicatie gebruik van invloed was op het kindje. Ik heb me toen zo snel mogelijk gemeld bij mijn huisarts en die heeft me doorgestuurt naar de gynacoloog en die heeft ons ontzettend goed geinformeerd en gerustgesteld.
De medicatie ben ik gaan gebruiken na de geboorte van mijn oudste zoon. (Nu 2 jaar) Voorgeschreven door de psychiater, waarbij ik nog steeds onder behandeling ben.