Nu mijn dochtertje bijna 2 is, moeten we haar al bijna gaan inschrijven. Bij 1 basisschool kan ik haar inschrijven als ze 2 is en bij de andere als ze 2,5 jaar is. Maar nu komen er steeds meer vragen in mij op. Vanaf wanneer zou ze dan naar de basisschool moeten? ze is op 17 Maart jarig gaat ze dan 18 Maart gelijk naar school toe? of na de zomervakantie? En klopt het dat als ze 4 is dat we dan nog buiten de schoolvakantie´s op vakantie kunnen? Hoorde laatst iemand zeggen dat als ze 5 jaar en 3 maanden is dat ze dan niet meer buiten de schoolvakantie´s om mag. Ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Hier ging ze voor het eerst voor het echie op d'r verjaardag. Maar volgens mij varieerthet nogal eens per school
Hier beginnen ze een week of 2 voor de vierde verjaardag met wennen, dat mag je zelf indelen, maximaal 10 ochtenden geloof ik. Vanaf de verjaardag gaan ze dan hele dagen (maar thuishouden mag nog wel, als ze bijv, te moe zijn om 's middags te gaan). Buiten de schoolvakanties weg mag tot ze 5 jaar zijn, want vanaf dan zijn ze leerplichtig. Ik zou het wel even goed overleggen met de school, want een kind van 4 is dan wel niet leerplichtig, maar school is wel een verplichting als je erop zit. Je kunt niet zomaar zeggen, nu even niet en dan weer wel of zo.
aangezien ze op zondag jarig is, zou ik haar op maandag laten starten. Je hebt daar zelf wel wat keuze in, omdat ze nog niet leerplichtig is, dat is ze pas vanaf 5 jaar. Onze dochter is afgelopen juli 4 geworden en wij zijn inmiddels (in 2 x) 9 dagen weggeweest. Een midweek + net terug van 4 dagen disney. En ja, ik vind het prijsverschil té groot om niet nog even te genieten. Hier zeggen de juffen als ik aangeef dat ze er een weekje niet is vanwege een vakantie: Groot gelijk! Nu kan het nog. En jouw kindje start straks in groep 0 als het ware - en na de vakantie in groep 1 dus die eerste maanden zijn sowieso een beetje 'extra'. Hier gaf ik het overigens gewoon een weekje van te voren aan dat ze er niet zou zijn en dat was hier geen probleem. Maar niet alle scholen gaan er hetzelfde mee om. Dus dat is wel iets om even naar te informeren bij de je schoolkeuze/inschrijving , zodat je weet waar je aan toe bent.
Je kind gaat zo snel mogelijk na de 4e verjaardag naar school. Ze hoeven dan nog niet hele dagen naar school, als ze dat niet redden. Vanaf 5 jaar zijn ze leerplichtig en mag je ze alleen thuis houden bij ziekte. Veel mensen gaan nog in het voorseizoen op vakantie als het kind 4 is. Ik snap dat dat heel veel goedkoper is en vind dat ook heel erg oneerlijk verdeeld. Maar bedenk wel dat je kind op school best veel mist.
Ze missen niks wat ze in de komende 8 jaar niet in kunnen halen, hoor... Zelfs de juffen hier op school zeggen dat. Gaan, nu het nog kan! Sterker nog, ook met 5 jaar mag je je kind nog 10 dagen thuishouden als hij het niet trekt. Ook dat is wettelijk vastgelegd, alleen is dat niet algemeen bekend. @Silvana: Het is heel afhankelijk van de school. Maar als je kindje in maart jarig is, mag hij meteen na zijn 4e verjaardag naar school. Op onze school was het tot vorig jaar zo dat als je kindje op of na 1 mei jarig was, ze pas na de zomervakantie naar school mochten. (mag jij raden op welke dag Jitte 4 word... ) Dat was ooit ingesteld omdat de klassen dan al vrij groot zijn en alles best druk is voor zo'n kleintje van net 4. Het leeftijdsverschil word dan ook erg groot met kinderen van ruim 6 in de klas. Met ingang van dit jaar is die regel afgeschaft en mag Jitte na de meivakantie dus gewoon naar school. Ze gaat dan nog 7 weken tot de zomervakantie. Ze komt in een klasje dat per 1 januari start, met alleen kindjes uit groep 1. Heel fijn voor haar dus, en de groep is ook niet zo groot.
Je kleine mag beginnen op de dag dat hij 4 wordt. Dus 17e (of is dat weekend). Hij begint gewoon in groep 1, en normaal blijft hij daarin tot de zomervakantie 2014, zijn groep1 tijd is dus iets langer.. Hoe de school die groepssamenstelling doet is aan hun. Bij ons zitten alle kleuter samen. Dus groep1&2 en de instroom. Op andere scholen heb je een groep1& instroom, en weer andere scholen hebben een instroomgroep/groep 0 voor kindjes van januari-juli.. Verder wat hierboven ook gezegd wordt: zolang ze 4 zijn mag je ze altijd thuishouden (wel melden geloof ik). Vanaf 5 jaar (bij jullie die 17 maart 2014) moeten ze echt meedraaien, op die paar excuusdagen na. Hier gaan kindjes die 4 weken voor het einde schooljaar 4 worden pas na de zomervakantie. Ik het een augustus geval, dus die is gewoon in september begonnen. Ook gelijk hele dagen, en dat ging prima.. vakantie tijdens school mag wel, maar ik zou dan wel even afstemmen met vakanties en dingen op school. Zo miste hier een kindje de halve musical, kwam de dag ervoor terug en moest nog even snel alles leren. Dat was wel sneu. Ik zou dan bijv kiezen voor de week na de meivakantie extra ofzo?
ik zou nooit kiezen om buiten de schooltijden om op vakantie te gaan, hier op school zijn ze er ook absoluut niet blij mee en die wettelijke nog geen leerplicht is ook niet voor vakanties bedoeld, maar voor kindjes die het nog gewoon niet volhouden. Vanaf 4 jaar gaat je kindje naar school en heb je daarmee een verantwoordelijkheid, ik vind het een stukje onfatsoen.
Wel jammer dat iedereen het 'een beetje' weet maar niet helemaal... Kijk even op Rijksoverheid en je weet het wel precies. Wanneer hoeft mijn kind niet naar school? | Vraag en antwoord | Rijksoverheid.nl - starten op de dag na 4e verjaardag of eerste dag van de maand opvolgend de verjaardag. - wennen aantal dagdelen voor de 4e verjaardag (school bepaalt hoeveel) - geen leerplicht tot 5 jaar - mogelijkheid om tot 6 jaar je kind 5 uur in de week thuis te houden zonder toestemming en 10 uur voor speciale omstandigheden MET toestemming Wij waren ook overtuigd dat we niet buiten de schoolvakanties zouden gaan maar inmiddels zijn we hier vanaf gestapt. Zoon heeft een grote ontwikkelingsvoorsprong dus daarvoor is het geen issue en het scheelt een heleboel geld. De school gaat er zelfs vanuit. Ze vinden het fijn als je het even meldt. Vanaf het schooljaar 2013-2014 houden we ons keurig aan de schoolvakanties.
Als je vindt dat je kind op school erg veel mist dan kun je natuurlijk ook voor thuisonderwijs kiezen. Masr hou er rekening mee dat dat in Nederland lastiger is dan in Belgie. Je moet voor je kind naar school gaat al schriftelijk melden bij Leerplicht dat je je kind thuis wilt onderwijzen. Vaak op grond van levensovertuiging. Als het om vakanties gaat onder schooltijd...een kind met ern normale gmiddelde intelligentie kan rustig een week of twee van het shoolpogramma missen zonder een achterstand op te lopen. Ben zelf juf, aak je daar masr geen zorgen over.
5 weken voor ze 4 werd heeft ze 1x per wek een dag deel mogen wennen. ze was op donderdag jarig en ging op maandag naar school. als ze 4 zijn zijn ze nog niet leerplichtig en kan je ze nog wel is thuis houden zijn ze 5 zijn ze gelijk leerplichtig en gaat het niet zo makkelijk meer