hoihoi, al eerder heb ik vragen gehad over mijn productie. Ik heb al een paar keer het idee gehad dat het terug liep, met name op momenten dat mijn dochtertje ineens langer door sliep. Sinds een paar dagen heeft ze er nog een uurtje bovenop gedaan en zit er 10 uur tussen de laatste en eerste voeding. Momenteel gaat het als volgt: op werkdagen (2 a 3 per week) krijgt ze flesjes BV. Meestal rond de volgende tijden: 07:30 - 12:30 - 17:00 - 21:30 uur. Ze krijgt dan 3 flessen van 240 cc en de laatste zo'n 225 met rijstebloem (sinds 2 weken). Op deze dagen kolf ik zo'n 6 a 7 keer. Na een korte nacht zit er maar 7 uur tussen de laatste keer kolven en de volgende ochtend. Mijn opbrengst is dan dik 900 cc (bv 265/160/135/120/120/110). Net iets minder dan ze uit haar flessen krijgt, maar ik ben er wel tevreden over. Op dagen dat ik vrij ben zit ik meestal rond de volgende tijden: 07:30 - 13:30 (ja, ze laat echt 6 uur tussen die voedingen, en slaapt hiervan de laatste 3,5 uur, eerder voeden is dus lastig, omdat ze dan in diepe slaap ligt. Wel kolf ik tussen deze voedingen na 3 uur zo'n 30 cc per borst af) - 17:30 - 21:30. Ik had altijd al het gevoel dat, wanneer ik haar 'live' 4 voedingen geef op een dag ze veel minder binnenkrijgt dan als ze flesjes krijgt. Tot vorige week had ze daar toch genoeg aan en had ik weinig commentaar. Ik moest haar soms wel nog een extra keer van borst laten wisselen voordat ze tevreden was. Het komt ook regelmatig voor dat ik op 5 voedingen uit kom, omdat ze 's avonds toch ineens wat sneller komt. Met als gevolg dat ze later in bed ligt en soms pas om 9 uur week wakker is. Gisteren was het echter een drama: de laatste voeding duurde al 40 minuten, had al 4x gewisseld en ze begon steeds te huilen. Ze whad echt duidelijk niet genoeg. Ik had gelukkig nog wat BV in de koelkast en na 50 cc was het weer huilen, weer 50 cc, weer huilen. Toen nog maar een keer aan de borst en daar viel ze uiteindelijk in slaap. Ik ben nu weer super onzeker. Heb al van alles geprobeerd: om de 2 uur aanleggen, vooral 's avonds, maar dat pikt ze niet echt. Als ze drinkt wil ze ook d'r buikje echt vol hebben en veel kleine beetjes is geen succes. Ik probeer haar de laatste dagen maar 's avonds een keer extra aan te leggen, zodat ik steeds op 5 voedingen uit kom. Maar dan nog vermoed ik dat ze maar hooguit 700 cc binnen krijgt op een dag (af te meten aan wat ik kolf als ik diezelfde tijden kolf, en dan krijg ik na het kolven echt geen druppel meer uit mijn borsten). In de loop vd dag daalt mijn productie als een baksteen. Het lijkt dus dat vraag en aanbod niet helemaal meer op elkaar zijn afgestemd. Mijn dochtertje wil het liefst 4 x een flinke hoeveelheid, maar ik produceer dat niet (alleen 's morgens vroeg). Misschien komt het door het opgebouwde ritme op werkdagen, waarbij ze dus 4x een flinke fles krijgt (minder en vaker geven werkt niet, dan is het ook huilen), of komt het doordat ze 's nachts langer slaapt. Ik weet wel dat ik het nu niet zo leuk meer vind als voorheen en er erg onzeker van word. Volgende week vrijdag gaan we op vakantie naar Spanje en ben daar nu al bang voor: wat als ze daar 's avonds niet genoeg heeft, dan heb ik geen voorraadje in de koelkast of vriezer om haar te geven en moet ik haar misschien KV bijgeven Zijn en nog andere dingen die ik kan proberen, want ik weet het even niet meer. Ik denk er zelfs aan om een tijdje alleen maar te kolven, zodat ik zeker weet dat ze voldoende binnen krijgt. Ze heeft trouwens 's morgens, na een dag waarop ze 'live' BV krijgt lang niet zo'n zware luier als na een 'flesdag'. Ze drinkt dan dus vooral 's morgens veel en 's avonds een stuk minder. Oja, de laatste keer bij het CB zat ze nog netjes op het gemiddelde gewicht (is na een geboortegewicht van 3950 wel flink aan het afvlakken, maar was nog prima in orde). Nou, sorry voor mijn lange verhaal Hopelijk is er nog hoop.... Alvast heel erg bedankt voor de moeite!!!! Als ik jullie niet had....
Hoi Sanne, Ik heb niet de ultieme tip voor jou. Wat wel apart is dat je op de kolfdagen meer lijkt te producren dan op de live-voeden-dagen. Je zult het nu eenmaal moeten doen met jouw baby: die niet anders wil dan 4 keer op de dag haar buikje afgeladen vol. En dat trekken jouw borsten (in ieder geval in de loop van dag) niet. Wat je nog zou kunnen proberen is: als ze na een voeding nog een tijdje wakker is haar voor het slapengaan nog eens opnieuw aan te leggen. Verder adviseer ik je voor de rust van iedereen gewoon kunstvoeding mee te nemen op vakantie en als het in de loop van de dag onvoldoende blijkt dit eventueel bij te geven. het is niet ideaal misschien, maar soms moet je je er bij neerleggen dat je productie niet helemaal toereikend is. Je hebt al deze maanden exclusief borstvoeding kunnen geven. er is niets op tegen om nu nog een aantal maanden borstvoeding met af en toe wat aanvulling te geven. Je geeft dan nog steeds al het goede van jezelf, met een aanvulling waar nodig. Borstvoeden wordt dan mogelijk wel weer iets ontspannener, wat je productie ten goede kan komen. Wie weet heb je het helemaal niet nodig, want op vakantie ben je miscchien wel meer uitgerust waardoor je meer productie hebt. Natuurlijk is er altijd de mogelijkheid om waar je maar kunt nog wat extra te stimuleren met een kolf. Ik wens je een fijne vakantie. groet Linda
Hoi Linda, bedankt voor je antwoord. Ik heb mijn dochtertje nu al een paar dagen voor haar ochtend/middagdutje aangelegd. Meestal liet ze hier 6 uur tussen, en was maar 2 uur wakker hiervoor. Als ik haar na 2 uur, als ze weer moe wordt, aanleg dan drinkt ze toch nog volop. Ik krijg nu nog amper commentaar de rest vd dag. Soms nog een extra keer van borst wisselen, maar verder gaat het goed. Nu had ik vandeweek vergeten om 140 cc BV in de vriezer te doen , dus die moest na 3 dagen op. Ik had haar 's avonds eerst bij mij laten drinken en toen de 140 cc opgewarmd, om te kijken hoeveel ze daar nog van dronk. Nu kreeg ik geen commentaar van haar nadat ze bij mij had gedronken, maar vervolgens ging wel de 140 cc er in 10 minuten in!! Ze sliep er even lang op. Krijgt ze dan toch niet te weinig binnen als blijkt dat ze nog lang niet vol zit?
Als je toch nog twijfelt of je genoeg voeding hebt zou je haar nog eens moeten wegen. En tussendoor kun je zien of ze voldoende plasluiers heeft. Als ze minimaal 6 natte luiers heeft en de urine er mooi helder uitziet is er op korrte termijn in ieder geval niks mis. Bovendien, je geeft zelf al aan, ze moppert niet. Dus blijkbaar is je baby tevreden. Sommige baby's blijven bij meer aanbod maar drinken maar dit zegt niet dat het per se nodig is. succes linda