Dag Heidi, Mijn zoon is nu 7 maanden en krijgt nog steeds borstvoeding. Bij mijn man en mij is nu alleen de wens voor een tweede kindje ontstaan. Helaas ben ik nog steeds niet ongesteld geworden. Ik vroeg me af of ik hier iets aan kan doen? Moet ik hiervoor helemaal stoppen met borstvoeding? Mijn zoontje slaapt sinds 3 weken goed door. Dit is zijn schema: 11.00 uur: wakker en borstvoeding 13 00 uur: groentehapje met een beetje water (als ik hem op de dag eerst fruit geef, eet hij later op de dag geen groente) 15.00: borstvoeding 17.00: fruit 2 stuks met een beetje yoghurt 19.00: borstvoeding 21.00: borstvoeding 23.00 aan de borst in slaap vallen Soms geef ik hem om 17 uur een broodkorst met wat water en om 19 uur zijn fruit met aansluitend borstvoeding. Overdag zit er dus 4 uur tussen voedingen, alleen savonds wil hij vaker drinken. Waarschijnlijk om een voorraadje voor de nacht aan te maken. Hij valt rond 23.30 in slaap en wordt rond 10.00 uur wakker. Speelt dan een uurtje in bed en gaat 11.00 uur huilen omdat hij honger heeft. Kan ik nu al beginnen met afbouwen? Een borstvoeding door vast voedsel vervangen? Het liefst blijf ik borstvoeding geven tot hij een jaar is, maar de kinderwens is ook groot. Moeilijk kiezen dus Hopelijk kan je me helpen.
Hoi, Het feit dat je kindje doorslaapt kan veel verschil maken, en mogelijk kom je cyclus hierdoor weer op gang. Dat kunnen we echter pas achteraf vaststellen natuurlijk, op het moment dat je menstrueert. Ik stuur je deze link naar een artikel dat ik over dit onderwerp eens schreef: hopelijk heb je daar wat aan. Menstruatie en borstvoeding | Borstgevoed.nl Als lactatiekundige spreek ik natuurlijk voor je kindje om het te gunnen nog borstvoeding te krijgen. Een compromis zou kunnen zijn een paar voedingen minderen en kijken of dat lukt. Risico dat je hele productie keldert is aanwezig...dus goed nadenken hierover en laat je evt. begeleiden hierin. Een jaar volmaken en gaandeweg minderen (vanaf 9 maanden tot een jaar ga je naar een schema waar je kindje met de pot mee gaat eten en borstvoeding naast vaste voeding komt) duurt heus zo lang niet meer! Succes!