Kolven afbouwen

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by Baukje1985, Jul 5, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Baukje1985

Baukje1985 Fanatiek lid

Jul 26, 2010
    2,732
    44
    48
    Onze jongen is 7 weken te vroeg geboren. Na een bevalling met zeer veel complicaties ben ik 4 dagen na de bevalling begonnen met kolven nadat ik op dag 3 spontaan stuwing kreeg. Gelukkig is het gelukt om een prima productie te krijgen, namelijk 850 cc per 24 uur. Op 16 mei mocht de kleine naar huis. Omdat hij zowel pre- als dysmatuur was, had hij de energie nog niet om volledig aan de borst te kunnen. Ook kon hij niet alles eruit halen waardoor ik na de borst alsnog de fles moest aanbieden om zijn volledige voeding te kunnen geven. Aangezien hij mijn tweede kindje is, ben ik vanaf het moment dat hij thuiskwam gaan afbouwen met het kolven. Het was helaas(!!) simpelweg niet haalbaar voor mij om al mijn tijd en energie in het fulltime aan de borst krijgen te zetten.

Lange tijd heb ik nog 2x per dag gekolfd. 's Ochtends en 's avonds. Echter sinds 3/4 weken ben ik bezig om ook dit te stoppen. De 'avondsessie' ging vrij vlot. De ochtendsessie was problematischer. Ben begonnen met de borst voor de helft leeg te kolven. Vervolgens toen ik 's ochtends geen stuwing meer ervoer heb ik iedere keer gewacht totdat ik dit wel voelde en ben toen pas gaan kolven. Mijn linkerborst ging vrij snel. Die kolf ik al 2 weken niet meer.

Mijn hoogst producerende borst, de rechter dus, wil nu nog niet opgeven! Om de 2/3 dagen moet ik nog 5 min kolven omdat er dan een melkklier verstopt dreigt te raken. Die klier is dan ook echt pijnlijk en wordt in de loop van de dag ook steeds pijnlijker. Telkens kolf ik dan nog 15-50 cc af. Ben het zo langzamerhand wel zat moet ik eerlijk zeggen. Moet ik toch doorgaan op deze manier, of erdoor heen bijten?:( Ben altijd zo bang dat ik na alles, alsnog een borstontsteking zal oplopen...

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

Jun 30, 2008
    2,754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Vervelend dat je rechterborst van geen ophouden weet. Wel goed om te lezen dat er al zo'n 2-3 dagen tussen kan zitten.
    Hoe kolf je? Electrisch? Zit de verstopping steeds op dezelfde plaats of verschilt het?
    Ondersteun je het afbouwen met remmende middelen? Bijvoorbeeld salie thee of salietinctuur? Je kunt phytolacca D6 gebruiken (dit zijn tabletjes van VSM) of salvia tinctuur. Combineer met saliethee.

3. Baukje1985

Baukje1985 Fanatiek lid

Jul 26, 2010
    2,732
    44
    48
    Ik kolf idd elektrisch. De verstopping zit of op de onderkant of aan de buiten- zijkant. Heb afgelopen zaterdag wederom weer gekolfd. Dit keer 20cc. Als het nu nog niet klaar is, zal ik idd de remmende middelen gaan proberen. Maar het is dus wel raadzaam om die verstopping telkens toch weg te kolven?

4. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

Jun 30, 2008
    2,754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Wanneer het pijnlijk aanvoelt, echt gespannen. Iets van stuwing kan geenkwaad en heeft het lichaam ook nodig om te snappen dat er minder melk gemaakt kan worden.
    Kijk het nog even aan, het heeft echt minder zin om voor minder dan 20 nog te kolven...

5. Baukje1985

Baukje1985 Fanatiek lid

Jul 26, 2010
    2,732
    44
    48
    Nee het is geen stuwing, het voelt echt als een verstopte melkklier. Je voelt dan ook een hele bult zitten. De rest van de borst is dan wel rustig...

Share This Page