Weer misselijk na 25 weken

Discussie in 'Gezondheid' gestart door DangerBlonde, 17 apr 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. DangerBlonde

    DangerBlonde Fanatiek lid

    3 feb 2017
    3.491
    2.487
    113
    Vrouw
    Limburg
    Het was even weg na ongeveer 18 weken… en nu is het weer terug. :(
    Meer dames die hier ervaring mee hebben? En wat was de oorzaak?
    Mijn bloeddruk is laag, mijn glucose is laag (rond de 4…). Heb deze week bloed laten prikken op ijzer, b12, en schildklier. Uitslag volgt nog.
    Baal er ontzettend van dat ik me weer zo voel. Ben ook alleen maar steeds doodmoe en kan elke dag wel slapen, na 12 uur smiddags ben ik kapot.
     
  2. Sugarsnap

    Sugarsnap Actief lid

    8 apr 2022
    402
    394
    63
    Vrouw
    Hier zijn ook laag glucose (reactieve hypoglycemie) en laag ijzer de oorzaak.


    Heb het ook sinds een week terug, was even weg na week 15.

    Let je wel op met die lage glucose? Heb je dat altijd? Hopelijk volgen ze je daar goed bij op want ik weet uit ervaring dat dat helaas wel meer ellende veroorzaakt dan alleen misselijkheid... (duizeligheid, depressie en stemmingswisselingen, vermoeidheid, verwarring etc.. zo ideaal met een laag ijzer.. not..)

    Take care!
     
  3. DangerBlonde

    DangerBlonde Fanatiek lid

    3 feb 2017
    3.491
    2.487
    113
    Vrouw
    Limburg
    Ik word voor de glucose verder niet opgevolgd. Er kan ook niets aan gedaan worden is me verteld? Probeer als ik me niet lekker voel iets met suiker te pakken, wat frisdrank, sterke ranja of wat te snoepen. Ik eet al meer koolhydraten dan normaal, brood en aardappels en zo. Dat is eigenlijk alles.
    Niet zwanger zit mijn glucose rond de 5-5,5 dan heb ik er ook geen last van. Zwanger zijn is gewoon niet zo’n succes voor mijn lichaam :rolleyes:

    Mijn hb zat aan t begin van de zwangerschap precies op 7,5 , aan de ondergrens. Dus ik vermoed wel dat die nu te laag is.
    Kan alleen zo weinig vinden over misselijkheid bij lage ijzer of glucose waarden. Wel vermoeidheid, die snap ik ook wel.

    Heb je nog goede tips? :)
     
  4. Sugarsnap

    Sugarsnap Actief lid

    8 apr 2022
    402
    394
    63
    Vrouw
    Oh uh.. qua lage glucose.. neem het dan maar aan van een ervaringsdeskundige :D Ze hebben me in het zkh uitgelegd dat mijn ijzer erbij ook niet helpt.. dus dat heb ik maar zo van ze aangenomen :oops:

    Als ik echt erg misselijk word weet ik dat mijn glucose weer aan het zakken is. Mijn man is diabeet dus ik kan het dan ook vrij snel testen.

    Zelf trekt door mijn "aandoening" extra suiker de waarde alleen maar nog lager. Maar in jouw geval mocht je het niet al doen zou ik letten op voldoende trage koolhydraten. Met snelle suikers piekt ie snel, maar zakt ie ook snel weer ik in (je lichaam maakt dan ook in een te rap tempo insuline als correctie aan). Dan creeer je een soort jojo effect.

    Op sommige sites staat zie ik net btw gelukkig wel vermeld dat misselijkheid bij lage glucose hoort. Ik word er soms zo misselijk van dat ik ga speekselen

    https://www.gezondheidsplein.nl/aandoeningen/hypoglykemie/item34044


    Qua tips fegen de misselijkheid dan helaas weer weinig advies.. behalve rustig gaan liggen en wat slokjes water drinken.
     
    DangerBlonde vindt dit leuk.
  5. Snananas

    Snananas Actief lid

    20 nov 2015
    327
    380
    63
    Terugkerende misselijkheid is herkenbaar, geen tips. Overigens is je glucose gehalte een momentopname en is 4,0 bovendien niet bijzonder laag. Ik heb aan het begin van mijn zwangerschappen regelmatig waardes tussen de 2 en de 3 gemeten. 4 is een prachtige bloedsuiker, ik zou er voor tekenen met mijn zwangerschapsdiabetes.
    Ik zou verder eerder langwerkende suikers pakken, i.p.v. naar snelwerkende suikers grijpen wanneer je je zo naar voelt. Verdeel het over de dag. Dus, als het lukt, niet enkel een berg aardappelen of zilvervliesrijst bij de avondmatijd, maar gedurende de dag letten op volwaardige voeding. Regelmatig kleine beetjes eten is voor zowel misselijkheid als je bloedsuikerspiegel soms helpend. Veel vezels, volkoren producten. Je creëert met het grijpen naar snelle suikers juist pieken en dalen, wat vermoeidheid (en evt misselijkheid) kan geven. Wellicht doe je bovenstaande allemaal al. Soms is er ook gewoon niet echt een oorzaak voor de misselijkheid, behalve de zwangerschap. Ik zou het ook niet per se zoeken in je bloedsuiker en dat lekker loslaten.
    Ik kan mij wel voorstellen dat je door de misselijkheid geneigd bent minder of anders te eten, wat weer resulteert in een lagere bloedsuiker. Beide houden elkaar dan in stand. Maar een bloedsuiker van 4 is niet te laag en ook niet zorgwekkend. Ook de vermoeidheid is niet gek. Een zwangerschap vraagt veel van je.
    Soms is het helaas uitzitten en accepteren dat je lijf niet meewerkt.
    Ik was mega fit, kreeg met 28 weken corona, waar ik snotverkouden van ben geweest. Niets bijzonders. Heb sindsdien wel constante hoofdpijn en vermoeidheid, maar meer dan naar je lijf luisteren en goed voor jezelf zorgen kun je niet. Soms is er gewoon geen pasklare oplossing of een oorzaak.
    Hopelijk is de misselijkheid snel minder!
     
    DangerBlonde vindt dit leuk.
  6. Sugarsnap

    Sugarsnap Actief lid

    8 apr 2022
    402
    394
    63
    Vrouw

    Uh.. vanwaar haal je die kennis? Je geeft een behoorlijk medisch gevaarlijk antwoord voor iemand die zwanger is.

    Op de eerste plaats is een suiker tussen de 2 en 3 een hypo en als je die op regelmatige basis hebt zal elke arts/gynaecoloog je horen uit te leggen dat dat absoluut schadelijk voor je ongeboren baby is.

    Daarnaast is 4 enkel acceptabel als nuchter waarde. Niet als je dat regelmatig gedurende de dag hebt. Dat is gewoonweg te laag en niet gezond.

    Een waarde van 2 kan je tevens al in een (licht) comateuze toestand helpen en is voor veel mensen al een gevalletje SEH bezoek. In elk geval gevaarlijk afhankelijk van waar je je bevindt (buiten, verkeer, winkel, trap etc)

    Dus zonder lelijk te willen doen, schrik ik behoorlijk dat je dit hier zo luchtig neerzet. Dat kan echt niet naar iemand die zwanger is, sorry.
     
    DangerBlonde vindt dit leuk.
  7. chrystel73

    chrystel73 VIP lid

    9 jan 2009
    6.188
    2.400
    113
    Ik ga er vanuit de de glucosewaarde nuchter is geprikt. Anders heeft 1 meting geen zin , dan noet je een curve o
    prikken .

    Zou hb laten prikken en bedenk ook dat je misschien misselijk bent omdat je last van maagzuur hebt.
    Met rennies kun je proberen of het al beter gaat en anders omeprazol vragen.
     
    DangerBlonde vindt dit leuk.
  8. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.536
    26.111
    113
    Vrouw
    Heb je last van maagzuur? Dat bleek bij mij de boosdoener en heb omeprazol geslikt nog tm dag van de inleiding bij de oudste.
     
    DangerBlonde vindt dit leuk.
  9. Asil

    Asil VIP lid

    14 nov 2018
    9.570
    9.025
    113
    Vrouw
    Ach lieverd ❤️ moest even een berichtje doen en laten weten dat ik aan je denk.
     
    DangerBlonde vindt dit leuk.
  10. Snananas

    Snananas Actief lid

    20 nov 2015
    327
    380
    63
    Ik heb geen medisch advies gegeven. Ik deel een ervaring. Ook wilde ik een tegengeluid geven, omdat je vol op de bloedglucose inging. Ik ben alle zwangerschappen onder begeleiding geweest. De waardes russen de 2 en 3 zijn meermaals geregistreerd en keer op keer is mij verzekerd dat een lage bloedglucose voor de zwangere zelf vervelend is, voor de baby zelf niet. Pieken en dalen, grote schommelingen en hele hoge bloedsuikers zijn dit wel.

    Ik vond dat je je nogal fors bovenop 1 genoemde bloedsuikerwaarde van 4 'nogwat' stortte. Na 3x zwangerschapsdiabetes, roep ik niet zomaar wat en als het overkomt als medisch advies, dan zou ik je willen aanraden mijn woorden anders te lezen. Ik ben geen dokter. Sterker nog, haar artsen zoeken er ook niets achter. Heel vervelend dat je last hebt van hypoglekemie, zoals je zelf schrijft. Maar, een gezond persoon, zonder (zwangerschaps)diabetes raakt niet zomaar in een coma bij dergelijke waardes. Dat vind ik onterecht iemand angst inboezemen. Zoals je nu dus ook min of meer doet. Dan zijn al mijn baby's slecht af geweest in de buik met dergelijke waardes. En dat is dus niet zo, want ik heb tig controles gehad.
    Ze heeft het al voorgelegd aan haar behandelaars, die zien geen noodzaak het verder te onderzoeken. Ik vraag me af door wie jij geïnformeerd bent, dan zijn er blijkbaar artsen met compleet andere standpunten.
    Niet nuchter willen ze in deze regio, met zwangerschapsdiabetes, ideaal gezien waardes tussen 4 en 6 zien, niet nuchter. Dus een 4 is prima. Dat de één zich hier minder goed bij voelt en al trillerig wordt bij een waarde van 5.0 is een tweede.
     
    chrystel73 vindt dit leuk.
  11. Snananas

    Snananas Actief lid

    20 nov 2015
    327
    380
    63
    Informatie van een willekeurig ziekenhuis. Wellicht ben je door de diabetes van jouw man anders geïnformeerd. Nogmaals, ik bedoelde het ter geruststelling en als de artsen het probleem niet in die hoek zoeken, zou ik dit ook niet doen. En zoals in de bijlage te lezen is, lage waardes zijn niet schadelijk voor de baby.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    DangerBlonde vindt dit leuk.
  12. DangerBlonde

    DangerBlonde Fanatiek lid

    3 feb 2017
    3.491
    2.487
    113
    Vrouw
    Limburg
    Die 4 en een beetje was niet nuchter geprikt helaas. Nuchter zou ik lager uitkomen denk ik.
    Ik ga binnenkort een dagcurve prikken, eens kijken wat daar uit komt. Bedankt voor alle adviezen meiden :)
     
    Snananas vindt dit leuk.
  13. Snananas

    Snananas Actief lid

    20 nov 2015
    327
    380
    63
    Misschien wel fijn voor jezelf, om wat inzicht te krijgen in wat je lijf gedurende de dag/meerdere dagen doet en hoe je je daarbij voelt. Wilde in ieder geval wel meegegeven hebben dat het voor de baby dus geen kwaad kan. Maar, voor jou uiteraard erg vervelend, als dat is waar je zo'n last van zou hebben!

    Benieuwd naar je andere waardes die nog niet terug zijn. Ik had bij de eerste een ijzertekort en was toen wel extreem moe. En je vitamine D? Ik heb deze voor het eerst goed op niveau deze zwangerschap en heb, ondanks nog 3 rondrennende jongetjes, de meeste energie. Geen idee wat en of dit iets doet qua energielevel. Moet wel zeggen dat het slechte slapen van het 3e trimester is aangebroken, wat niet meewerkt...haha.

    De misselijkheid blijft me overvallen. Bij de andere 3 zwangerschappen na een week of 16 echt niet meer gehad. Nu maagzuur en ineens vlagen van misselijkheid, uit het niets. Mijn suikers zijn eerder te hoog dan te laag, hb goed, vitamine D dus netjes. Nu kan ik de zeer recente corona besmetting de schuld geven. Stiekem is het ook wel fijn om een oorzaak te hebben voor je klachten. Hopelijk snel wat meer energie en minder misselijkheid. Heb zelf nog niet ontdekt hoe dit werkt... :p:D
     
  14. DangerBlonde

    DangerBlonde Fanatiek lid

    3 feb 2017
    3.491
    2.487
    113
    Vrouw
    Limburg
    Precies, dat is het ook haha. Vervelend voor mij maar gelukkig niet voor de baby.
    Ik slik nog vitamine D al sinds begin zwangerschap, dus ik verwacht dat die wel oké is. De andere uitslagen heb ik nog niet terug helaas.
    Het helpt wel al enorm als je ijzer goed op peil blijft denk ik, en je suiker ook gewoon goed is. Ik heb ook een lage bloeddruk, daar ben ik soms wat flauw van maar dat zijn gelukkig maar vlagen die ook goed te verhelpen zijn.

    Slecht slapen sucks hè! :( Daar voel je je ook niet lekkerder van.
    En van Corona kan je best nog wel een aantal weken last hebben, ook van de vermoeidheid. Ik heb t twee keer gehad, de eerste keer nog ruim 4 weken moe en weinig energie, de tweede keer na vaccinatie nog een week of 2 snel moe. Misselijk ben ik er niet van geweest, maar heb er wel verschillende gehoord die dat wel hadden.. misschien is het daar ook nog van?
     
    Snananas vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina