Weer moeten werken en zoontje weigert de fles

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Sneeuwmees, 9 jun 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sneeuwmees

Sneeuwmees VIP lid

11 feb 2010
    11.066
    166
    63
    We zijn al een tijdje aan het oefenen met drinken uit de fles. Maar wat we ook proberen, ons zoontje weigert de fles. Hij sabbelt er wat op en krijgt er met moeite 20-30 cc uit. Vaak gaat hij van frustratie na een tijdje huilen.
    Ik ga netjes 'uit beeld' als mijn man hem de fles gaat geven, maar dat maakt niets uit. We hebben al Avent natural, dr. Brown en Tommee Tippie flessen geprobeerd. Maar dat maakt geen verschil voor hem. Het cb adviseerde nog om een panty over de speen te doen, om het wat natuurlijker aan te laten voelen. Dat moeten we nog proberen. Ook is er als laatste redmiddel nog de Medela Calma fles om te proberen. Al heb ik daar op dit moment ook weinig vertrouwen in.
    Nu moet ik volgende week weer gaan werken en het baart me toch wel zorgen. Het scheelt dat ik 'maar' 10 min van het werk afwoon en hem dus maar thuis ga voeden als hij nog steeds niet uit de fles drinkt. Maar er kan natuurlijk altijd een keer een situatie zijn dat hij wel een keer een fles zou moeten drinken, dus het zou me al erg geruststellen dat hij het in ieder geval 'kan'.
    Is dit herkenbaar en hebben jullie tips, dan hoor ik dat graag.

2. me87

me87 Fanatiek lid

12 apr 2012
    1.361
    1
    38
    Helaas geen tips. Dochter weigerde ook toen ze 3 maanden was, daarvoor pakte ze em wel, alles geprobeerd, zelfs naar logopediste geweest. Maar het lag echt aan haar gedrag en niet aan dat ze het niet kon.
    Maar dus ik ben van werk naar kdv gegaan 2x per dag om te voeden. Vervelend maar was niet anders. Wel fles regelmatig blijven proberen en bij 7 maanden pikte ze het opeens. Ik had die dag een difrax speen gekocht met iets groter gaatje. denk dat het gewoon geluk was dat ze opeens wel dronk.

3. Sneeuwmees

Sneeuwmees VIP lid

11 feb 2010
    11.066
    166
    63
    @Me87: hoop ook dat mijn zoontje het later alsnog gaat snappen, zodat hij later ook evt. drinken e.d. uit de fles kan krijgen. Voorlopig ga ik ook maar 2 keer naar huis om te voeden (voordeel is dat ik mijn zoontje dan ook nog 2 keer per dag zie en lekker kan knuffelen) en ondertussen maar blijven oefenen.

4. Kiraa

Kiraa Fanatiek lid

10 jul 2012
    1.715
    0
    36
    Hier weigerde mijn zoontje ook de fles! Ik kon niet vanuit werk naar huis omdat ik 40 minuten moet rijden en moest toen meteen een slaapdienst als eerste dienst draaien en toen na 8 uur lang telkens aanbieden van de fles heeft hij hem toch gepakt en sindsdien gaat het prima! Dus mijn ervaring is; gewoon doorzetten en als ze echt honger krijgen gaan ze vanzelf drinken :)

5. Majo1983

Majo1983 Fanatiek lid

1 feb 2013
    3.690
    2.400
    113
    Vrouw
    Broek
    Hier ook een flesweigeraar. Nog steeds. Hij drinkt wel al vanaf 5 maanden uit de tuitbeker. Eerste maand bij de opvang reed ik op en neer. Tweede maand werd hij met een lepeltje gevoed. En daarna en nu dus met een tuitbeker. Gaat prima! Is even aanpassen en jammer voor papa dat hij nooit eens een fles kan geven. Maar ja, het is zoals het is!

Btw het doorzetten hebben we ook geprobeerd maar dat werkte hier helaas niet!

6. Sneeuwmees

Sneeuwmees VIP lid

11 feb 2010
    11.066
    166
    63
    @Kiraa: fijn dat het bij jullie alsnog gelukt is. We blijven het ook proberen, maar hij lijkt hardnekkig in het weigeren, maar wie weet...
    @Majo: heb zelf ook al gedacht aan een andere manier, bijv zo'n injectie spuitje langzaam in z'n mondje leeg laten lopen. Is er eigenlijk een minimum leeftijd voor een tuitbeker? Zou ook nog een mogelijkheid kunnen zijn.

7. me87

me87 Fanatiek lid

12 apr 2012
    1.361
    1
    38
    Wij hebben ook tuitbeker, open beker, spuitje, pipetje, verhongeren gehad maar niks hielp. Werd vooral een bras biel omdat ze de melk uit der mond liet lopen.

8. MamaZE

MamaZE Niet meer actief

Breastflow flessen

Misschien is deze fles iets? Vind hem zelf ideaal! Ik heb deze fles niet per se gebruikt ivm flesweigeren, maar om in het begin tepel/speen verwarring te voorkomen.

9. Majo1983

Majo1983 Fanatiek lid

1 feb 2013
    3.690
    2.400
    113
    Vrouw
    Broek
    Ik heb de breastflow ook geprobeerd. Hier helaas zonder succes! Ik heb denk ik alle flessen die er zijn geprobeerd van kruidvat tot Dr brown, je kunt niet zeggen dat we niet onze best hebben gedaan haha. Op de tuitbeker (met een zacht speentje zeg maar) staat vanaf 6 maanden maar met 4.5 maand begonnen te oefenen en na 2 weken dronk hij zelf vasthoudend die hele beker leeg. Met een spuitje nooit geprobeerd maar met een lepeltje ging ook best goed, duurt alleen lang. Gelukkig vond mijn gastouder het geen probleem!

Overigens weigerde de baby van vriendin van mij ook pertinent de fles, maar de eerste dag op het kdv dronk ze hem zonder problemen leeg, dus dat kan ook nog!

10. Sneeuwmees

Sneeuwmees VIP lid

11 feb 2010
    11.066
    166
    63
    @MamaZe: dank je! Ga ik zeker onthouden. Klinkt goed wat ik ervan gelezen heb. Twijfel ook nog om de Medela Calma te gaan proberen.
    @Majo: wie weet gaat het bij ons zoontje ook zo als bij jouw vriendin. Hij snapt het volgens mij dondersgoed, maar vindt de borst gewoon prettiger in de mond. Hij houdt ook niet van een fopspeen, die tuft hij ook met geweld uit. We hebben hem ook wel eens de fles gegeven als hij goed hongerig was. Maar dat maakte voor hem niets uit.
    Ik zie er erg tegenop dat ik weer moet werken volgende week en eigenlijk vind ik het stiekem toch wel fijn dat ik hem zelf nog zou moeten voeden, zodat ik hem dan toch nog even zelf kan zien, vasthouden en knuffelen. We blijven natuurlijk wel oefenen en gaan ervan uit dat hij het toch wel een keer gaat snappen. Zal vrijdag bij het cb ook eens overleggen over die tuitbeker.

11. Majo1983

Majo1983 Fanatiek lid

1 feb 2013
    3.690
    2.400
    113
    Vrouw
    Broek
    Haha ik zag er ook zo tegenop vanwege de flesproblemen. En inderdaad stiekem vond ik het wel fijn om hem nog even te zien en te knuffelen zo op een werkdag. Komt allemaal goed! Niet teveel zorgen maken, jullie vinden gewoon een manier die voor jullie prettig is. Ik spreek uit ervaring :)

12. Sneeuwmees

Sneeuwmees VIP lid

11 feb 2010
    11.066
    166
    63
    @Majo: zo denk ik er ook over. Komt vast allemaal goed en gelukkig is het geen straf om hem 2 keer per dag te kunnen zien hierdoor...hihi...

13. Cream86

Cream86 Bekend lid

12 feb 2014
    864
    0
    0
    Grunn
    Hier moet ze in augustus naar de opvang. Net geprobeerd een flesje te geven, maar ze snapt er niks meer van. Best grappig eigenlijk, gezien ze een paar weken alleen afgekolfde voeding kreeg.

14. Sneeuwmees

Sneeuwmees VIP lid

11 feb 2010
    11.066
    166
    63
    @Cream: het eerste flesje bij mijn zoontje ging redelijk goed. Ik was toen alleen wat bezorgd dat hij 'maar' 70 cc had gedronken, terwijl dat voor mijn gevoel veel meer moest zijn. Dus had gedacht dat we hem alleen hoefden te laten wennen zodat hij meer ging drinken. Maar nu zit hij hooguit na een half uur op 30 cc en dan nog loopt er veel uit zijn mondje. Dus had niet gedacht dat het slechter zou gaan. Gelukkig heb je nog even voordat ze in augustus naar het kdv gaat.

Gisteren bij het cb geweest. De arts daar zei dat we in principe wel zo'n beetje alles al hadden geprobeerd. Ze adviseerde nog om mijn man, als ons zoontje net aan het wakker worden was en nog een beetje zuigbewegingen maakt als reflex, dan de fles te proberen in de hoop dat hij dan ook in een reflex die zal accepteren.
    Ze zei wel dat het eigenlijk in alle gevallen vanzelf goed komt. Dus we wachten het maar gewoon af.

15. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Bij ons kwam het uiteindelijk goed met een difrax speentje (zo'n simpele goedkope smalle speen) op het medela flesje.

Die dure speen van medela zou ik niet kopen. Ik het het wel gedaan en daar snapte hij niets van. Bij ons kwam het net op tijd goed met dit goedkope speentje! Hij drinkt nu zo 180 cc uit de fles, terwijl het er hopeloos uit zag!

16. Marjoo83

Marjoo83 Actief lid

31 jan 2012
    352
    1
    16
    Ons zoontje weigerde ook pertinent de fles.. Brullen en wij in de stress..
    We hebben alle flessen uitgeprobeerd, de nuk fles dronk hij uiteindelijk uit.
    We hebben in die periode 1x per dag een flesje aangeboden, zo kon hij oefenen. Het begon met bijten op de speen, later dronk hij er echt uit!
    We hebben het gegeven zonder te pushen, na 15 min wachten kreeg hij dan bv.
    Ik dacht echt hij gaat nooit een flesje drinken, maar ineens had hij het door!

Ik zou niet teveel dure spullen kopen, hier ook een hele kast vol flessen. Het ligt niet aan de soort fles maar echt aan het wennen dat het anders proeft en drinkt.

Succes! Het komt vast goed

17. BvD

BvD Actief lid

24 dec 2012
    307
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier ook een flesweigeraar gehad.
    Tot dat ik geen borstvoeding mocht geven voor een dag, ik ben bij mijn ouders gaan slapen, was dus ook niet thuis. En hij dronk zo uit de fles bij papa, zonder problemen.
    Misschien dat je kan proberen om echt weg te gaan, misschien voelt je kindje toch dat je nog in huis bent!

En misschien met de fles laten spelen, dat ze het als iets leuks gaan zien.

18. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Mijn zoon dronk trouwens de eerste keer liggend in de box, onder de babygym! Papa zat ernaast op een tafeltje.

19. Sneeuwmees

Sneeuwmees VIP lid

11 feb 2010
    11.066
    166
    63
    @Marjoo: ik maak er ook geen drama van. Ik probeer het een keer per dag. In de avond, omdat hij dan wat vaker onrustig is. Ik laat hem dan een tijdje proberen (vaak sabbelt hij wat en duwt hij met de tong de speen weer naar buiten). Na een tijdje oefenen geef ik hem dan alsnog de borst. Ga ervan uit dat hij het toch een keer gaat pakken.
    @Aquilegia: ons zoontje lijkt de dr. Brown fles het beste te accepteren. Heb me inderdaad ook voorgenomen om het voorlopig even met deze te blijven proberen ipv inderdaad iedere week een andere kopen en proberen. Dan wordt het er voor hem ook niet makkelijker op.
    @Bvd: ik ben wel eens echt niet thuis geweest, maar dat was helaas ook geen succes. Ik ga vaak wel echt naar boven toe (handig om even de was op te ruimen of de badkamer te soppen). Als ik toevallig beneden ben, dan zeg ik in ieder geval niets en blijf ik uit zicht. Heb ook wel eens een flesje vlak na de bv gegeven (nog met ontblote borst), terwijl hij nog een beetje rozig van de borst was. Maar ook dat was het niet.

Morgen weer werken. Zie er zo tegenop. De wetenschap dat ik hem toch na een paar uurtje weer kan zien voor een voeding, sleept me er doorheen.

20. kwebbel17

kwebbel17 Niet meer actief

Nichtje haar dochter krijste gewoon net zo lang tot ze de borst kreeg. Die oefende ook met de fles. Na 10 weken kreeg ze 5u geen bv (!) Moeder was thuis, gelijk borst en kolven maar helaas. Flesje nooit gepakt.

Tot ze bij mij op visite was. Kind was 11 maanden. Ze pakt de fles af van mijn dochter waar thee in zat en begint gewoon te drinken ;)

Deel Deze Pagina