Ik heb een kantoorbaan, maar wel een vitale. Ik moet gewoon de hele dag door werken. Ik kan hierbij geen thuisonderwijs geven. Dus in de eerste lockdown gebruik gemaakt van noodopvang. Voor de kerst was het vakantie. Kinderen kunnen zich ook wel zelf vermaken, dus icm met thuiswerken konden we het toch best goed bolwerken. Voor werk alleen nog scherper prioriteren. Maar als straks de scholen nog niet open gaan en er weer thuisonderwijs wordt gegeven, dan gaat mijn jongste echt wel weer naar de noodopvang. Misschien dat het niet nodig is, omdat hij start op het SBO, maar anders heeft hij gewoon heel veel behoefte aan structuur. En bovendien lukt mijn werk icm thuisonderwijs niet.
Ik denk dat daar ook de schoen wringt, bij heel veel ouders is thuiswerken en thuisschool niet te combineren. Heel veel ouders voelen zich dan echt in de steek gelaten en zitten in dezelfde situatie als jou en mogen het wél zelf oplossen. (Snap overigs prima dat je er gebruik van maakt hoor!) En dan heb ik het nog niet eens over de mensen die niet thuis kunnen werken én geen recht op noodopvang hebben ... Ik hoop gewoon heel hard dat de scholen 10 januari weer open gaan. Is er trouwens al wat uitgelekt over het OMT advies?
Precies dit.. bij ons lukt (thuis)werk i.c.m. thuisonderwijs geven ook niet. Maar goed de overheid vind dat wij geen cruciaal beroep hebben dus moeten we het maar uit zoeken hoe we het oplossen. En zo zijn er héél veel gezinnen. En wat Felice ook zegt, dan hebben we het nog niet eens over de groep die niet kán thuiswerken en geen cruciaal beroep hebben. Je zal maar elektromonteur of caissière zijn. Ben je lekker mee dan. Maar goed, gelukkig nieuw jaar, gelukkig nieuwe vrije dagen!! (#sarcasme modus weer uit..) .
Het zou niet echt slim zijn om op 10 januari de scholen te openen. Omdat veel mensen heel dom bezig zijn geweest. 1 hele families bij elkaar met kerst en oud en nieuw. 2 veel mensen naar België zijn gegaan. Ondanks dat dat afgeraden werd. En ik vind dat die mensen ook niet moeten gaan klagen. Als de scholen idd niet open zouden gaan. Als de scholen wel open gaan dan komt de besmetting van afgelopen weken naar voren. Dat er de scholen later misschien weer dicht moeten. Of veel kinderen thuis moeten blijven vanwege de besmettingen en kans op besmetting. Beter gewoon even wachten met open gaan. 1 week moet te doen zijn. Dan is de nieuwe kans op besmetting hopelijk voorbij.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1168568287/roep-om-opening-basisscholen-virologen-kritisch-niemand-zal-bestrijden-dat-het-beter-is-voor-de-kinderen
Waarom dan scholen sluiten? Dan zijn de kinderen weer de dupe van de acties van volwassenen. Bovendien heeft het sluiten van de scholen zulke ernstige gevolgen voor de kinderen. Waarom alleen naar besmettingen kijken? Het gaat toch ook om de belangen van de kinderen? Ik hoor steeds dat we de kwetsbaren moeten beschermen. Maar zijn onze kinderen niet kwetsbaar dan?
Dit kan ik goed volgen inderdaad, ook al zou ik het liefste de kinderen weer naar school zien gaan. Beetje kort de bocht om veel mensen dom te noemen en de schuld te geven.
Hoe noem je het dan als mensen tegen alle adviezen in met te veel personen bij elkaar komen en de drukte opzoeken?
Ah ja want zo'n 90% van "die mensen" hebben kinderen op school. "Die mensen" lappen al vanaf het begin elk advies aan hun laars en door "die mensen" is het logisch om scholen te sluiten, ongeacht wat dat voor kinderen (en hun ouders) voor gevolgen heeft. Hé weet je wat? Zullen we scholen gewoon dicht laten tot die vreselijk gevaarlijke monstertjes ook gevaccineerd zijn? Dan verspreiden ze nauwelijks en kunnen ze naar school * sarcasme *
Die mensen zoeken elkaar volgende week en het weekend ook gewoon op voor de gezelligheid dus dan is de scholen dicht houden een gebed zonder eind.
Levende wezens ipv marionetten. Hele families is natuurlijk ook een zeer wisselend begrip. Is de hele familie opa, oma met 2 kinderen + aanhang en wat kleinkinderen. Of is dat opa en oma met 8 kinderen + aanhang + meer dan 20 kleinkinderen? Of inclusief alle Ooms en tantes met hun kinderen? (Dus 4 generaties ipv 3 of 2 als het zonder kleinkinderenis nog).
Je vergeet de mensen die massaal op skivakantie zijn gegaan. Slim? Nee zeker niet, maar ik begrijp het wel. Ik hoop dat de scholen open gaan, maar als het met duizend restricties is en bij elke besmetting weer hele klassen naar huis moeten dan graag nog even dicht houden en online les geven. Ik vind een knipperlichteffect van scholen open, scholen dicht schadelijker dan nu nog even verlengen.
Artikel is van 4 dagen terug. Nieuwste bericht is wat gisteren werd gedeeld dat bronnen zeggen dat scholen open gaan. Maar ook staat in dat artikel dat het erop lijkt dat ze wilken dat in eerste instantie alleen groep 8 en eindexamenklassen fysiek les krijgen.
Zo is het toch? Treinen bomvol richting Antwerpen en in Oldenburg is de helft van de bezoekers Nederlands. En dan lekker met familie oud en nieuw en kerst vieren. Of denk je dat alleen kinderloze mensen dat doen?
Die zijn beide cruciaal, toch? Maar inderdaad: er zijn genoeg mensen die níet een baan in een cruciale sector hebben en ook echt niet thuis kunnen of mogen werken. Dan heb je gewoon een probleem. Ik kan zelf thuis werken, mijn man ook. En ondanks dat de overheid van mening is dat wij geen cruciaal beroep beoefenen, is de praktijk dat wij beide behoorlijk wat verantwoordelijkheid hebben en écht gefocust moeten kunnen werken. Dat is te doen met alleen onze oudste om ons heen (de jongsten gaan nog naar het kdv), maar in combinatie met thuisonderwijs is het onmogelijk. Geen idee hoe we dat moeten doen als de scholen niet open mogen op de 10e.
Mee eens hoor. Ik mag ook zeker van geluk spreken, het voelt als een soort luxepositie. Helaas heb ik in de eerste lockdown regelmatig vervelende woorden naar me toe gehoord. Alsof ik de hele dag rustig thee aan het drinken was, lekker ruim mijn pauzes nam en de kinderen op de opvang had. Ze moesten eens weten wat ik en mijn collega's heb geregeld voor vele corona patienten. Nog nooit zoveel overuren gemaakt als toen. Maar ik kan mijn werkuren niet goed verschuiven vanwege aard van werk. Waar andere ouders heel vroeg in de ochtend en in de avond gingen werken, is dat voor mijn type werk geen optie. Wat ik ook heb gezien, is veel stugge werkgevers. Werk móet af, uren móeten gehaald worden. Het is gewoon zo fijn als de werkgever zegt dat als je niet ergens aan toe komt, het niet erg is (andere collega's van mij die geen vitale functie hebben).
Je kunt je ook afvragen of deze strenge lockdown wel past bij deze fase van de pandemie. Zowel wat betreft besmettingen en opnames, maar vooral wat betreft de mate waarin mensen dit nog kunnen en willen volhouden.....