Maar thuis doe je toch ook dingen met je kinderen? Wat voor type moet je dan zijn om een kralenplank te leggen met je kind, of met de letterdoos te zitten, een smartgame of een puzzel te doen?
Mijn kinderen zijn de kralenplanken inmiddels al lang ontgroeid, maar het is gewoon niet mijn ding om elke dag gezellig even samen een werkje te doen. Tuurlijk heb ik dat thuis wel eens gedaan en doe ik nog steeds regelmatig wel iets met ze, maar wel op het moment dat het mij uitkomt en ik ook zin heb. En niet omdat juf het graag wil. Thuis is het voor mij, maar op school is het voor de juf om iets met ze te doen. En ik help zeer regelmatig op school met allerlei verschillende dingen, dus ik krijg toch wel mee waar ze mee bezig zijn. Dit is mijn eigen gevoel erbij. Als anderen het wel fijn vinden om te doen is dat ook oké natuurlijk.
Bij ons geldt de regel; binnen is beginnen, met een boek of opdracht op de digibord. Niet uitgebreid kletsen over schoolwerk, maar gewoon starten. Vroeger in gr 1 en 2, soms nog wel in gr 3 maar in de gr 4 echt niet meer. En half 9 moeten alle ouders het lokaal/ school uit zijn!
Ik vind het wel bijzonder dat een kind in groep 4 nog door ouders naar binnen gebracht moet worden en in paniek raakt als ze een opdracht niet meteen snapt. Klinkt als aangeleerde hulpeloosheid. Het is voor je kind heel fijn als je dat kunt gaan doorbreken. Ik zou dus zeker samen met de leerkracht en je kind in gesprek gaan samen stappen gaan zetten om je kind wat zelfstandiger te maken en meer zelfvertrouwen te geven. In die volgorde! Niet wachten op zelfvertrouwen en dan pas zelfstandigheid stimuleren. Dat zelfvertrouwen ontstaat juist doordat ze van anderen het vertrouwen krijgt dat ze dingen zelf kan en door haar te laten ervaren dat ze dingen ook zelf kan.
Hier mogen alle ouders hun kinderen brengen. Je zal je verbazen hoeveel kinderen uit groep 7 of 8 nog worden gebracht
Nee ook niet bekend hier. Maar hij ons op school geldt "kusje bij de deur" beleid en alleen op woensdag mogen de ouders eventjes mee naar binnen. En dat zal volgend jaar ook over zijn denk ik. Ze zit nu in groep 2/3
Ja en hier mag het niet, maar doen ze het alsnog. En als je dan zelf een keer meegaat omdat je even iets moet melden kan dat niet eens.
Maar het is toch ook redelijk chaos als alle ouders mee naar binnen mogen? Ik vind soms het kusje bij de deur als een gedrang van jewelste omdat 23 kinderen naar binnen moeten. Als er dan ook nog eens ouders zijn die mee gaan of de leerkracht moeten spreken is het helemaal geen doen. Dat merkte ik vorig jaar al in groep 1.. Sta je allemaal in de rij te wachten met ongeduldige kinderen omdat 1 ouder een verhaal van 5 minuten houdt tegen de leerkracht.. Geen doen. Wacht dan ff als alle kinderen binnen zijn ofzo.
Bij ons mag je wel gewoon brengen maar als je iets met de leerkracht wilt bespreken kun je mailen of een afspraak na schooltijd maken. Is wel zo rustig. Ik ben altijd bij de eerste bel binnen met de kinderen, dan is de ook nog tijd om even gedag te zeggen. Maar erg zijn voldoende ouders die pas tijdens de tweede bel aan komen en dan nog een heel ritueel doen.
hier mogen de ouders vanaf groep 2 niet meer mee de klas in.. en wordt van de ouders verwacht dat halverwege groep 2 je je kind tot de schoolhekken brengt en je kind dan zelfstandig de klas in gaat.. Hier vind ik dat je als ouder-zijne weinig betrokken wordt en pas als het echt 'nood aan de man' is wordt je erbij gehaald om jenkind thuis te ondersteunen.. ookal geef je dat vanaf dag 1 aan dat als er problemen voordoen gelijk melden kunnen we gelijk ermee aan de slag
Hier een kind in groep 3, maar kinderen gaan met de juffen mee naar binnen (was ook al bij de kleuters). Ouders komen in principe dus niet in de klas voor school, wat veel rust geeft. Ik zou in gesprek gaan met de juf en aangeven wat jouw dochter nodig heeft, zodat ze hier op in kan spelen.