Tips: geen ritme / overgang borst naar fles

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Lelie44, 26 jan 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lelie44

Lelie44 Actief lid

6 apr 2017
    384
    267
    63
    Hoi allemaal,

ik hoop dat iemand me advies kan geven want ik ben ten einde raad. Mijn dochter is nu bijna 7 maanden en sinds half december ben ik langzaam aan het afbouwen met borstvoeding. Ik heb best veel gewisseld met dan weer de borst, dan weer de fles, omdat ik aan haar merkte dat ze de fles weigert. Met heel veel moeite kregen we er dan wat kunstvoeding in, wat er in resulteerde dat ik vaak weer de borst gaf. Gemiddeld kreeg ze zo'n 8-10 voedingen per dag (om de 2,5 uur overdag).

Om redenen ben ik nu toch bijna helemaal afgebouwd en hebben we sinds vorige week geprobeerd haar om de 4 uur te voeden, in de hoop dat ze ook meer uit de fles gaat drinken. Dit gaat moeizaam en nu blijkt dat ze in die ene week tijd 200 gram is afgevallen. We zijn naar de huisarts geweest om evt. ziekte uit te sluiten maar die constateerde niks raars qua mondmotoriek of iets dergelijks. Zij geeft aan dat het kan horen bij een verandering naar nieuw ritme. Al eerder is ook een lactatiekundige langs geweest en die zag ook niks raars. Ik merk wel dat sinds ze wat meer kunstvoeding krijgt, ze last heeft van wat eczeem op dr wangen. Ontlasting is geel/groen achtig.

Maar momenteel huilt mijn dochter heel veel met name overdag. Ze wil dan niet slapen, we kunnen haar maar telkens een kwartiertje afleiden en drinken wil ze dan ook niet. Vaak komt ze pas tot rust aan de borst, en valt ze in slaap. Ritme van vandaag:
    3.30 uur 90 cc flesvoeding
    7.00 borstvoeding
    9.30 begin van jammeren/huilen
    10.00 uur in oogjes wrijven, dus naar bed. Daar huilen
    10.15 50 cc flesvoeding
    10.45 uur opnieuw naar bed. Om 11.15 in slaap gevallen na huilen

Ze blijft in de ochtend/begin middag weinig drinken en pas in de loop van de dag gaan de hoeveelheden naar 100/120 cc. In de avond na de laatste flesvoeding mag ze dan bij mij aan de borst drinken en slapen, tot we zelf gaan slapen.

Mijn partner en ik worden onderhand gek van het huilen, bezig houden, flesjes maken etc. Gister heeft mijn vriend haar 1,5 uur laten huilen om uiteindelijk de fles te geven (waar ze dan ook maar weer 45 cc uit drinkt). Zelf probeer ik haar in de draagzak bij me te houden, maar daar gaat ze ook niet in slapen.

Wie heeft er een idee wat er aan de hand is en hoe we dit kunnen doorbreken?

2. babbel1983

babbel1983 Fanatiek lid

3 jul 2013
    1.338
    302
    83
    Qua gedrag en weigeren heb ik niet echt tips, geen ervaring met de overgang van borst naar fles met 6 maanden, maar heb je al eens geprobeerd om de melk ipv via een fles via een papje met lepel te geven? Iig de fles van de ochtend en eventueel de avond (mijn dochter wilde met 8 maanden geen avondfles meer en heb haar toen ook de avondfles vervangen door pap)? Wellicht dat ze dan wel meer voeding tot zich neemt?

3. zonnetje2015

zonnetje2015 VIP lid

13 sep 2014
    9.446
    4.241
    113
    Borstvoeding is zoveel meer als voeding. Het geeft ook troost, mamahonger, geborgenheid, rust.
    Wat als jij een dag weggaat? En enkel iemand anders de fles laat geven?

Je kunt niet verwachten dat wat je kleintje gewend is zomaar loslaat.
    Bij 7-8-9 maanden hebben ook veel babys last van de 8 maanden sprong.
    En 1,5 uur laten huilen? Sorry zou ik persoonlijk echt niet doen. Nog zo klein..
    Is er een reden dat je met bv wil stoppen?
    Hoe gaat vaste voeding?

4. zonnetje2015

zonnetje2015 VIP lid

13 sep 2014
    9.446
    4.241
    113
    Andere fles of ander merk voeding al geprobeerd?

Sowieso bij voeding eerst de fles aanbieden daarna borst.

5. ffff

ffff Bekend lid

9 okt 2012
    911
    545
    93
    Bij ons was het ook zo'n gedoe, ze weigerde pertinent, dus ben ik maar doorgegaan met borstvoeding. Toen ze 1 jaar was ging ze van de ene op de andere dag echt bunkeren van vaste voeding, en zaten we zonder enige strijd zo op 1 borstvoeding per dag. Dat gedaan tot 22 maanden, uitgelegd dat de borst op was en geen strijd gehad. Ik ben achteraf blij dat ik de 'ruzie' rond 8 maanden heb opgegeven. Is dat eventueel een optie voor jou? Zo'n strijd mat je echt volledig af...

6. Lelie44

Lelie44 Actief lid

6 apr 2017
    384
    267
    63
    Ik ben sowieso op, ook mentaal, van de borstvoeding. Wat erin resulteert dat ik regelmatig blokkeer en geen tsr/melkstroom meer heb. Sowieso is de productie nu bijna nihil. Ik zie niet in hoe ik dit tot volledige borstvoeding terug zou kunnen krijgen?

Het is gelukkig ook niet zo dat ze alleen maar weigert, ze drinkt alleen weinig uit de fles. De pap met lepel heb ik nog niet geprobeerd. Vaste voeding gaat ook niet, ze eet alleen op het kdv een paar hapjes, thuis niet. Alles wat geen borst is, is niet interessant :)

Ik blijf maar hopen dat ze meer gaat drinken op het moment dat de bv over is. Kan iemand me daarin gerust stellen?

7. Flamingooo

Flamingooo Niet meer actief

Is dat erg? Dan geef je haar toch “gewoon” vaak/vaker een klein flesje.

8. Lelie44

Lelie44 Actief lid

6 apr 2017
    384
    267
    63
    Nee eigenlijk niet. Maar iedereen in mijn omgeving zegt dat het zo weinig is en de combinatie met afvallen maakt dat je wel heel erg aan jezelf gaat twijfelen. Gelukkig heeft ze net een fles van 150 cc op :D Ok ze wil nog niet slapen, maar die voeding zit er voorlopig mooi in.

Flamingooo vindt dit leuk.
  9. Jackie87

Jackie87 VIP lid

6 aug 2013
    5.495
    2.948
    113
    Ik zou sowieso niet proberen te rekken met de fles. Maar gewoon als je denkt dat ze honger heeft een flesje aanbieden. Dat ze dan kleine beetjes drinkt is niet erg natuurlijk, alleen maar gunstig.

Flamingooo vindt dit leuk.
  10. Flamingooo

Flamingooo Niet meer actief

Hmm ja dat afvallen is wel een ding natuurlijk. Ik denk dat ik wellicht nog vaker een flesje zou aanbieden. Ookal drinkt ze steeds maar weinig. Als ze bij jou nog iedere 2,5 uur dronk is ze denk ik gewoon niet gewend aan grote hoeveelheden per keer.

Je zou ook nog eens kunnen proberen of ze andere melk beter drinkt. Er is ook kunstvoeding op basis van geitenmelk, misschien vindt ze dat lekkerder.

11. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Als bv kindje is ze gewoon vaker kleine beetjes te drinken. Niet elke baby laat zich dan op 123 in zo'n ritme met de megaflessen die fvfabrikanten aanraden, dwingen. Maar is dat erg? Mijn zoontje heeft nooit meer dan 150 ml per keer gedronken, ook een bv kindje. Dan geef je toch gewoon flesjes van 100 of 120? Natuurlijk wel erg vaak, want afvallen is niet de bedoeling.

12. Suus2910

Suus2910 Actief lid

22 feb 2015
    337
    184
    43
    Je schrijft dat ze meer eczeem krijgt en veel huilt. Misschien koemelkvrije melk een idee?(ik denk maar even mee)
    Wellicht te proberen, vaak hebben ze bin het cb wel een bus pepti staan om uit te proberen.

Ze zullen iets wat niet lekker ligt niet graag gaan drinken, is hier de ervaring.

13. Raaf92

Raaf92 Niet meer actief

Hier dacht ik indd ook gelijk aan, waarschijnlijk valt de melk niet goed en heeft ze daar last van.

Wat wij bij mn dochtertje hebben gedaan is de bv afbouwen en de bv ook gewoon in een flesje gedaan, ging dat goed deden we er een schepje kv bij. Keken we een paar dagen aan hoe ze erop reageerde, ging het goed weer een schepje kv erbij. En zo Totdat ze van de bv af was. Wij hebben haar wel vanaf het begin al een flesje aangeboden dus dat scheelt denk ik.

Hoop voor je dat het snel beter gaat! Succes!

14. Alayna

Alayna Actief lid

25 jun 2017
    146
    37
    28
    Vrouw
    Vlaanderen
    kleine hoeveelheden zijn echt niet raar hoor. Ik heb ook de switch rond 6/7 maanden gemaakt omdat ik niet kon kolven op het werk, en mijn productie te hard achteruit liep met enkel ochtend avond voeding. hier dronk ze eerst maximaal 90 ml. heel weinig zeiden ze op de creche, of ik niet meer schepjes per voeding wilde meegeven. dus gedaan, maar al maakte ze een grotere fles, ze dronk maar 90 op. uiteindelijk bij het ouder worden begon ze meer te drinken, maar net als bij shakes nooit meer dan 150, en ze is een lekker gezond dametje hoor.

qua exceem zou ik misschien eens een ander merk proberen? of zon hypo allergeen? weet niet welk merk je nu geeft?

15. aicirtap

aicirtap VIP lid

25 mei 2014
    9.148
    3.392
    113
    Vrouw
    ik zie geen vaste voeding in je schema, krijgt ze dat wel?

ik ben ook bezig met afbouwen, maar op een heel rustig tempo. mijn dochter is gewend om uit de fles te drinken door oa de opvang. ze drinkt uit dr. brown flessen. maar ben nu al bezig om meer ritme in te bouwen. dus de borstvoeding heb ik nu naar 3,5 uur gerekt. en het ritme is nu borst - fruit - borst - brood - borst - groente - fles 120cc - 180cc (dat wisselt erg) - borst

16. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.809
    5.945
    113
    Vrouw
    Het zal waarschijnlijk een schepje kv met water zijn geweest, maar voor de zekerheid....
    nooit borstvoeding en kunstvoeding mengen.
    KV aanmaken en dan de borstvoeding er door heen.

17. Raaf92

Raaf92 Niet meer actief

Sorry, dat bedoelde ik indd! ;)

Zoe123 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina