Mijn schoonzus had een week vrij ingepland op haar werk in mei. Door de corona was haar werkgever (kapsalon) verplicht gesloten. Nu heeft haar werkgever de uren dat ze vrij had gepland in gehouden op haar verlofsaldo. De andere medwerkers hebben ook niet hoeven werken ivm de verplichte sluiting maar hebben geen uren ingeleverd omdat zij geen vakantie hadden ingepland. Mij lijkt dit niet te kloppen zeker niet omdat de werkgever de uren ook voor 90% terug heeft gevraagd bij de overheid. Ik kan echter nergens vinden dat dit zo is (waar dat staat). Als ik google hebven ze het alleen over de situatie dat de werknemer geen vrij wil nemen omdat de reis geannuleerd is.
Ze heeft gewoon vakantie gehad en is dus vrijgesteld voor werk. Haar andere collega’s moesten gewoon beschikbaar blijven voor werk, dus dit is niet hetzelfde....
Hoezo klopt dat niet? Zij krijgt toch die week vakantie gewoon doorbetaald neem ik aan. Het is toch niet zo dat je geen salaris krijgt tijdens je vakantiedagen.
Klopt zij krijgt doorbetaald omdat ze vakantie heeft genomen. Maar de werkgever zou geen compensatie krijgen als iemand vakantieuren opneemt omdat je vanuit de regeling alleen de uren betaald krijgt die iemand zou werken.
Het is inderdaad zuur... maar is wel wat mag.. Is met een verlof iets dergelijks ook.. die weken mag je ook niet langer thuisblijven omdat je collega’s ook thuis zaten ivm sluiting..
Nee, de werkgever krijgt de loonkosten gecompenseerd zodat gedwongen ontslagen voorkomen zijn. Now regeling is niet gekoppeld aan directe uren die iemand in week x zou werken, maar aan de doorlopende loonkosten. Zolang de werkgever haar heeft doorbetaald die weken kunnen deze kosten in combinatie met een omzetdaling >20% opgegeven worden binnen now regeling. Ik vind dit eerlijk gezegd een bizare houding in deze tijden. Vooral omdat de werkgevers bij lange na niet die 90% vergoed kregen, en een groot deel van de werkgeverslasten (loon, vakantiegeld, premies, pensioen) heeft doorbetaald voor de werknemers die geen tegenprestatie hoefden te verrichten al die tijd. Als het goed is heeft ze in die vakantieweek ook niet hoeven werken (producten verkopen ed)? Dan is het gewoon verlof. Heel veel werknemers hebben in april/mei geplande vakantiedagen opgenomen. We hadden de bedrijven nog verder in problemen kunnem brengen met opsparen van dagen, maar daar worden we uiteindelijk niet beter van.
Ik begrijp je reactie maar deze werkgever heeft in het verleden schandalige dingen gedaan. Op alle fronten benadelen zij hun werknemers. Zij doen net of bepaalde zaken in de cao staan en maken misbruik van het feit dat sommige werknemers dat niet in de gaten hebben. Vandaar dat ik me af vroeg of dit ook niet correct was.
Ik snap haar gevoel ook, maar het mag. Het enige wat ze niet mogen is medewerkers vragen om af te zien van vakantiegeld. Maar als er geem goede relatie is zou ik vooral op zoek gaan naar een ander salon.