Menstruatie in aantocht?

Discussion in 'Na de bevalling' started by Pluis90, Jan 1, 2018.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Pluis90

Pluis90 Lid

Dec 14, 2016
    78
    9
    8
    Female
    Hoi!

Heb een vraagje. Even toelichten... baby is nu 2 maanden oud en sinds een week voel ik me "anders". Af en toe menstruatie-achtige krampen en pijnlijke/gevoelige borsten. Ik geef volledige borstvoeding en voel nu vaak dat (vooral een volle) borst héél, héél gevoelig is. Je hoeft er maar met een vinger naar te wijzen, bij wijze van spreken. Dat herken ik bij mezelf van een menstruatie. Baby lijkt ook meer (lees: vaker) te willen drinken, ook vaak direct na een voeding. Dit misschien omdat de melkproductie iets kan dalen bij menstruatie? Maar ook ben ik meer emo/down en heb vaker de neiging om me terug te trekken.

Er ontbreekt alleen 1 nogal essentieel ding voor een menstruatie en dat is bloedverlies... qua wat ik momenteel verlies ziet het er ook helemaal niet naar uit of het eraan zit te komen, maar alle andere symptomen wijzen er volgens mij op dat het wel in aantocht is. Ik weet dat het bij iedereen anders gaat, maar toch nieuwsgierig.
    Wanneer hadden jullie je eerste menstruatie bij volledige borstvoeding?
    Lijkt dit voor jullie op een menstruatie in aantocht of klinkt dit meer als gewoon het gieren van hormonen door bevalling + borstvoeding etc.?

Alvast bedankt voor het meedenken/lezen!

2. Kache

Kache VIP lid

Jan 11, 2012
    6,257
    1,165
    113
    Dip in melkproductie had ik rond eisprong en rond menstruatie. Het zou dus ook met eisprong te maken kunnen hebben? Kunnen ook gewoon regeldagen zijn. Sowieso is mijn ervaring dat het lijf nogal anders kan reageren op hormonen als je bevallen bent.

Het kan een naderende menstruatie zijn, kan eisprong zijn, kan ontzwangeren zijn. Je weet het meestal pas achteraf ;). Als je eventueel ook nog hormonale anticonceptie gebruikt kan het ook daar nog mee te maken hebben, of dat het een het ander versterkt. (ik heb bij mirena altijd erg veel pms klachten gehad)

Wat betreft wanneer cyclus weer op gang komt bij volledige borstvoeding, dat is idd voor iedereen anders. Alles tussen de 2 en 24 mnd is volstrekt normaal :rolleyes:.

In mijn persoonlijke geval was het 4 mnd (bij 2e) en 9 mnd (bij 3e). Na die eerste menstruatie is het nog langere tijd een 'rommeltje' geweest waarbij de lengte van cyclus varieerde, de klachten rondom eisprong/menstruatie, hoeveelheid bloedverlies, tussentijdsbloedverlies, etc. Na ongeveer 8-9 cycli had ik de regelmaat weer terug (nog steeds met BV op verzoek).

Share This Page