Lieve allemaal. Ik ga even leeglopen, want ik word lichtelijk gek in mijn hoofd en zoek lotgenoten! Vorig jaar december geopereerd aan PAP 3a, lichte vorm van afwijkende cellen, baarmoederhalskanker...... In maart controle en alles oke, mocht proberen zwanger te worden. Enorm veel geluk gehad en dus gelijk zwanger....nu bijna 25 weken onderweg. Vanaf 24 weken wilde de Gyn me extra controleren op mijn baarmoedermond, omdat die dus verkort is door de lisexcisie ( = de operatie). Gister geweest en ja hoor....de boel zit nog maar net dicht.......heb niet veel speling meer, dus enorm risico......Mag nu 4 weken niet werken en moet rustig aan doen, moet volgende week terug en als het dan erger (!) is geworden moet ik worden opgenomen. Ik ben zo enorm bang dat ik dit kindje ga verliezen aan een vroeggeboorte......Het zit in mijn buik, het doet het goed, groeit oed, alles en dadelijk kan ik het niet binnen houden.......Ik zit nu alleen thuis en de muren komen op me af. Ik durf bijna niets te doen ( was, afwas, opruimen etc) omdat ik me rustig wil houden. Mijn hoofd zit vol angst en daardoor denk ik steeds van alles te voelen.....nu denk ik dus ook dat ik harde buiken heb, en die zijn natuurlijk nu uit den boze !, maar weet het gevoel niet te relativeren.....heeft iemand hier ervaring mee? Enorm dank! Liefs
Geen ervaring mee gelukkig, maar snap dat je lichtelijk gek wordt zo! Hoop voor jou dat je kindje lekker nog een hele tijd blijft zitten, en je over een paar (veel) weken een gezond kindje op de wereld mag zetten. Zie dat je al bijna 25 weken bent, en vanaf dan, mocht het geboren worden, doen de artsen er alles aan om hem/haar in leven te houden! Probeer je niet te druk te maken, en idd veel rusten. Het huishouden komt straks wel weer een keer! Harde buiken zijn wel erg vervelend nu natuurlijk, maar daar kun je zelf niets aan doen helaas.. Heel veel succes!
Lieve Evepientje, Ik ben vorig jaar (eerste uitstrijkje ooit, Pap3B) ook geholpen dmv een lisexcisie (begin november). In januari had ik een nacontrole maar dat bleek alleen een gesprek te zijn. Er is toen een datum gepland voor een nieuw uitstrijkje maar ik mocht gewoon zwanger worden vertelde mijn gyn. Achteraf bleek ik bij het nacontrolegesprek al zwanger te zijn geweest, uitstrijkje heb ik afgezegd en hierna is er nooit meer gecontroleerd bij mij. Wel moest ik wederom op gesprek in het ziekenhuis, ook in verband met mijn vorige bevalling, en ze vertelden mij dat het risico op vroeggeboorte na een lisexcisie (ze halen maar ongeveer 2 mm weg) verwaarloosbaar klein is. Ik weet dus helemaal niet of dit bij mij invloed heeft, en ik ben nu toch al fors ver in mijn zwangerschap. ik hoop dat het bij jou ook allemaal goed komt! Heel veel sterkte Groetjes Lisette Als je meer wilt weten of praten kun je me altijd PB-en natuurlijk!
Ik ben opgenomen geweest in het ziekenhuis en daar lag ook iemand die een verkorte baaroedermond had. Zij heeft een hele poos in het ziekenhuis gelegen(dus daar kan ik je niet blij mee maken), maar zij heeft wel de zwangerschap uitgelopen tot 42 weken. Het kan dus wel. Zij mocht op een gegeven moment ook weer naar huis en daar wel rustig aan doen, maar het is dus helemaal goed gekomen. Heel veel sterkte.
Dank allen voor de reacties. Ik sterk me maar met de gedachten dat ik nog niet in het ziekenhuis lig, en dat ze heus geen risico nemen, maar het liefst wil ik wel in het ziekenhuis liggen, omdat ik dan voor mijn gevoel het best bezig ben en geen prikkels krijg van het huishouden en rommeltjes.........ik ben een enorme controlfreak en bezige bij, moet nu echt loslaten en wil het ook echt. Ik hou zoveel al van mijn kindje en wil haar gewoon in mijn armen houden, maar dan wel pas over 16 weken .......
Ik hoop echt voor je dat alles goed komt. Kun je anders niet met je gyneacoloog overleggen voor een ziekenhuis opname, of bespreek anders je angsten met hem. Misschien kan hij iets voor je betekenen.
Wat een verhaal Evepientje. Hoop dat alles goed gaat en dat je je een beetje rustig kan blijven houden...zou wel mooi zijn nu. Gelukkig is met het kindje alles goed. Sterkte met alles! Meeuw
Hallo, Ook ik heb een verkorte baarmoederhals. Misschien kan je mijn oude berichten nalezen. Bij mij is dit per toeval ontdekt. En heeft niets met een operatie te maken. Het was gewoon plotseling verkort. In mijn 14de week was het 2,2 cm en een week later al 1 cm! Dus werd ik meteen opgenomen en hebben ze een bandje (cerclage) geplaatst. Dit hebben ze gedaan om de baarmoedermond gesloten te houden. Ik ben nu 24 weken en 4 dagen zwanger en ben, na 4 dagen in het ziekenhuis gelegen te hebben, thuis aan het rusten. Heeeeeeeeel rustig aan. Ik moet als een bejaarde leven werd me verteld, ook met het bandje, want die biedt ook niet 100% garantie. Ik heb natuurlijk wel veel controles gehad na de ingreep en daar zag je dat de lengte steeds aan het groeien is. Heel vreemd. Ik ging de operatie in met 1 cm en een week later was het al 1,5 cm en daarna 2,3 cm en daarna weer 3 cm en nu 3,3 cm. Dus op een merkwaardige manier is de lengte gelukkig alleen maar aan het groeien. Hier zijn we heel blij mee. En dit schijnt altijd zo te zijn als je een cerclage krijgt. Maar ik moet het nog steeds rustig aan blijven doen. Ik doe ook helemaal niets in huis en ga met een rolstoel naar buiten. De kans op een vroeggeboorte zit er nog steeds in. Na 24 weken doen ze er alles aan om de baby te redden en ben al blij dat ik bijna 25 weken ben nu. Maar natuurlijk streef ik naar de 28 weken en daarna naar de 30 en daarna naar de 34 en 37 enz. Ik hoop ook voor jou dat het zo lang mogelijk blijft zitten, maar wees positief en vraag aan je gyn of ze misschien als voorzorg een cerclage kunnen plaatsen, want dan ben je ook wat geruster. groetjes
Hoi, ik heb geen ervaring met een verkorte baarmoedermond, maar wel met een te vroeg geboren kindje (30+6). Je zit al op 25 weken en elke week die er nu bijkomt is goed. Misschien kun je vragen of ze je als het risico echt groot is dat je vroeg gaat bevallen corticosteroiden kunnen geven. Dat is een injectie in je been die de longrijping bij je kindje stimuleert. Hierdoor heeft je kind al veel betere kansen om te overleven mocht het vroeg geboren worden. Het is natuurlijk verschrikkelijk eng maar om het kindje goede levenskansen te geven ben je al een heel eind op weg.
Hoi! Hier ook iemand die tijdens de zwangerschap er achter kwam dat mijn baarmoedermond extreem verkort was vroeg in de zwangerschap. Bij mij kwamen ze er met de 20 weken echo achter. Ik had zelfs maar slechts 0,5 cm dus had echt extreem verhoogde kans op vroeggeboorte. Erg geschrokken natuurlijk en veel gehuild toen ik net hoorde. De gyn heeft letterlijk tegen mij gezegd dat als ik krampen voelde, ik dit gelijk moest melden het kon wel eens het begin zijn van de bevalling. Deze gyn wilde echter niet aan een cerclage omdat het niet echt bewezen is dat het aantal vroeggeboortes lager ligt dan zonder cerclage. Ik was laaiend, want ik wilde zekerheid voor alles natuurlijk. Nou ja na wat informatie inwinnen, rustiger aangedaan maar werkte nog halve dagen (heb kantoorbaan). Wel kreeg ik om de 2/3 weken een echo om de bm-mond te meten. Ook bij mij werd ie gelukkig steeds iets langer.....(hij is als langste 2 cm geworden). Ik leefde naar de 28 weken toe, want dan zou de kleine een goede kans hebben! Die week kwam en er gebeurde niets. Oké elke week erbij is meegenomen. Ik haalde de 32 weken, dit gaat goed! Begon al grapjes te maken dat ze de kleine met 42 weken zouden moeten gaan halen. Ook de 37 weken haalde ik, ik mocht nu zelfs officieel thuis bevallen! En ook de 40 weken haalde ik, ik was perplex! Uiteindelijk is Dewi geboren met 40 weken en 2 dagen! Kerngezond! Dus houd moed meid! Probeer te genieten van je zwangerschap, het is zo een bijzondere tijd! Als je vragen hebt, kun je mij altijd PB-en! Succes en ik denk aan je! Liefs Cindy
raar om dit terug te lezen........die week dat ik dit schreef opgenomen in ziekenhuis, met een cervix lengte van 6 mm! overgebracht naar een gespec.. kinderziekenhuis, weer terug naar streekziekenhuis, weeenremmerds, hormooninjecties, bedrust, bedrust, bedrust thuis nu.....en!..............morgen 31 weken.....GAAF. Nu heel rustig in mijn hoofd en enorm veel vertrouwen in alles. Dit gaat goed goedkomen. De cervixlengte is al 5 weken stabiel!
ook ik heb een verkorte baarmoeder heb tot tweemaal toe een lisexcisie gehad en eenmaal een conisatie dit is 6 jaar geleden gebeurt , bij mijn zwangerschap van mijn jongste , overmorgen word hij 1 moest ik onder controle blijven van de gyneceloog heb vanaf 30 weken met 2 cm ontsluiting gelopen en steeds weeen door rust heb ik het volgehouden tot 39 weken door de operatie had ik zoveel litekenweefsel dat mijn zoon er niet door heen kon heb er dus een hele zware bevalling van gehad ditmaal ben ik weer onder controle weer vanwege die verkorte baarmoedermond en het litekenweefsel en wat helemaal niet onbelangrijk is om te vertellen heb nu al 5 jaar een goede pap steeds!