Weer opvoedtopic, dochter 2,5 jaar.. Met handen in het haar!

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by SDonya, Mar 15, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Nescio

Nescio Niet meer actief

Praat ze al? Zo nee, is ze misschien gefrustreerd omdat ze de dingen wil uitleggen maar het nog niet kan.

Er zijn al heel veel goede tips gegeven, maar ik zou minder aandacht leggen op de straf en juist meer aan het belonen van positief gedrag. Want zij wil aandacht van jullie en dat wegnemen, is eigenlijk een goede 'straf' voor haar. Als ze negatief aandacht vraagt, compleet negeren. Blijft ze doorgaan met gillen/huilen is dat jammer, maar je gaat geen aandacht geven. Probeer verder veel positieve aandacht te geven, en als ze zelf lief speelt haar even te knuffelen of iets dergelijks.

Het slaan/schoppen zou ik echt nooit tolereren. Daar is het strafstoeltje misschien beter geschikt voor. Zodra ze iemand pijn doet: direct op de strafstoel. De rest van het negatieve gedrag (het huilen en claimen) negeer je gewoon. Huilt ze in de buggy: jammer dan. Ze kan of zelf lopen of in de buggy zitten.

Mijn dochter is jonger (23 maanden) maar we hebben hier al wat fases van de peuterpuberteit gehad. Mevrouw kan nu enorm driftig worden (dan spant ze haar hele lijfje aan en gaat op haar tenen lopen van kwaadheid) als ze iets niet mag of krijgt, maakt niet uit wat. Ik negeer dat en soms kan ze ook flink volharden, maar uiteindelijk kalmeert ze en gaan we verder alsof er niets is gebeurd. Het buiten vervelend doen heeft ze ook een tijdje gehad, huilen en trappen als ik haar in de buggy wilde zetten, maar niet zelf willen lopen. Soms ging ze zelfs op de stoep liggen! Ik deed dan alsof ik haar achterliet en meestal kwam ze dan wel weer achter me aan. En als ik haar in de buggy wilde zetten even afleiden, eer dat ze het besefte zat ze al veilig vast :)

Veel sterkte in ieder geval, hoop dat de mevrouw van het CB jullie goed kan begeleiden en tips kan geven!

2. SDonya

SDonya Niet meer actief

Dankjulliewel voor alle uitgebreidde reacties!!

Ik heb ze gelezen maar ga ze dit weekend nog even rustig doornemen :)

3. soefdeboef

soefdeboef Fanatiek lid

Aug 5, 2011
    2,049
    0
    0
    Wat Tupp zegt over zeg wat je doet en doe wat je zegt doen wij ook!
    Wel opletten dat je ook kunt doen wat je zegt :D

Wat ik verder vaak doe;
    Dingen nabespreken die er gebeurd zijn (21 maanden is ze nu).
    Zo spreek ik voordat ze gaat slapen ook de dag door wat vond je leuk, wat vond je niet leuk?
    Maar gisteren beet ze mij opeens :$ en dan kom ik ( na de straf ) daar ook wel met haar op terug een paar uur later... Dat ik het niet leuk vond dat ze mij beet, maar dat ik het heel gezellig vond om een broodje met haar te eten bijvoorbeeld...

Goed om te horen dat je wel wat kunt met de reacties. Succes ook donderdag.

4. Zoe123

Zoe123 VIP lid

Feb 9, 2013
    11,809
    5,946
    113
    Female
    Dit dus
    Goed dat je het cb inschakeld.
    Wij hebben daar een aantal afspraken gehad mbt onze jongste dochter.
    Ze hebben ons een stukje op weg kunnen helpen.
    Uiteindelijk ook bij intergrale vroeghulp terecht gekomen omdat we er toch niet uitkwamen.

De moeilijke periode heeft hier ruim 2 jaar geduurd.Nu gaat het gelukkig beter.
    Maar we hebben het heeeeel erg moeilijk gehad.

5. aurora5

aurora5 Bekend lid

Oct 26, 2012
    619
    0
    0
    NULL
    NULL
    Sorry maar bij slaan/ schoppen zou ik direct heel duidelijk ingrijpen. In eerste instantie flink streng met woorden en gebeurde het weer dan kan hij een pets op de vingers krijgen (net hard genoeg dat hij schrikt) Weet dat ik hier veel reacties op ga krijgen en dat een pets geven niet het goede voorbeeld is, maar zo weet hij wel weer even dat ik de baas ben en niet hij.

Share This Page