een 2e kind willen maar wel schulden hebben...

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door jerami, 15 sep 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. jerami

jerami Fanatiek lid

16 aug 2009
    2.007
    0
    0
    Zuid Holland
    Mijn man en ik hebben redelijk wat schulden die we aan het af betalen zijn. We weten dat dit zeker nog jaren gaat duren. Nu hebben we een heerlijke zoon van 21 maanden. Maar het begint bij ons beide zo te kriebelen voor een 2e. Ons gevoel zegt er voor te gaan, maar ons verstand zegt te wachten, maar hoe lang dan wachten. Als we zouden moeten wachten tot alle schulden weg zijn, dan kan ik net zo goed helemaal geen 2e kind nemen.

Nu hoor ik veel mensen zeggen, met liefde kom je heel ver. Maar met liefde kan je geen voeding enz. kopen. Aan de ene kant wil ik het zo graag, maar aan de andere kant vind ik het van me zelf heel egoistisch om een 2e kindje te willen terwijl wij het financieel niet breed hebben.

Zijn er meer gezinnen die met deze dilemma zitten/hebben gezeten? Hoe zijn jullie ermee om gegaan?

2. mamavanY

mamavanY Actief lid

7 aug 2012
    288
    0
    0
    Onderin nederland
    Wij hebben gewacht tot we schuldvrij waren! mijn dochter is nu bijna 4 en nu gaan we voor een 2e.

3. All Mine

All Mine Bekend lid

22 feb 2009
    913
    0
    0
    NOP
    Lastig, en ik denk dat het echt een persoonlijke keus is.
    Ik ben niet bekend met schulden en weet dus ook niet hoe krap je leeft....

Als je nu al moeilijk rond kan komen, bedenk dan goed dat het allemaal nog moeilijker wordt met een baby. Maar dat snap je zelf ook.

Zit je kindje op een kdv wat jullie geld kost? Dan zou je misschien beter kunnen wachten tot jullie zoon naar school gaat, zodat de kdv kosten niet nog meer worden. Net als luiers.

4. Soumayyaah

Soumayyaah Bekend lid

8 aug 2011
    547
    33
    28
    In principe denk ik.. als jij met een vast bedrag per maand die schulden aan het afbetalen bent, dan kan je wil incalculeren hoeveel geld je per maand overhoudt en of dat genoeg is om noodzakelijke dingen voor de kleine te kopen. Jullie hebben al een kindje, dus ik neem aan dat je eenbeetje weet wat je kan verwachten. En jullie hebben tenslotte veel spullletjes al..

Een kindje kan niet alleen van liefde leven, maar ik ken genoeg mensen die het echt niet breed hebben en toch meerdere kinderen hebben. Ze nemen genoegen met minder, moeten vaak inventief zijn, en kopen eigenlijk alles tweedehands. Ik denk dat jij zelf het beste kan kijken of het haalbaar is voor jullie..

5. Adorable

Adorable Fanatiek lid

20 dec 2008
    2.601
    0
    0
    Huisvrouw
    Brussel, Belgie
    Hier ben ik het mee eens. Wij hebben een 2e gekregen en we zitten in de schulden. Onze oudste is 3en de jongste 1. Ik merk nu wel dat sinds de oudste naar school gaat en zindelijk is het een stuk makkelijk is. Dus mijn tip is ook te wachten tot de oudste naar school gaat zodat het financieel niet zo zwaar is

6. Spikkel19

Spikkel19 VIP lid

18 okt 2011
    8.460
    361
    83
    Alsje het in kan schatten hoeveel je over hebt en of daar de kosten van een babytje bij kunnen of mee b etaald kunnen worden kan je er overna denken of je wacht tot je oudste naar de bassisschool gaat danscheelt dat kdv kosten inderdaad,

wij hebben ookschulden en ben nu zwanger van de tweede.Wij zijn er begin volgend jaar alshet goed is vanaf.. Het was nu nog niet helemaal geplanmd maar heeeeel welkom, als deze kleine nu niet al in mijn buik zat hadden we gewacht tot na de schulden :)

7. Vagans

Vagans Niet meer actief

Goed nagaan dat je je kindje alle beais behoefte kunt geven! In het begin hoeven ze nog geen dure cadeaus, uitstapjes of lid worden van een club...

Maar reken er wel op dat dit wel komt!

Ik snap dat als je nog een langere tijd in de schulden zit en daar op moet wachten voor je er aan begint en dan maar hopen dat het snel raak is niet altijd nog zin heeft.

Dus rekenen, rekenen, rekenen, risico's goed in je achterhoofd en eerlijk zijn tegen jezelf!

suc6!

8. Gazy

Gazy Niet meer actief

nee maar ik denk wel dat je een buffer moet hebben..

Mijn dame heeft bijvoorbeeld kiss syndroom en word behandeld door de chiropractor... 55 euro per behandeling. 2 keer per week voor in totaal 6 behandelingen. 330 euro......
    Zou me wel heel erg verdrietig voelen als ik dat niet zou kunnen betalen en haar du sniet de zorg zou kunnen geven die ze nodig is.

9. demaco

demaco Fanatiek lid

1 nov 2011
    1.426
    0
    0
    Hier niet de keuze gehad maar ongepland zwanger terwijl ik schulden heb. Ik vind het financieel niet veel erger met 2 kinderen. Ja kdv kost meer en gelukkig is de oudste uit de luiers. Als ik kon kiezen had ik gewacht. Wetende dat het 3 jaar later afbetaald zou zijn. Maar als je echt heel lang aan het afbetalen bent en je denkt dat het lukt met de financieen van de basisbehoeftes van jullie dan zou ik zeggen, waarom niet.

10. Locusta

Locusta Niet meer actief

Juist. Ik zou toch écht wachten totdat je schuldenvrij bent. Je zegt het immers zelf al: met liefde kom je een heel eind, maar je koopt er geen voedsel of warme kleding voor. En als er onverwachte (medische) kosten komen die je niet kan betalen? Je kunt je kind dan niet de zorg bieden die het nodig heeft óf de schulden gaan weer oplopen. Wil je dat risico lopen? Het is begrijpelijk dat je een kinderwens hebt, maar denk ook na over de eventuele behoeften van het kind.

In mijn optiek is de enige verantwoordelijke keuze wachten totdat je schuldenvrij bent. Je neemt nu ook de verantwoording voor jullie schulden, neem dan ook deze stap.

11. miis

miis VIP lid

8 mei 2012
    5.229
    1
    0
    Mag ik vragen over wat voor schulden hebben jullie t dan?

12. Tavsan

Tavsan Actief lid

30 apr 2012
    377
    0
    0
    Deventer
    Het ligt eraan wat voor schulden je hebt.
    Als je je financieel kan redden ondanks de schulden en er rekening mee houd dat er een grote kostenpost bijkomt, is dat een ander verhaal dan dat je nu al krom moet liggen om de maand door te komen.

Dat vind ik echt onverantwoordelijk namelijk.

13. MamaPeetje

MamaPeetje Niet meer actief

Een tweede kind gaat toch na een tijdje behoorlijk op je budget drukken denk ik. Hangt ervanaf hoe groot die schulden zijn. Zou mijn best doen deze eerst af te lossen want na de komst van de tweede zal je nog minder af kunnen lossen. Je eerste is 21 maanden, je kan makkelijk nog een jaar wachten. Voordeel is dan wel dat je ws. geen 2 kids meer in luiers hebt tegelijkertijd en dat scheelt ook. Persoonlijk zou ik dus eerst schuldenvrij willen zijn voordat je weer zwanger probeert te raken.

14. linde90

linde90 Niet meer actief

Ik ben het met mijn voorgangers eens. Van alleen liefde kan een kindje niet leven.
    Hoe zit het met werk? Kan je misschien nu meer werken zodat de schulden sneller afbetaald worden?
    En dubbele kosten voor het KDV zijn zwaar. Ik zou denk ik zelf ook wachten tot de eerste naar de basisschool gaat.
    Of je moet niet werken en geen KDV nodig hebben, maar het lijkt mij dat je wel werkt om uit de schulden te komen?

15. Madeliefke

Madeliefke VIP lid

19 jan 2008
    6.317
    216
    63
    Ik zou het echt niet doen. Een kindje is ontzettend duur en twee zijn dubbel zo duur.(www.nibud.nl) Natuurlijk kun je het zo duur maken als je zelf wilt, maar er komen extra kosten bij en de eerste 4 jaar zijn die nog niet zo hoog, maar als kinderen eenmaal op school zitten komen er weer een hoop extra kosten bij: denk aan partijtjes, zwemles, sporten, bso...

Ook de kosten van de vaste lasten gaan omhoog. Wat doe je als je extra reiskosten moet maken?

Ik weet natuurlijk niet hoe oud jullie zijn en hoe jullie toekomstperspectief is qua werk, maar zou me gewoon nu even richten op het gezin en het schuldenvrij raken.

Gezinsuitbreiding is dan een mooie bekroning op het moment dat jullie het weer wat beter hebben, lijkt mij.

Succes met het maken van deze keuze.

16. mv3hartendiefjes

mv3hartendiefjes Niet meer actief

persoonelijk zou ik hebben gewacht tot of bijna alle schuld is weg gewerkt of helemaal
    net wat er ergens werd gezegt er kunnen ook kosten komen als bv je kindje ineens medicatie nodig heeft die je zelf moet betalen of een behandeling
    ik zou dat ten alle tijden willen en kunnen betalen
    als dat niet zo is zou ik er kapot aan gaan
    het is wat jullie hart je in geeft ik kan daar eigenlijk niet echt over oordelen;)

17. mamavanY

mamavanY Actief lid

7 aug 2012
    288
    0
    0
    Onderin nederland
    Ik lees hier mensen die neerzetten, als je kunt leven met nog een kindje (sorry even globaal herhaald)

Maar alle centen die je in de baby zou stoppen zou ik dus gebruiken om extra af te lossen! Zo hou je de rente zoveel mogelijk binnen de perken.

Wij hadden dit leeftijdsverschil ook niet gewild, maar ik ben heeel blij dat ik heb gewacht tot we schulden vrij waren!

18. BabyBergen

BabyBergen Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.848
    0
    0
    ik vind dat als je al zwanger zou zijn geraakt per ongeluk dan is het anders,dan roei je met de riemen die je hebt
    maar je bent nog niet zwanger en heb dus een keuze

ik zou het niet doen, misschien kan je wel alleen de basis behoefte kunnen betalen,maar wat als het kindje idd iets van extra zorg nodig heeft? of dure medicijnen die niet meer vergoed worden

de tijden worden steeds slechter en het leven steeds duurder
    nu kan je de basis misschien missen,maar hoe zit dat over 1 jaar?
    ik zou het een te groot risico vinden en idd zorgen dat je schulden vrij komt zodat je er volledig voor kunt gaan

19. Amfy

Amfy Niet meer actief

tja weetje wij kunnen daar niet over oordelen.

Wat voor schulden zijn het en hoeveel?
    is er een mogelijkheid tot regelen?
    ik een aanvraag voor schuldhulp iets?
    wat hebben jullie nu te besteden?

kijk er is altijd een mouw aan te passen.

hierboven werd gezegd kindje zijn kei duur. maar dat vind ik heel erg mee vallen.
    ik heb nogsteeds hetzelfde budget als voordat ik mijn 2 kids had en ik heb nogsteeds hetzelfde in mijn karretje liggen met een pak luiers.

kijk tuurlijk moeten er kleding etc komen maar dat kun je heel duur maken maar zoals op mp heb je ook geregeld pakketten voor heel weinig staan.

20. jerami

jerami Fanatiek lid

16 aug 2009
    2.007
    0
    0
    Zuid Holland
    Bedankt voor jullie adviezen. Hier is nog altijd de discussie met manlief die vind dat het wel moet kunnen en ik met gemengde gevoelens.

Hij heeft zoiets van, je krijgt voor het 2e kind ook toeslagen, dus de kosten vallen dan wel mee en we hebben al veel in huis van ons zoontje. Ik zelf kom uit een gezin waarbij ik mee moest betalen aan de standaard rekeningen vanaf mn 15e, anders kwamen mn ouders niet rond. Dit zou ik zelf nooit willen voor mijn kinderen.

Het is een heel dubbel gevoel, maar zoals ik het zie ook onverantwoord en niet eerlijk tegenover een kind om al met een slechte start te beginnen. Nu moet mn man dit alleen nog inzien...

Deel Deze Pagina