Het gebeurt me de afgelopen week heel vaak dat ik levensecht droom (telkens als ik overdag slaap) en ben benieuwd of iemand dit herkent? Eigenlijk droom ik altijd dat ik wakker word van een geluid. De deur die dicht slaat, dochter en man die roepen we zijn thuis, geluid op de trap, geluid dat iemand de was uit de wasmand haalt of ik voel een aanraking waardoor ik wakker word. Soms wil ik in die droom me omdraaien of kijken waar het geluid/gevoel vandaan komt maar dat lukt dan niet. In die droom ben ik in exact dezelfde setting als waar ik me in het echt bevind, in bed met zelfde pyama als in het echt, met spullen op de kamer als in het echt (bijv. pantoffels en badjas naast het bed op de grond) en besef ik niet dat ik droom. Maar even later word ik echt wakker en ben ik alleen thuis en is het stil in huis en kom ik er dus achter dat die 1e keer wakker worden niet echt maar in mijn droom was. Ik vraag me af of iemand dit herkend en of dit wel dromen is of dat het hallicuneren is (evt. Van medicatie ofzo)??? Soms vind ik het best eng. Helemaal als ik droom dat ik wakker word van dochter die roept mama we zijn thuis, dan echt wakker word én 10 minuten later dochter precies zo thuis komt.
De droom zelf herken ik niet. Maar als ik een echt voelende droom heb dan is het tijd voor een testje. Ik heb echt geen idee meer wat voor dromen het waren.
Daar ga ik eens op googlen. Kwam vanacht tijdens googel zoektocht wel tegen dat dromen altijd op een niet logische plaats zijn en hallucinaties in de setting zoals je je in bevind. En dat door oververmoeidheid of medicatie je kunt hallicuneren in je slaap bij in slaap vallen of tijdens ontwaken. Ben toch heel benieuwd of dit iemand bekend voor komt.
Ik herken het wel. Heb het ook regelmatig. Het is zo levensecht. Ik heb ook mijn ogen gewoon open denk ik. Dan zijn er (terwijl ik slaap) ineens mensen die ik ken in bijvoorbeeld mijn slaapkamer. Ik praat dan met ze (super gezellig haha) en ineens schaam ik me bijvoorbeeld dat ik in mijn pyjama zit en zij niet. Heel gek. Ik heb dan nog niet door dat ik slaap, dat heb ik later pas. heb ook weleens gehad dat ik in slaap viel op de bank en ook een geluid hoorde waarop ik wilde reageren maar wat niet lukte (je verlamd in je slaap). Het koste me zoveel omzettend veel moeite om te bewegen. Ineens werd ik “wakker” en besefte ik me dat ik dus sliep en wat ik zag en hoorde niet echt was. Terwijl ik voor mijn gevoel de hele tijd al wakker was en in dezelfde setting was. Heel vreemd gevoel. Een tijdje terug was hier trouwens ook een topic over. Misschien dat daar nog dingen instaan.
Zou het echt een hallucinatie zijn? Het is natuurlijk niet de beste bron, maar in films zie je dat vaak voorbij komen icm een nachtmerrie. Dat ze bijvoorbeeld met de verkeerde in bed liggen. Is het niet kunnen bewegen dan misschien jouw nachtmerrie?
Ik denk dat je hypnagoge hallucinaties bedoelt. Dit heb ik soms. Ik zie dan grote zwarte spinnen. Bah. Het komt ook voor met muziek, stemmen, voetstappen. Google maar eens. https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Hypnagoge_hallucinatie
Volgens mij ben je toch pas geopereerd? Kan dit geen gevolg zijn van de narcose of je medicijnen? Gelukkig geen ervaring mee, lijkt mij doodeng.
Ja, dit is heel herkenbaar. Probeer eens bijv. je teen te bewegen als je het ervaart, dan ben je er zo uit.
Ik denk inderdaad dat dit het is. Het gebeurd namelijk bijna altijd met geluiden (voetstappen, krakende trap, geluid deur die open gaat, en soms de stem van dochter en man).
Lucide dromen. Als ik ze heb heb ik ze eigenlijk altijd overdag. Het leuke is dat ik die dromen kan sturen.
Klopt, en als ik terug denk heb ik dit altijd in de periode rond mijn operatie. Vlak ervoor, als ik meer medicatie slik door de pijn, en erna ook met meer medicatie en dan na de narcose.
Bedankt voor de tip, ik herken het alleen nooit als niet echt. Pas als ik dan de 2e keer ,(maar dan dus echt) wakker word besef ik dat de 1e keer wakker worden een droom/hallicunatie was. Ben wel blij met de herkenning, werd een beetje angstig dat ik misschien gek begon te worden ofzo.
Ik weet niet of het helemaal hetzelfde is maar ik had zoiets toen ik Corona had. Ik sliep dan overdag op de bank en hoorde (bijna) alles wat mijn man en kinderen deden maar ik kon er niet op reageren want ik sliep. Als ik dan wakker was kon ik ze precies vertellen wat ik had gehoord, maar tijdens m’n slaap kon ik er dus niet op reageren. ‘s nachts sliep ik wel normaal zoals anders.
Ja dit herken ik. Ik heb het een hele tijd geleden regelmatig gehad. Begon tijdens een zwangerschap wanneer ik in slaap viel op de bank. Ik hoorde dan de deur dichtvallen bv maar dat kon niet want ik was alleen thuis. Later kreeg ik het ook 's nachts. Het gekke is dat je jezelf vaak gewoon ziet. Ik heb er veel op gegoogeld destijds en het is slaapverlamming. Maar het kan ook heel erg eng zijn inderdaad. Ik heb er nu bijna nooit meer last van. Dus hier leek het wel hormonaal te zijn. Een enkele keer heb ik het 's avonds nog bij het in slasp vallen. Ik val dan altijd in een diepe tunnel maar heb zelf wel de controle of ik me laat vallen (zo voelt het) of dat het stopt. Oke het klinkt heel gek zo maar gebruik geen medicatie en heb ook nog nooit drugs gebruikt haha