einde contract.

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Chelx, 30 sep 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Chelx

Chelx Lid

7 jun 2012
    23
    0
    0
    NULL
    NULL
    Geachte heer/mevr.

Ik ben zwanger en zit met een paar lastige vragen.
    Ik ben 5 maanden zwanger en heb deze week te horen gekregen dat mijn ccontract niet word verlengd maar dat ik na de zwangerschap we'll weer mag terug komen. Ik ben 20 jaar en woon bij mijn vader thuis. Kan ik dus een uitkering krijgen? Ik werk sinds me 15e en heb altijd 1 of meerdere banen gehad. Bij dit bedrijf heb ik ook precies 1 jaar gewerkt.
    Ik weet dus niet echt wat ik nu kan verwachten.

Hoop op een antwoord.

Met vriendelijke groet,

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

#2 UWV, 1 okt 2012
    Laatst bewerkt: 4 okt 2012
    Beste Chelx,

Je wilt weten of je recht hebt op een uitkering nu je weet dat je contract niet verlengd wordt.

Nu weet ik niet wanneer je contract eindigt en wanneer je vermoedelijke bevallingsdatum is.

Situatie 1: je contract eindigt minimaal 8 weken voor je vermoedelijke bevallingsdatum.

Wanneer je contract niet verlengd wordt, kun je een WW-uitkering aanvragen.
    Omdat je nu al weet dat je contract niet verlengd wordt, kun je jezelf inschrijven via www.werk.nl als werkzoekende, maar uiterlijk op de tweede werkdag nadat je werkloos bent geworden.
    Vervolgens kun je de WW-uitkering het vroegst een maand voordat je werkloos wordt aanvragen op www.werk.nl

Acht weken voor je vermoedelijke bevallingsdatum bel je met UWV Telefoon Werknemers (0900-9294) voor het aanvragen van je zwangerschaps- en bevallingsverlof (WAZO).

Je WW-uitkering wordt dan stopgezet vanaf de ingangsdatum van je WAZO.
    Vervolgens ontvang je minimaal 16 weken WAZO.

Situatie 2: je contract eindigt binnen 8 weken voor je vermoedelijke bevallingsdatum.

In dit geval vraagt de werkgever voor jou de WAZO aan.
    Je spreekt met de werkgever af, dat de WAZO aan jou wordt uitbetaald.
    Uiteraard schrijf je jezelf wel in als werkzoekende en vraagt de WW-uitkering aan via www.werk.nl
    Mocht je contract eindigen precies op het moment dat je met zwangerschapsverlof gaat, hoef je geen WW-uitkering aan te vragen of jezelf in te schrijven als werkzoekende.

Actuele informatie over zwangerschap vind je hier of in onze brochure.
    Ook de voorwaarden voor een WW-uitkering kun je teruglezen op onze website.

Ik wens je een voorspoedige zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

Martijn
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina