Hoi Teddy en Mirjam, Ik heb al eerder een vraag gesteld mbt spruw en ontstekingen en hier ben ik weer... Mijn dochtertje is bijna 10 weken. In de 3e week ongeveer voor het eerst spruw gehad, nu 7 weken later, hebben we voor de 4e keer spruw!! De keer hiervoor heb ik tegen ontsteking aan gezeten en flink kloven gehad door verkeerd aanhappen van mijn dochter door de pijn bij haar... Nu is het nog niet zo erg als de vorige keer, maar evengoed vervelend!! Mijn dochtertje heeft er vooral erge last van, en ik begin het te voelen aan mijn borsten/ tepels, heb steeds ergere steken. Nu heb ik weer Nystatine gekregen van de Ha, ik smeer dit na elke voeding door d'r mondje en ook tussendoor doe ik dit. Spuugdoekjes, rompertjes, kleertjes, handdoeken alles wordt tig keer per dag verschoond/ gewisseld en gewassen op 60 graden, zelfs de 90 graden was wordt gebruikt sinds kort!! Zelf gebruik ik nystatine en miconazol. Ik gebruik die miconazol sinds de vorige keer spruw, dus bijna 3 weken!! Maar waarom gaat het niet weg??? Ik wordt hier zo moedeloos van! Ik wil dolgraag bv blijven geven want ik geniet er zo ontzettend van, zelfs door de pijn heen... maar voor mijn gevoel wordt ik maar afgescheept met steeds t zelfde verhaal... De dokter kijkt, zegt dat het spruw is en dat dit moet helpen. Ik heb mijn weerwoord gedaan maar pfff de puf raakt een beetje op om er tegenin te gaan... zijn er nog andere middeltjes waar ik naar kan vragen wat tegen de spruw helpt?? Ik wil zo graag bv blijven geven, en liefst zo lang als dat mijn dochter er om vraagt! Ik ben gezegend met goede en veel voeding, laat het toch niet zo wezen dat ik dadelijk moet stoppen omdat die stomme spruw maar terug blijft komen!!? Of heb ik gewoon ontzettende pech dat spruw zo hardnekkig is?? De moed zakt aardig in de schoenen zo... Groetjes San
Hoi San, He, wat naar van die steeds terugkerende spruw. Ik zou denk ik Gentiaanviolet gaan gebruiken. Ken je dit artikel over spruw? Eet je veel zoetigheid? Zoetigheid is de perfecte voedingsbodem voor de schimmel. Houd je me even op de hoogte? Beterschap.
Hoi Teddy, Zoals beloofd... Even een 'spruw-update' Ik heb er voor nu voor gekozen het nystatine kuurtje nog af te maken, dus na 7 dagen nog iets langer doorgaan. Mijn dochter is inmiddels spruw vrij voor zover ik kan zien. Ikzelf ben nog niet helemaal spruw vrij... ik heb nog steeds steken tijdens en ook een tijd na het voeden en kan het nog wat aan mijn tepel zien. Ik smeer nog flink met miconazol! Dus langzaam aan lijkt er wel verbetering in te zitten. Nu vraag ik mij af, zal ik toch met gentiaan violet beginnen voor mij?? Miconazol (in combi met nystatine) lijkt voor mij te weinig te werken... Het is maar lastig en gemeen die spruw maarrrr langzaam aan trekt het volgens mij wel weg... Groetjes San
Ik zou ind in deze situatie toch aan de gentiaan violet beginnen. Spruw kan gewoon heel hardnekkig zijn en ook een beetje resistent voor de micanozol. Sterkte.