Vanaf dag twee na de geboorte van mijn zoontje, inmiddels iets meer dan tien weken oud, ben ik gaan kolven. Mijn zoontje kon niet aangelegd worden aan mijn borst maar ik wilde hem wel borstvoeding geven, vandaar dat ik gekozen heb voor het afkolven. Al tien weken lang kolf ik elke dag vanaf 5.00 's ochtends tot aan 23.00 's avonds om de drie uur en de kolproductie is ook best redelijk; gemiddeld 180cc per kolfbeurt. Inmiddels ben ik op een punt gekomen dat het kolven me te zwaar gaat worden. Ik wil wat vaker de deur uit gaan en ook mijn werk komt er weer aan. Daarnaast moet ik twee schem's hanteren, de voedingen die mijn zoon nodig heeft en mijn eigen kolfschema. Het wordt te vermoeiend en soms heb ik het gevoel dat mijn leven momenteel uit niet meer bestaat dan kolven en voeden. Mijn vraag is hoe ik nu het beste kan gaan afbouwen met kolven? Momenteel kolf ik dus om de drie uur, beide borsten en dan een kwartier lang. Moet ik er nu vier uur tussen laten en minder lang kolven of aanvoelen wanneer mijn borsten te vol raken en dan de druk eraf kolven?
Hoi, Wil je volledig afbouwen/ stoopen met kolven, of wil je minder frequent gaan kolven, maar wel moedermelk aan je kindje blijven geven? Groetjes Saskia
Ik wil uiteindelijk helemaal gaan stoppen met kolven. Hoe kan ik de voedingen van mijn zoon dan gaan vervangen door kunstvoeding? Momenteel krijgt hij de laatste voeding van de dag al kunstvoeding. Dat is er een keer ingeslopen omdat er te weinig borstvoeding voor de nacht was en daarna is dat er in gebleven zodat ik voldoende kon produceren voor de nieuwe dag. Zijn schema is nu als volgt; 7.00 180cc 11.00 180cc 15.00 180cc 19.00 180cc 23.00 180cc + 6 scheppen voeding
Hoi, Je bouwt dan net als bij voeden aan de borst ongeveer 1 voeding per week af. Hoe snel je afbouwd, hangt een beetje af, hoe het voelt. Soms kan je sneller afbouwen als je dat wilt. Luister naar je lichaam. Bouw niet 2 tijden achter elkaar af, maar doe om en om. De kolfbeurt die je afbouwd, geef je de fles. Als je stuwing krijgt, kolf dan alleen de druk eraf, niet leeg. Groetjes Saskia