Ik hoop dat iemand me gerust kan stellen, want ik maak me stiekem toch wel een beetje zorgen. We zijn gisteren op de eet geweest en ik heb daar (kwam ik achteraf achter) een verkeerd vleesproduct gegeten. Het ging om een half rauw product, Ik heb niet veel gegeten (ben nogal misselijk de laatste dagen), maar het is toch mijn buikje in gegaan . Ik ben inmiddels een 5 en halve week zwanger en vroeg me af of het kindje nu al meekrijgt wat ik eet?! Ik heb ooit ergens gelezen dat het de eerste weken nog geen bloedcontact met de moeder heeft. Is dit inderdaad het geval en maak ik me zorgen voor niets, of kan het wel degelijk kwaad?
Ik denk dat de kans erg klein is, maar hoe het precies zit weet ik niet. Gefeliciteerd met je zwangerschap trouwens! Krijg je een tweeling (aan je banner te zien)?
Ten eerste gefeliciteerd! Nee hoor je niet druk maken, de kans is vrij klein dat toevallig in dat stukje wat je at bacteries zat en ik geloof dat het inderdaad voor de 6 weken nog niet echt dramatisch is als het wel zo is, maar dat durf ik zo niet te zeggen. Ik heb in de eerste 12 weken van mijn zwangerschap allemaal vacuumverpakte zalm gegeten omdat ik niet wist dat het niet mocht en gelukkig ook niets aan de hand, dus probeer maar gewoon van je zwangerschap te genieten ps hierbij pleit ik niet voor het expres verkeerd eten, maar eens een vergissing is menselijk en niet meteen dramatisch gelukkig
hihi......niet dat ik weet! Heb eigenlijk meer voor deze banner gekozen omdat er een roze en een blauwe baby op te zien is. We weten nog niet wat het wordt, het is nog zo pril. Had er inderdaad niet bij stilgegestaan dat dit eigenlijk een tweeling banner is .
Weet iemand vanaf welke weet het kindje meekreegt wat je eet? Krijgt het de eerste weken nog voedingstoffen uit een eigen voorraadje of zou het nu al meedraaien op alles wat ik eet (of beter gezegd binnenhoud op dit moment......ben 's ochtends zooo misselijk).
volgens mij 'eet' de baby de eerste weken niet met de moeder mee. Maar als je 1x iets verkeerd eet dan kan dat nog geen kwaad voor de baby. (is mij ook wel eens gebeurt) De kans op besmetting met listeria of toxoplasma parasiet is vrij klein. Zou er de volgende keer wel opletten.
het gaat inderdaad om de besmetting met de listeria bacterie of toxoplasmose. de kans op een besmetting hiermee is groter bij rauwe producten, maar het is geen regel dat áls je het eet, je dus óók besmet raakt. het advies is gewoon liever niet, maar de kans op een besmetting van een enkele keer een rauw product eten is erg klein hoor. geen zorgen maken dus! volgende keer goed opletten
Zal ik zeker doen! Ik heb gisteren ook bloed moeten laten prikken om mijn bloedgroep vast te stellen en er wordt ook meteen getest op oa toxoplasmose. Wel een geruststelling dat het deze keer goed is gegaan als er niets uit de bloedtest zou komen!
4 weken na de bevruchting vindt er uitwisseling van voedingsstoffen plaats. bloedcontact tussen jouw kindje en dat van jou is er nooit! jullie bloed vermengt zich namelijk niet met elkaar en die rauwe producten kun jij ziek van worden. hoe voedingsstoffen precies de placenta passeren weet ik niet...
Dank je wel voor de opheldering! Dan zat ik gelukkig nog in de periode dat er nog geen voedingstoffen zijn uitgewisseld! Ik zat op dat moment nog voor de 4 weken!