verkeerd drinken?

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door karine26, 13 jul 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. karine26

karine26 Actief lid

7 jan 2009
    283
    1
    0
    onderwijzeres
    Bergen
    hey,

ik weet niet of er hier mij iemand kan helpen, maar je weet maar nooit of iemand het herkent

Mijn dochter is nu bijna 5 weken. Eerst gaf ik borstvoeding, maar dat ging niet. Telkens ze dronk, verslikte ze zich, ze spuugde nog een twee uur erna en sliep gewoon niet. Nu ben ik aan het afkolven (daarom dat ik het hier bij flesvoeding zet), maar de problemen blijven. ELke keer ze drinkt, verslikt ze zich, de helft komt er weer uit en een uur tot na de voeding zie je ze kokhalzen. Je hoort ook dat er vanalles 'verkeerd' looptbij het drinken, het is precies of het zuigen en slikken echt niet op elkaar is afgestemd. Hierdoor hebben we dus al 5 weken max een uur (soms eens 2) na elkaar kunnen slapen en ben ik ten einde raad. Ik heb ook al eens twee dagen flesvoeding gegeven omdat dat wat dikker is, maar dat maakt niets uit. Een uur geleden heeft ze gedronken en ze ligt nog steeds te roepen en te kokhalzen. Ik denk dat ze echt vol lucht zit, maar dan omdat ze op een verkeerde manier drinkt. Iemand enig idee wat dat kan zijn en/of tips???

grtjs

2. Dubbeltje82

Dubbeltje82 VIP lid

7 jan 2011
    11.704
    3.816
    113
    Vrouw
    Misschien is het een idee hier toch eens mee naar de HA te gaan?

3. Mama Roos

Mama Roos Fanatiek lid

29 jun 2012
    1.061
    1
    0
    Werk als Verzorgende IG in een gesloten pg afdelin
    Twente
    Onze dochter nu 4 maanden had ook dit probleem.
    Verschrikkelijk verslikken tijdens het drinken terwijl ze echt niet gulzig dronk. Ons werd toen geadviseerd joh. broodpitmeel door de flessen te doen waardoor het dikker word, ik gebruik het nu nog. Mijn dochter kan niet tegen dunne vloeistof.
    De problemen werden er wel minder door, maar waren niet weg. Ze bleef zich verslikken en voeding teruggeven net na de fles tot de volgende fles aan toe, veel huilen na het opgeven van voeding. Doorverwezen naar de kinderarts, hier kreeg ze medicijnen voor reflux en sindsdien een heel ander kind. Niet steeds meer huilen en zeuren na het verslikken, niet meer zo veel spugen en veel beter te pas. Ook het slapen gaat veel beter. Ik zou echt niet te lang wachten om aan de bel te trekken.

4. babyproject

babyproject Niet meer actief

Ik denk ook aan reflux.

Wat ook kan is dat ze simpelweg te hard zuigt en dan teveel melk krijgt waar ze zich in verslikt. Al eens een ander flesje met een ander speentje (met een kleiner gaatje) geprobeerd?

5. karine26

karine26 Actief lid

7 jan 2009
    283
    1
    0
    onderwijzeres
    Bergen
    hey,

ze is al getest vorige week dmv phmetrie op reflux, en dat is het dus niet. Had het op zich wel gehoopt, dan kon er iets aan gedaan worden. Ze krijgt dus geen zuur in haar slokdarm.
    @MamaRoos: welke medicatie kreeg jij? Want blijkbaar ging ze er ook minder van spugen dan?

Ik heb ook al kleinere spenen gebruikt (ik denk dat ik een winkel kan openen met flesjes :)). NU laatst dronk ze heel rustig, ze had zich niet verslikt, maar ze ligt nu al weer een uur te draaien en te spuwen.

Ik word er zo moedeloos van. snap er niets meer van...

6. Mama Roos

Mama Roos Fanatiek lid

29 jun 2012
    1.061
    1
    0
    Werk als Verzorgende IG in een gesloten pg afdelin
    Twente
    Hallo,
    vreemd dat ze daar al op getest is en het niet bleek te zijn, het verhaal klinkt heel herkenbaar en volgens mij kunnen ze alleen echt uitsluiten dat het niet zo is door een opname in het zh om je kindje goed in de gaten te houden en te observeren of door med te geven om te kijken of de klachten minder worden, misschien een second opinion aanvragen?
    Maar misschien is het ook geen reflux maar koemelk allergie??
    heeft ze ook krampjes, diarree/harde ontlasting enz?

Ik moest ook 2 keer naar de kinderarts doorverwezen worden voordat ik medicatie kreeg. Ze krijgt zakjes nexium 10 mg (dit is een medicijn tegen maagzuur) dit los je op in water en geef ik via cupfeeding. Het duurde ook zo'n 2 weken voordat het werkte. En i.c.m het joh. broodpitmeel tegen het spugen werkt het perfect.

Ook heb ik het matrasje van haar bedje verhoogd met een handdoek eronder zodat ze wat hoger komt te liggen met haar bovenlichaam.
    Ik kan haar niet na de voeding meteen op haar rug leggen, dan begint het verslikken en spugen meteen weer. Ik hou haar minimaal een half uur rechtop na het voeden dit helpt ook.
    Ze vind het sowieso niet fijn om op haar rug te liggen i.v.m het maagzuur.
    Als je meer vragen hebt, stel ze gerust.

7. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik zou maar eens langsgaan bij een lactatiekundige. Klinkt als veel melk (vandaar het verslikken aan de borst) gecombineerd met niet goed sluitend maagklepje.
    Met even wat begeleiding ben je dan waarschijnlijk ook meteen van het kolven af.

8. karine26

karine26 Actief lid

7 jan 2009
    283
    1
    0
    onderwijzeres
    Bergen
    @Mama Roos: ze is er 24 u gebleven, maar echt observatie of zo was er inderdaad niet, enkel de computerresultaten die aangaven dat er niet te veel zuur naar boven kwam. Ze hadden dit gedaan omdat ze zoveel spuugde en onrustig was + pijn. Maar nu wordt er verder niets gedaan. Ik ga volgende week wel eens terug, want et is zo triest om zien. Ik dacht ook al aan koemelkallergie, maar ze heeft geen uitslag en weent niet zo heel veel ( het is meer ongemakkelijk en onrustig zijn, met af en toe wat kreten ertussen). Ze eeft wel veel krampjes, maar geen diarree, wel geconstipeerd. En bedankt voor de tips, ga die jhbpitmeel ook eens proberen...

@dirksmama: van dat kolven zou ik idd graag vanaf zijn, want samen met de peuter die hier nog rondloopt begint dat wel wat zwaar te worden. ZOu niet zo erg zijn als ik dochter hierbij nog eens continu moet troosten. Er is in het begin al een lactatiedeskundige geweest, zal ze nog maar eens bellen.

Alleszins al bedankt om mee te denken!! ga nu vlug wat bijslapen want we hebben ze eindelijk stil gekregen :)

9. missiemaartje

missiemaartje Fanatiek lid

6 jun 2011
    2.986
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier geen kindje die spuugt, maar wel een kind dat heel hard drinkt waardoor hij zich continue verslikte. Ging ook hele tijd wringen tijdens de fles.

Ik heb alle flessen, spenen e.d zowat geprobeerd, niets hielp.
    Ik ben toen de voeding dikker gaan maken (op eigen gevoel) met nutriton en dat hielp wel!!

Geen verslikkingen meer, niet wringen en huilen, maar vooral een blij en tevreden kindje die nu de fles goed kan drinken.

Denk dat de voeding gewoon te dun was voor hem.

Ik zou dat dus proberen als ik jou was!!

10. Fievel

Fievel Lid

26 aug 2010
    12
    0
    0
    Noord Brabant
    Heb je al "dental flessenspeen" van Difrax al geprobeerd? (ook verkrijgbaar van het merk Suavinex)
    In combinatie met Nutriton (johannesbroodpitmeel) om te verdikken, en eventueel Infacol.
    Onze zoon was een harde zuiger en spuugde veel. Dit werkte voor ons.

Quote website Difrax: "Het verschil met de gewone flessenspeen is dat bij de dental speen het gaatje niet aan het uiteinde zit maar aan de bovenkant. Hierdoor verspreid de voeding zicht eerst over het verhemelte en mengt zich in de mond. Hierdoor is er geen directe irritatie van de huig wat kokken en spugen tot gevolg kan hebben."

11. karine26

karine26 Actief lid

7 jan 2009
    283
    1
    0
    onderwijzeres
    Bergen
    hey! Superbedankt voor de tips!
    @missiemaartje: ik heb dikkere voeding genomen (omneo) ipv heel dunne en inderdaad, het gaat al veel beter. Nochtans deed ze er met de dunne voeding 20 minuten over, maar blijkbaar kan ze dikkere voeding beter slikken.

@Fievel: die speen lijkt super. Ik ga daar zeker omgaan na dit weekend. want het spugen komt duidelijk doordat alles te snel binnenloopt en ze daar moeite mee heeft.

Bedankt!! Dochter slaapt al de ganse dag zonder heel veel onrust, we gaan er dus nog geraken :)

12. karine26

karine26 Actief lid

7 jan 2009
    283
    1
    0
    onderwijzeres
    Bergen
    Even een update, je weet nooit dat iemand hetzelfde probleem heeft (hopen van niet :))

NU met de dochter in het ziekenhuis omdat het echt niet meer ging en ze duidelijk veel pijn had. Blijkt na observatie dus echt een verkeerde techniek te zijn. Ze slikt niet goed/te laat waardoor ze meer lucht dan melk binenn krijgt. Maar hoe los je dat in hemelsnaam op he? Morgen komt de kinderarts, hopelijk horen we dan meer.

De bovenlip hangt ook te ver vast (lipriempje te ver naar onder) waardoor ze niet goed vacuum zuigt, zelfs de fosppeen niet. We hebben dus van alles wat :)

13. zeehondje

zeehondje VIP lid

30 okt 2007
    5.754
    0
    36
    Leerkracht
    Zuid-Holland
    Wat naar Karine. Hoop dat ze een oplossing hebben.
    Ons meisje dronk ook veel te snel en met de small speen van difrax en nutriton ging het een stuk beter. Helaas heeft dit voor jullie niet voldoende geholpen. Sterkte!

Deel Deze Pagina