Ik studeer deze zomer af en ga per september actief solliciteren. Echter heb ik zojuist een mogelijk interessante vacature voorbij zien komen, dus ik ben een brief aan het schrijven. Nu sta ik voor een dilemma. Er zijn twee opties, die ik graag toelicht: Ik vind mezelf redelijk ambitieus. Dit was ik misschien des te meer toen ik nog geen kinderen had. Om die reden besloot ik tijdens mijn eerste studiejaar te solliciteren op de functie van voorzitter van de bestuur van mijn (grote) studievereniging. En om die reden heb ik besloten na mijn studie eerst nog een stage van 4 maanden te doorlopen om zodoende meer werkervaring op te doen en mijn kansen te vergroten. Maar ik heb ook 2 kinderen gekregen en daardoor had ik natuurlijk minder tijd dan een gemiddelde student om aan mijn CV te werken. Ik heb daarom dus ook minder relevante werkervaring op mijn CV staan dan ik waarschijnlijk zou hebben als ik geen kinderen had gekregen. Nu zijn er 2 opties wat betreft mijn CV. Optie 1: Ik noem mijn kinderen wel op mijn CV. Ik heb mijn bachelor en master zonder studievertraging doorlopen, terwijl ik in die tijd wel 2 kinderen heb gebaard (en verzorgd/opgevoed ). Ik vind dat zelf best een prestatie waar ik trots op mag zijn, en ik wil dit graag overdragen op een potentiele werkgever. Het laat daarnaast ook zien dat kinderen wat mij betreft geen belemmering zijn. En natuurlijk wil ik een werkgever die mij de ruimte biedt werk en gezin goed te combineren. Maar... Optie 2: Ik noem mijn kinderen niet op mijn CV. Ik wil namelijk niet dat ik bij voorbaat niet wordt uitgenodigd op gesprek vanwege het feit dat ik kinderen heb. Noch wil ik dat een werkgever voor mij gaat invullen dat ik niet zo ambitieus heb omdat ik als hoogopgeleide op een jonge leeftijd kinderen heb gekregen. Wat te doen? Zie poll.
hmm, ik heb eigenlijk nooit mn dochter op een cv genoemd, maar optie 1 klinkt wel logisch. Daar heb ik nooit zo overnagedacht eigenlijk.
ik persoonlijk zou het niet doen, als je op gesprek mag komen dan komt het vanzelf ter sprake, ik heb het er in ieder geval niet opstaan, mij is altijd geleerd dat je CV puur je werkervaring en opleiding in 1 oogopslag duidelijk moet maken. de rest komt in de gesprekken naar voren.
Ik redeneer altijd zo: als een werkgever me niet wil omdat ik een kind heb, dan wil ik daar niet werken. Je bent trots (terecht) op de prestatie die je geleverd hebt. Daarom zou ik je kids zeker vermelden. Btw... als je ze niet noemt zijn er ook weer veel werkgevers die afhaken omdat ze denken dat je binnen nu en een jaar zwanger zult zijn. Groeten, Josien
Ik zou het nooit vermelden op een CV. Tijdens het sollicitatiegesprek zou ik het wel zeggen, als daarop ingegaan wordt of als er wordt gesproken over flexibiliteit/stressbestendigheid/organisatieskills/doorzettingsvermogen.
Ik ga voor de optie anders: in je brief noem je altijd een aantal sterke punten van jezelf die je onderbouwt met voorbeelden. Dus je zou kunnen schrijven: ik ben een doorzetter zo heb ik tijdens mijn studie 2 kinderen gekregen maar mijn studie zonder vertraging afgerond.. Of: ik kan goed plannen, zo heb ik tijdens mijn studie twee kinderen gekregen en mijn studie zonder... Enfin je snapt vast wel wat ik bedoel succes met solliciteren! Spannend he?
Ik heb zelf de tip gekregen om het niet op mijn CV en/of sollicitatiebrief te zetten maar om het pas te vertellen en toe te lichten tijdens het gesprek. Dit advies kreeg ik van een docent van de universiteit waar ik studeer. Zij zei dat je op deze manier al door de eerste selectie heen bent en dat je mondeling jezelf beter kunt 'verdedigen' mochten ze het als een nadeel zien. Je kunt tijdens een gesprek beter inspringen op wat zij ervan vinden.
Ja dat is zeker zo. Maar ik ben dus bang dat ze me anders misschien aan de kant schuiven omdat ik weinig relevante werkervaring heb. Ik zou het zelf best apart vinden als een student alleen maar heeft gestudeerd in een bepaalde periode, zonder er verder wat naast te doen. Maar in mijn geval heeft dat wel een vind ik geldige reden.
Precies! Ik heb anderhalf jaar gezocht naar werk en weet inmiddels dat dit het allerbelangrijkste is!
Ik vind het echt opvallend hoeveel mensen het niet vermelden. Het is een van de eerste dingen waar ik naar kijk als ik een sollicitatiebrief en cv beoordeel van een vrouwelijke kandidaat. Inderdaad zou ook ik denken: waarom zo weinig werkervaring, terwijl daar een heel 'normale' reden voor is.
Ik weet inderdaad ook van mensen die vrouwen juist niet op gesprek laten komen of aannemen omdat ze bang zijn dat ze op korte termijn kinderen zullen krijgen. Nu ben ik pas 25, dus ik verwacht niet dat ik op basis van mijn leeftijd niet word uitgenodigd.
Toen ik de titel van dit topic zag dacht ik "duh, natuurlijk niet", maar ik heb na het lezen van je openingspost toch "ja" gestemd. Zoals je zelf zegt wordt die relevante werkervaring tegenwoordig best belangrijk gevonden en jij hebt een goede reden waarom je die niet hebt. En anders zou ik het in elk geval in je brief noemen zoals Julia81 voorstelt. Ik weet niet hoe oud je bent (en of je denkt aan een derde kindje), maar werkgevers zijn ook niet gek en nemen ook gewoon aan dat je er nog een keer of twee-drie 4 maanden uit komt te liggen vanwege zwangerschapsverlof (en geloof mij dat vinden ze nog veel vervelender)..
Ik deed het eerst wel, maar na zoveel afwijzingen heb ik ze van mijn c.v. afgehaald en toen werd ik een stuk sneller uitgenodigd voor een gesprek. Ja, en zonder uitnodigingen kom je niet ver.
ja daar zit wat in, ik zou het dan persoonlijk dan in de brief zetten (heb je gelijk een goed bruggetje naar waarom je zo´n doorzetter bent ) en je cv zo "technisch" mogelijk houden.
Ik zou graag ergens willen werken waar ze MIJ (met kids) willen hebben. Daarnaast geeft het duidelijkheid waar je je tijd aan besteed hebt. Zeker met jouw leeftijd heeft het ook nog eens als voordeel dat ze niet meer hoeven te speculeren dat je nog 2-3 x zwanger zult willen worden. De kans dat je dat gehad hebt, is aardig aanwezig. Relevant vind ik het als werkgever wel, een obstakel niet.