Lees ik nu net op de AH site. Uit voorzorg omdat er Listeria in kan zitten, wanneer het richting de houdbaarheidsdatum gaat. Nu heb ik dit dus 3 dagen geleden gegeten in een schotel. Ik had het net gekocht en niet aar de datum gekeken. De zalm is 6 minuten in de oven geweest op 250 graden. Was dat wel echt voldoende denken jullie?
In elk geval goed dat het verwarmd is geweest, of het genoeg was ligt er nogal aan hoeveel eten het was, als je gerecht door heet was moet het ok zijn.
Aai. Ik heb m onverwarmd op. Weet je misschien hoelang die bacterie er miss in zit? Het is al een aantal maanden terug
@Rietje88: Dit staat op de website: "Albert Heijn heeft uit voorzorg het product AH BASIC Gerookte zalm uit de winkels gehaald omdat het product aan het eind van de houdbaarheidsdatum mogelijk een overschrijding van Listeria kan bevatten. Listeria is een bacterie die een voedselinfectie kan veroorzaken. Consumeren van het product kan daardoor mogelijk een gevaar zijn voor de volksgezondheid, met name voor ouderen, zwangeren en mensen met een verzwakt afweersysteem. Wij adviseren klanten de AH BASIC Gerookte zalm niet te eten. Je kunt het product terugbrengen naar de winkel, je krijgt het aankoopbedrag vergoed. Bij vragen kun je contact opnemen met de gratis Servicelijn van Albert Heijn 0800 - 03 05." Dus ik denk dat het bij jou dan wel goed zit, als het een paar maanden geleden was. Aangezien het om de houdbaarheidsdatum gaat.
Ja inderdaad, daar twijfel ik nu dus aan. Het was een laagje 600gr gewokte spinazie, daarover de 200 gr zalm in stukjes, daarover 500 ml aardappelpuree, roomculinair gemixed met mosterd erover en dan nog wat geraspte kaas. De zalm zag er niet meer "rauw" uit, maar ik heb niet elke hap geïnspecteerd. Stel dat je voedsel met listeria hebt gegeten; valt er dan nog voor de uiting van de infectie iets aan te doen?
ja maar, je mag als je zwanger bent toch sowieso geen vacuum verpakte gerookte zalm eten ivm. gevoeliger voor de listeria bacterie?
Wanneer je het goed verhit wel, dan gaan de bacteriën dood. Net als dat je een biefstukje wel goed doorbakken mag eten. Een echte listeria besmetting schijnt zeldzaam te zijn, maar ja, als de AH de boel terug roept word ik wel wat zenuwachtig.
Waarom is er zoveel tegenstrijdige info? Ik heb juist gelezen dat de listeria bacterie heel moeilijk te doden is, zelfs met hitte is ie niet per definitie uitgeroeid. Wat is nu waarheid?
Dit zegt het voedingscentrum: "Verhit gerechten door en door. Listeria overleeft hoge temperaturen boven de 70°C niet. Koken, bakken en braden doodt dus de bacterie."
Ik denk dat de zalm wel goed verhit is hoor. Zou me geen zorgen maken! Echter ik zag dat je zalm met spinazie combineerde. Dit is niet zo'n verstandig idee. Het is niet erg als je dat heeeel af en toe doet maar doe het aub niet te vaak!!! 'Wees voorzichtig met spinazie en vis' | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl
Bedankt voor je waarschuwing! Ik had me er al eens in verdiept. Maar zalm en makreel vormden altijd al de uitzondering, die mocht je wel combineren met nitraatrijk voedsel. Ik heb nu nog eens gekeken voor alle zekerheid en dit zegt het voedingscentrum: "Autoriteit voor Voedselveiligheid ( EFSA) heeft echter geconcludeerd dat het onwaarschijnlijk is dat de blootstelling aan nitraat via groenten zal leiden tot gezondheidsrisicos. Daarnaast heeft het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) geconcludeerd dat er geen acuut en langetermijnrisico op kanker optreedt bij het eten van nitraatrijke groente in combinatie met vis. Er gelden daarom geen beperkende adviezen voor de consumptie van nitraatrijke groente of de combinatie met vis." Weer lekker tegenstrijdig allemaal hè.