Jaja hier nog een zindelijkheidstopic. Ik heb een tweeling van bijna 2,5 jaar. Ik heb ze geregeld op de wc gezet om alvast een start te maken. Op een gegeven moment kreeg mijn ene dochter het een beetje door. Ik heb nu twee potjes in woonkamer staan. Dat vinden ze interessant. Mijn ene dochter doet al haar plasjes op het potje en is heel erg trots. Gisteren had ze één ongelukje. Mijn andere dochter is een ander verhaal. Afentoe vraagt ze om haar luier en ik heb het idee dat ze het nog niet doorheeft als ze moet plassen. Ze heeft al haar plasjes nu tegen de tv-kast aangedaan en als ze begint met plassen dan schrikt ze ook niet. Zo heeft ze net de kinderstoel onder geplast. Inmiddels heeft ze nog geen één keer op het potje geplast maar wel overal op en tegenaan. Ik hoopte dat als ze het bij haar zus zou zien, ze het dan zelf ook een beetje door zou krijgen maar misschien is het te vroeg. Het lijkt me fijn om dit proces samen door te lopen ipv één nog in de luiers en de ander niet. Dus ik weet niet goed wat nu te doen... Verder vind ik het ook lastig om te bepalen wanneer de luier uit gaat en wanneer deze aan gaat. Het liefst doe ik de luier voorlopig nog aan als we buiten de deur zijn. Het is hier al zo intensief met twee laatstaan als we buiten de deur zijn en er ongelukjes komen. Maar ik weet ook niet of het verstandig is om het zo te doen, of dat het beter is als we coldturkey stoppen met de luiers (behalve tijdens het slapen). Hebben jullie ervaringen?
Misschien bij andere sluitingsspier werkt nog niet zo goed? Ik denk dat bij tweede dochter moet je gewoon niet forceren. Je kan eventueel zwem/oefenbroek gebruiken? En zoveel mogelijk afkijken van andere dochter. Ik heb goede ervaring met vaste tijden zetten op potje. Dus niet wachten tot aangeven of dat het bijna te laat is maar gewoon schema plassen. En begin eerst met ochtend en avond bijvoorbeeld en dan zal je steeds merken dat andere tijden ze ook aangeeft of gaat met luier op potje.
Ja ik denk dat ik met de één nog maar even wacht. Ze heeft nog geen één keer op het potje geplast dus ik ga maar niets forceren. De ander gaat super, daar ga ik het wel bij doorzetten.
Ik denk als de andere het steeds zal doen, dan zal de andere sneller het doorheeft. Het is combinatie van factoren.. Je kan wel gewoon trainingstechniek toepassen voor baby: dus gewoon vaste tijden op potje zetten of ze iets wil of niet maakt niet uit. Gewoon als andere dochter zit, gelijk andere naast en zo verder. Enkel als ze echt niet wil, verzet en wil niet zitten zou ik het indd los laten en over paar weken weer opzetten.