Weer weinig vruchtwater/ groeiachterstand?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Koraal82, 14 apr 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Koraal82

Koraal82 Fanatiek lid

17 jul 2013
    3.288
    1.444
    113
    Ik maak me al een tijdje ongerust over de groei van mijn baby. Bij mijn vorige zwangerschap had ik nogal een kleine buik en toen bleek de baby een groeiachterstand te hebben en ik had weinig vruchtwater. Mijn zoon is daarom ook met 36+6 gehaald via een ks (hij lag ook nog in stuit).

Nu ben ik zwanger van de tweede en ik moet weer iedere dag aanhoren " ohh wat heb jij een bescheiden buik" of " waar heb je de baby verstopt haha" of " huh ben je zwanger, al 23 weken?? Nee dat meen je niet". ik weet dat de omvang van de buik echt niet alles zegt masr gezien mijn vorige zwangerschap ben ik nu dus toch bang dat ik weer te weinig vruchtwater heb of een te kleine baby. Als ik een steek in mijn buik voel heb ik ook meteen het idee dat ik het rustiger aan moet doen omdat ie anders niet groeit. Normaal ben ik een vrij nuchter persoon maar doordat ik dagelijks opmerkingen te horen krijg over mijn buik word ik gewoon heel onzeker.

Ik werk momenteel 34 uur en heb thuis mijn zoontje rondlopen. Op zich heb ik niet het idee dat ik teveel doe maar toch begin ik te twijfelen of ik niet meer rust moet nemen op voorhand zodat de baby beter kan groeien (bij mijn vorige zwangerschap werkte ik overigens 50 uur per week dus ik werk al een stuk minder).

Oh ja ik krijg bij 28 weken een extra groeiecho maar dat lijkt nog zo ver weg....

Heeft iemand tips, ideeën of iets anders om mij gerust te stellen?

2. Beeb87

Beeb87 Niet meer actief

Je onrust bespreken met ee gyn of vk.
    Misschien kan je wat eerder een extra groeimeting krijgen.

Hoe was de groei met de 20 weken echo?

3. Koraal82

Koraal82 Fanatiek lid

17 jul 2013
    3.288
    1.444
    113
    Bij de 20 weken echo (waar overigens ook de eerste opmerking was dat ik zo een bescheiden buik had) was de groei goed. Maar dat was bij de vorige zwangerschap ook het geval. De vorige x kwam het gewoon heel hard en onverwachts aan. Ik had een perfecte zwangerschap en vond het wel gemakkelijk dat ik een bescheiden buikje had.Tijdens een pretecho met 31 weken zei de echoscopiste dat ik de VK moest bellen en een doorverwijzing naar de gyni moest vragen. De dag erna zat ik bij de gyni en toen moest ik direct stoppen met werken en moest ik vanaf dat moment rust houden en dus de hele dag op de bank/bed liggen. Ik moest 3 à 4 x per week naar het ziekenhuis voor ctgs/ echo's enz en steeds dacht ik dat ze hem zouden halen (met name vanwege het weinige vruchtwater). Gelukkig heb ik dit nog tot bijna 37 weken kunnen rekken.

Kortom ik denk dat ik gewoon een beetje een trauma ofzo heb overgehouden aan dit alles. Nu is ook nog het kindje van een goede vriendin plotseling met 35 weken zwangerschap gestorven en daardoor maak ik me gewoon overal druk om.

Moet vanavond naar de VK dus zal het sowieso aankaarten.

4. Mississippi

Mississippi VIP lid

10 feb 2012
    10.511
    4.635
    113
    Ik snap je bezorgdheid, mijn oudste had achteraf ook een groei achterstand en ik had juist veel te veel vruchtwater, dus ik was ook bezorgd. Heb na de 20 weken echo zelf op eigen initiatief 2x een groei echo laten doen, heb er nu in het ziekenhuis ook al 2 gehad en krijg volgende week de laatste. Dit geeft mij enorm veel rust, omdat het vruchtwater steeds mooi gemiddeld is en de baby op elke groei echo bovengemiddeld is qua groei en dus zoals het er naar uitziet dit keer niks tekort komt. Misschien voor jou ook een idee?

5. Light

Light Fanatiek lid

15 jun 2014
    1.549
    100
    63
    Ik kan me jouw bezorgdheid goed voorstellen! Wat ontzettend naar ook van je vriendin, heftig!
    Heb ook een heel spannende zwangerschap achter de rug. Met 20-weken echo nog alles goed, met 21 weken dreigende vroeggeboorte en omdat ik toch opgenomen lag kreeg ik met 24 weken een uitgebreide medische echo (lag in academisch ziekenhuis). Toen bleek ik opeens een kleintje te krijgen en was er ook sprake van verminderd vruchtwater (wel nog binnen de marges). Vana februari toen super veel controles en nog twee opnames.
    Ik heb in mei mijn nacontrole waarin ik de kans op herhaling wil navragen. Want als ik überhaupt ooit weer zwanger zou durven worden dan zou ik dezelfde zorgen hebben als jou. Ook al zeiden ze tijdens mijn zwangerschap al dat er niet altijd een oorzaak te vinden is of te zeggen is of dit een volgende keer weer zal gebeuren. Waarschijnlijk zal ik wel vanwege die dreigende vroeggeboorte onder controle van de gyn blijven ipv vk. Als ik jou was zou ik je zorgen bespreken en nog eens eerder om een controle vragen. Voor ctg's is het nog vroeg, maar ik kan me voorstellen dat je wel wil weten hoe het met de groei en vruchtwater gesteld is! Je zegt zelf al dat de grootte van de buik niets zegt, maar je zorgen kunnen alleen weggenomen worden als je daadwerkelijk wordt gecontroleerd.

Hoop dat gewoon alles goed is!!

Deel Deze Pagina