Of je gaat 2 of 3 dagen werken en regelt bso of opa/oma of andere oppas. Echt werk vinden van 9:00 tot 15:00 zal moeilijk worden. Ik werk 1 dag van 9:15 tot 14:45 maar werk er ook al 10 jaar. Je kan meestal niet ergens binnen komen met zulke uren, helaas.
Ik heb zelf echt niet het gevoel dat nu mijn oudste zoontje naar school gaat, hij me minder nodig zou hebben en ik hem dus rustig vaker naar de bso kan brengen. Dagen met school en vso/bso zijn heel vermoeiend, hij moet daar echt van bijkomen. Daarnaast is er nog zwemles en sport en speelafspraakjes. Of mama helpt een keer mee op school. Of gewoon lekker met mama een boekje lezen, of lekker thuis in je eentje met de lego spelen. Dat kan allemaal niet als je 4 dagen naar de bso moet. Ik heb een uur reistijd naar mn werk en ik word toch wel geacht dagen van 9-5 te maken.. Over wat eerder weg valt heus te praten, maar onze school gaat al om 14:30 uit (continurooster) en een werkdag van 9:30 tot 13:30 met 2 uur reistijd dat zie ik zelf ook niet zitten, creeert alleen maar een hoop onrust, extra overdrachtsmoment naar collega's toe...
Ik studeer sinds kort weer en heb een dochter op school en 1 op de opvang. De situatie met mijn dochter op school is een stuk stressvoller dan bij de opvang. De BSO wordt berekend per begonnen halfuur en regelmatig blijft mijn dochter net 35 minuten in de BSO en moet ik dus 1 uur opvang betalen. Op deze manier loopt de rekening erg op en betaal ik aan BSO evenveel als aan de kinderopvang van de jongste, en dit terwijl de jongste dus van 's ochtends tot late namiddag in de opvang zit en de oudste vaak maar een 75 minuten per dag in de BSO zit (35 minuten 's ochtends en soms 40 minuten 's avonds, maar meestal kan ik haar net 10 minuten na belsignaal ophalen en moet ik dus wel een halfuur betalen) Bij die BSO kosten komen er dan ook nog overblijfkosten, toezicht en andere schoolkosten. De jongste kan dutjes doen overdag, krijgt een warme maaltijd en zit in een huiselijke sfeer. Ze is soms wel moe als we thuis komen, maar vaak trekt ze het nog makkelijk tot bedtijd. De oudste eet boterhammen op school (warme maaltijd is echt te duur) en krijgt fruit en een koek mee. Ze vindt het gelukkig heel leuk op de BSO maar toch merk je dat ze soms best wel moe is en dan vervelend wordt. Al is dit wel verbeterd nu ze langer op school zit (ondertussen haar 3e schooljaar, ze zit nu in 2e kleuterklas) Ikzelf als moeder voel me vaak schuldig naar de kinderen. Ik ben lang thuis geweest bij ze en toen was er weinig ochtend- en avondstress. Nu moeten de kinderen 's ochtends vroeg opstaan, naar opvang en BSO, en komen ze 's avonds pas later thuis. Ik heb dit een beetje kunnen verbeteren door mijn uren aan te passen waardoor de jongste vaak alleen 's ochtends naar de opvang moet en de oudste 's avonds niet naar de BSO. Ik heb geen spijt van mijn besluit om terug te gaan studeren. Het was niets voor mij om hele dagen thuis te zijn en mijn kinderen genieten van de sociale contacten die ze hebben + ik ben nog steeds alle vakanties/weekends thuis en nu met het aanpassen van mijn uren ben ik nog meer thuis voor de kinderen. Voor ons gezin hebben we een evenwicht van thuis zijn en niet thuis zijn, maar dit is natuurlijk voor iedereen anders. Ik begrijp dat sommige moeders thuis willen blijven ook als de kinderen eenmaal op school zitten, maar dit zou niets voor mij zijn. Ik heb meer prikkeling nodig dan wat het thuis blijven mij kan bieden.
Ik denk dat het ook een fabeltje is dat het rustiger wordt, maar met alle kids op school heb je in ieder geval wel lekker een paar uur overdag voor jezelf. Hmm kijk er nu al naar uit. Ik werk 27 uur in drie dagen. Papa is daar 1 dag van thuis en mijn ouders passen 1 dag op. 1 dag gaat de jongste naar het kdv en de oudste net naar school. Op die dag neem ik nu (het eerste schooljaar) iedere dag 2 uur verlof op. Ik sta dus altijd zelf op het plein om haar op te halen. Bso doen wij niet aan tot ze minimaal 5 jaar zijn en dat voelt voor ons goed. Hier mogen ze op de bso ook pas vanaf 5 jaar mee doen met de sportclubs. Overigens ben ik helemaal niet anti bso. Volgens mij is het daar erg leuk. Maar graag we als ze net iets ouder zijn.
Ik ben ook van plan om als dochter naar school gaat (En dan is er misschien ook al een broertje/zusje) nog minder te gaan werken.. Nu 28,5u en dan 19u Ook omdat ik weekends werk (2 per maand). Ik wil niet dat als mijn dochter de hele week naar school is en ik haar overdag niet zie, dat ik haar in mijn werkend weekend ook nog eens moet missen en zij mij. (Ik moet dan evenzeer gaan werken in het weekend, maar wel maar 3 uurtjes ipv 8 uur). Door de week werk ik ook vaak een late dienst (15u tot 22u), als ik minder ga werken wordt dit van 17u tot 20u en dan kan ik haar nog fijn zelf van school gaan halen.. Een vroege dienst hetzelfde. Duurt tot 15.30 (En nog 20 min. reistijd), een korte dienst is rond de middag gedaan, kan ik haar ook van school gaan halen. Vind ik toch wel belangrijk!
Mijn oudste is 9, en heb de afgelopen 5 jaar niet het idee gehad dat ik 'overbodig' was. Zwemles, sportactiviteiten, kinderfeestjes, helpen op school, ouderavonden, kerstfeest etc. Dit alles kunnen doen zonder jezelf in 1000 bochten te hoeven wringen is erg fijn. Ook heeft ze 2 jaar op een school 15 km verderop gezeten. Bovendien loopt ze erg voor op school en dat is al jaren zoeken, schipperen en de vinger aan de pols houden (even bij juf binnenlopen enzo). Huiswerk komt er nu (groep 7) ook bij, en dat vergt behoorlijk wat begeleiding. Nu zit ze op 400 meter van huis op school, fietst ze bij goed weer zelf naar de zwemtraining, en toch is het goed dat ik er ben: verhalen van school aanhoren, huiswerk, en gewoon lekker knuffelen en een spelletje doen. Over een kleine 2 jaar zit ze op de middelbare school, dan is een hoop begeleiding nog steeds nodig. Er wordt echt veel van kinderen gevraagd op school en daarbuiten. En nu heb ik er nog 1 van 7 maanden, dus is mijn aanwezigheid nog meer gewenst, ook al is de oudste al zo zelfstandig. Er is rust in huis en iedereen komt aan zijn of haar trekken!
Ik vond het een paar jaar wat rustiger toen ze naar school gingen (kleuterklas en groep 3) maar daarna weer drukker. Ik had bedacht dat ieder kind maar 2 sporten of hobby's mocht kiezen. Ik had me er alleen even op verkeken dat het al snel meerdere keren trainen plús wedstrijden in het weekend is. In de praktijk is er alleen op donderdag geen sport en soms op zondag niet. Nou zie ik om me heen dat er ook werkende ouders zijn die veel beter 'nee' kunnen zeggen dan ik. Nee, je kunt niet naar paardrijden want dat is op dinsdag en dan werk ik. Nee, je kunt niet op wedstrijdzwemmen want papa en mama werken en dan hebben ze geen tijd om jou 4x per week ergens naar toe te rijden. Maar ik vind dat dus moeilijk, dat zij niet kunnen doen waar hun hart ligt omdat ik meer wil werken. Zoiets als wat Berdien beschrijft, zou ik ideaal vinden. Maar ik sta voor de klas, dus ik denk niet dat het erg succesvol zou zijn! Wel is het zo dat als ik het goed geregeld heb, ik me véél minder schuldig voel over de BSO dan over een KDV. Ik vind de meeste KDV's niet echt leuk en zeker niet voor heel kleintjes. Terwijl onze BSO geweldig is! Daar zou je je kind ook bij wijze van hobby nog wel naar toe brengen als het niet zo duur was.