Goededag, onze dochter van 51/2 maand oud heeft na 3 mnd 1 maand doorgeslapen en toen kwam ze weer 's nachts. Ze lijkt 's nachts niet echt honger te hebben, we geven geen aandacht of wat ook, maar als ik haar niet voed wordt ze helemaal wakker om vervolgens moeilijk weer in slaap te komen. Nu mochten we haar foppen met water geven in de fles, terwijl ze nog in haar bedje ligt, op advies van het CB, maar daar trapt ze niet in! Ze wil het niet. 2 vragen: - Ik weet dat het niet gebruikelijk is, maar is het een idee om de laatste voeding te vervangen voor flesvoeding? - Kan ik de bv vermengen met het water en de verhoudingen langzaam laten verlopen tot alleen water, zodat ze hier aan gewent raakt en ik haar dit terwijl ze in haar eigen bedje ligt in een flesje kan geven? - Of is het een optie, omdat ze nu verwent is met de bv 's nachts, om gewoon een paar nachten door te pakken en koste wat het kost niet te geven? Nou ja, we zijn bereid om van alles te proberen om haar weer van deze gewenning af te krijgen.. ik begin al aardige wallen te kweken . Alvast hartelijk bedankt voor je reactie, Willeke.
Hallo Willeke, Ik kan me goed voorstellen dat je na een maandje doorslapen de nachtvoedingen nu niet zo leuk meer vind. Toch zie ik het niet als verwennen zoals je zelf schrijft. Ik kan me ook niet zo vinden in het geven van water. Dat is een optie die wel gedaan wordt bij kindjes die KV krijgen omdat die niet meer dan een bepaald volume melk per dag mogen hebben. Je dochter is nu 5,5 maand oud. Een leeftijd waarop ze overdag steeds meer doen en veel indrukken opdoen. (Gaat ze soms sinds ze weer wakker wordt naar het KDV of zijn er andere dingen veranderd) Alle ervaringen worden snachts verwerkt. Dat gebeurt met dromen. Kindjes hebben een ander slaappatroon dan wij ouderen. Zij hebben vaker een droom moment. Dat is het moment waarop ze vaak wakker worden. Met een beetje MM vallen ze snel weer is slaap. Dat komt door de hormonen die vrij komen tijdens en na het voeden (zowel bij jou als bij haar) Ook worden kindjes wakker om soms wat te drinken, bekend is dat de nachtvoedingen heel effectief zijn. Er wordt relatief veel gedronken. Soms zie je wanneer je kindje ineens een grote ontwikkeling doormaakt (bijvoorbeeld omrollen, kruipen, zitten, etc) dat ze even meer energie nodig hebben. Soms wordt dat 's nachts gedaan. Wat je ook ziet is (omdat BV meer is dan voeding alleen) dat kindjes (zeker als jij zlef overdag weg bent of als het erg druk is) 's nachts het bij jou zijn, de warmte, het huid op huid contact inhalen. Ik snap dat jij dat liever niet in de nacht doet.... Afijn, even hoe het zoal verloopt. Een kindje van 5-6 maanden kan je NIET verwennen. Uiteindelijk gaan alle kindjes doorslapen. Heel soms helpt het om te laten huilen maar ik zou daar zelf geen voorstander van zijn. Kindjes van die leeftijd communiceren met hun miniek, hun gebaren en met geluid (huilen) 's nachts vallen de gebaren en de mimiek af, blijft geluid/huilen over. Met andere woorden, als ze huilt wil ze jullie wat vertellen. Dat kan veel zijn, angst, honger, verdriet, alleen zijn, even niet weten wat je moet, vieze luier, etc. Aan jullie de taak om haar te beantwoorden. Ik bied jullie geen oplossing maar ik hoop dat je er toch nog wat verder mee kan. Ilse
Dag Ilse, allereerst hartelijk dank voor je antwoord, ik vind het lastig hoor. Ik begrijp wat je bedoelt. Het staat alleen haaks op wat het CB mij vertelde. Verwennen is wellicht niet het goede woord, meer gewenning. Ze went volgens het CB aan de voedingen en daarom komt ze nog 's nachts, zeggen ze. Foppen met water hebben we niet meer gedaan wel haar zodra we haar hoorden in slaap gesust en armpjes en beentjes (die bewegen veel) vastgehouden. Sinds 3 dgn komt ze om de 4u ipv om de 3u en vannacht heb ik haar 4u even gehoord, is ze toch in slaap gevallen vrij snel en kwam ze voor de 1e maal pas om 6u. Dus blijkbaar veranderd er weer het e.e.a. Hopelijk (voor ons) zet dit door. Verder.. tja ik was juist veel bij haar, we hadden ook vakantie. Omdraaien... het zou kunnen, maar ik ben er niet van overtuigd. Ik vind het lastig wat nou wat kan zijn. In ieder geval treedt er een verandering op dus wie weet kunnen wij een beetje slapen. Want hoe ik het ook wen of keer... ik houd dit niet lang meer vol. Groeten, Willeke
HAllo Willeke, Wat fijn dat je een veradnering ziet. Je schrijft al dat je op vakantie was en jullie veel bij elkaar waren. Een vakantie is één grote prikkel. Alles is anders. Ritmes veranderen (ook van jullie zelf). Veel kindjes worden dan weer een keer extra wakker. In elk geval lijkt het nu beter te gaan. Hoop voor jullie dat dit een nieuw begin is. Wat je nog kan proberen als ze wel wakker wordt en je weet dat ze een goede voeding heeft gehad, haar troosten (liefst niet door jouzelf) niet uit bedje halen, maar rustig met zacht praten troosten, de vlakke hand met lichte druk met de palm op haar middenrif en de vingers over haar ribben richting haar hoofd leggen. Dat geeft haar een gevoel van veiligheid. Veel kindjes ontstpannen daardoor en vallen weer in slaap. Succes en pak alle uurtjes om even bij te tanken. Ilse