Wat moet ik doen?

Discussion in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' started by Friemelien, Nov 6, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Friemelien

Friemelien Actief lid

Dec 21, 2011
    155
    1
    18
    Hallo,

half november loopt mijn zw.uitkering af. Ik heb dan geen baan. Ik moet me opgeven voor een uitkering neem ik aan? Maar wat zijn de eisen die daaraan verbonden zijn? Ik wil eigenlijk pas in Januari weer aan de slag ipv half november - begin december.
    Kan ik even 'zonder' werk zijn of moet ik perse een baan hebben? Ik wil graag rustig kunnen zoeken, nog genieten van mijn zoon en geen druk hebben om een baan te moeten vinden.
    De banen liggen ook niet echt voor het oprapen, en ik heb wel zo mijn voorkeuren.

Vriendelijk groet,

Friemelien:(:(

2. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste Friemelien,

Als je een WW-uitkering wilt, moet je ingeschreven zijn als werkzoekende bij het Werkbedrijf. Je moet beschikbaar zijn voor de arbeidsmarkt, actief solliciteren naar werk en passend werk accepteren als het wordt aangeboden. In de WW kun je geen ouderschapsverlof opnemen.

Je kunt niet over een paar maanden pas WW aanvragen. Bij de WW aanvraag wordt namelijk beoordeeld of je minstens 26 weken hebt gewerkt in de 36 weken voor de WW. Als je pas over een aantal maanden WW aanvraagt, zul je niet aan deze eis voldoen, en daarom geen WW krijgen.
    Op onze website vind je actuele informatie over de IVA en over de bezwaarprocedure.

Wel kun je de WW tijdelijk laten stopzetten, door je tijdelijk niet beschikbaar te stellen voor werk. Dit kun je doen doormiddel van een wijzigingsformulier, zodra je WW-uitkering is toegewezen. Je WW stopt dan. Binnen 26 weken kun je het resterend deel van de WW dan weer laten voortzetten.

Actuele informatie vind je hier.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Share This Page