Hoi dames, Ik ga proberen op mijn werk te regelen dat ik een half jaar thuis kan blijven met ouderschapsverlof. Hoe werkt ouderschapsverlofkorting nu precies? Ik heb begrepen dat je via de belastingdienst geld krijgt. Krijg je dit per maand? En waar kan ik uitrekenen hoeveel ik krijg? We hebben spaargeld opzij gezet om dit half jaar op te vangen, maar als we geld terug krijgen hoeven we dit niet op te maken. Altijd fijn toch
Je kan 26 of 28X het aantal uur wat je per week werkt opnemen. Of dus 26 of 28 hele weken ( als je baas dit goed vindt). Per uur dat je niet werkt, omdat je ouderschapsverlof hebt krijg je van de belasting iets van 4,11 euro terug. Dus je aantal uren die je per maand zou werken x 4,11 euro en je weet ongeveer wat je terug krijgt per maand. Dit kan je aan het eind van het jaar terug vragen met je belasting opgaaf. Of al berekenen bij je voorlopige teruggaaf.
Je hebt recht op 26 maal je normale contracturen. (26 weken dus) Wanneer je 26 weken volledig thuis wilt blijven, dan zou je dus 26* contracturen* 4,11 van de belastingdienst kunnen terugkrijgen. Oké da's geen vetpot, maar altijd beter dan niets toch? Je kunt het van de BD terugvragen middels de voorlopige teruggave en dan kan het volgens mij ook maandelijks worden gestort. Houd er alleen wel rekening mee, dat die 4,11 een maximum vergoeding is. Krijg je in het jaar dat je OV opneemt nog een leuke extra bonus of loonsverhoging oid, dan kan het zijn dat je dus recht hebt op minder dan die 4,11 per uur! De BD kijkt nl naar het verschil in je bruto-jaarinkomen tussen het jaar voorafgaand aan OV en het jaar dat je OV opneemt. Dus stel je hebt maximaal recht op 3846,96 (26 weken * 36 contracturen *vergoeding) en je zou een leuke bonus ontvangen in het jaar van OV-opname waardoor het verschil bijv maar 2500,= is, dan heb je recht op maximaal die 2500,=
Nu snap ik hoe het werkt, dankje! Het is dan misschien geen vetpot, maar als je er vanuit bent gegaan dat je niks krijgt is het een heel mooi bedrag! En daarbij hoef ik dat half jaar geen kinderopvang en reiskosten te maken.... Ik moet best een stukje rijden dus dat tikt ook aardig aan. Heel erg bedankt voor de uitleg!!!
Hou er rekening mee dat je werkgever niet verplicht is jou 100% ouderschapsverlof op te laten nemen. Dus niet verplicht is om jou volledig vrij te geven (26 weken lang). Met de helft van je uren verlof moeten ze geloof ik wel accoord gaan, alle andere opties alleen in overleg.
Dat weet ik Ben gisteren op gesprek geweest bij mijn baas. Vrijdag krijg ik te horen of het kan of niet! Maar ik vermoed niet dat het een probleem zal zijn aangezien ze personeel te veel hebben op dit moment. Als hij slim is laat hij me mooi een half jaar thuis, scheelt weer ontslagen.
Ik werk via een uitzendbureau op een school en heb afgelopen week nagevraagd bij het uitzendbureau hoe het zit met ouderschapsverlof. Ik kan het opnemen, alleen onbetaald. Als je in dienst bent, krijg je toch wel iets of niet? Kan ik nu wel bij de belastingdienst wat terugvragen of niet?