gister brief van consultatiebureau gekregen. de laatste inenting komt er donderdag aan bbrr hier een meisje die door haar laatste ziekenhuis bezoekje een dokters trauma heeft opgelopen en dus als de dood is voor spuiten/dokters en alles wat er op lijkt. zelfs in dr oren kijken is al moord en doodslag. hoe moet ik dit nou in vredesnaam gaan doen. moet ik haar vertellen wat er gaat gebeuren nu al of moet ik het gewoon op ons af laten komen. ik krijg er nu al hart kloppingen van als ik er aan denk!
Ik zou het op de dag zelf even goed uitleggen. Waar de enting voor bedoeld is (zodat ze dus niet ziek zal worden, hier heb ik zelfs de polio erbij gehaald toen, dat kindjes die dat krijgen niet meer kunnen spelen en rennen) en dat het niet veel pijn doet, maar alleen een klein prikje is. Als het moment daar is even doorzetten en zo snel mogelijk zorgen dat ze de prik erin zetten. Desnoods even in de houdgreep nemen en daarna lekker een ijsje gaan eten. Kun je ook van tevoren aangeven, dat ze erna een ijsje krijgt. Niet teveel gedoe van maken en naderhand goed benoemen dat het reuze meeviel allemaal. succes!
Even voor jouw geruststelling: die laatste prik stelt echt niks voor. Mijn dochter had niet eens in de gaten dat ze geprikt werd, ze moest van de arts een papieren balletje wegblazen van tafel, toen zij blies werd de prik gezet. Ze wreef erover heen en dat was het. Andere twee kinderen zagen het gebeuren maar ze voelden geen pijn. Voor je dochter: op deze leeftijd zou ik zeker uitleggen wat er gaat gebeuren. Vooral bij angst: weten wat er gebeurt geeft haar grip op de situatie.
Toevallig, onze jongste moet morgen. Ik heb hem verteld dat hij een prik krijgt, omdat hij anders ziek kan worden. Nu is hij niet bang voor de dokter, maar ik heb hem gewoon gezegd dat mama er bij blijft en dat er verder niets aan de hand is.
mijn zoontje was ook erg bang. want vlak voor zijn laatste prikje moest hij bloedprikken en daardoor ook bang voor prikken geworden. de arts liet hem vast een sticker uitzoeken en leidde hem wat af door te vragen welke hij het mooiste vond. ondertussen ging ze dicht bij staan en prikte al meteen in zijn arm. mijn zoontje had het nog niet eens door en toen zei ze het is al klaar hoor zorg voor wat afleiding. dat werkt heel goed.
Ja inderdaad...zo heb ik het bij de oudste ook gedaan. En ze mocht ook iets uitzoeken. Nu heeft mijn zoon niks met spullen...dus die gaat denk ik voor een stoere high five
dochter is vorige week geweest.. niets aan de hand. probeer in ieder geval zelf te kalmeren want je brengt de stress over op je kind (ook als je rustig lijkt. Je moet het ZIJN)
Mijn dochter heeft een trauma voor bloedprikken, krijgt daar zelfs therapie voor. Wat ik doe is de vaccinatie een vacccinatie noemen en geen prik want prik associeert ze met bloedprikken. Dan zeg ik ook dat het wel met een naaldje is maar heel kort en er geen bloed naar buiten komt. Op het moment van mag ze dr knuffel erbij hebben en bij mij op schoot. Ik hou haar dan helemaal vast (benen en armen) en heb met de arts afgesprokeb dat zodra ik haar vastheb (na de uieg dat ze nu het prikje krijgt) zij zo snel mogelijk de vac zet. Hier gaat t dan wel aardig. Iig niet te vergelijken met bloedprikken. En idd zelf niet bang zijn. Ik sta dr heel nuchter in. T is niet leuk maar kindjes voelen heel goed jou angst aan.
Mijn zoontje vind het ook verschrikkelijk en die heb ik op de ochtend zelf uitgelegd dat hij een prik krijgt. Hij heeft heel even kort gehuild, maar stelde niks voor. Eerlijk zijn over wat er gaat gebeuren en ja, ook dat het pijn kan doen. Gelukkig is t zo gebeurd.
Heel stom misschien maar mijn zoon had ook trauma omdat ze hem fout geprikt hadden voor bloed afname en toen mocht de dokter zelfs niet kijken naar hem en hij was al overstuur. Ik heb toen de app dokter panda gedownload en daar gaf hij prikjes en keek zelf in de oren van de dieren en sindsdien gaat het goed. Ik zou het zelf wel aangeven van te vore dit zodat hij weet dat jet komt en hij dat nodig heeft. Succes in ieder geval
App lijkt me een heel goed idee! Verder, zo vlak voor je afspraak met het cb heb je er misschien niets meer aan, maar misschien voor daarna een idee om je dochter steeds mee te nemen als jij bloed moet prikken en er dan iets leuks van te maken. Ik doe dit met mijn dochter nu bewust en tot nu toe vind ze het prikken allemaal heel interessant en staat ze er met haar kleine neusje bovenop als ze gaan prikken. Mevrouw weet het allemaal al precies en vroeg laatst zelfs of zij ook eens mocht prikken. Hierdoor is het nu iets leuks geworden. Ook gaan we daarna altijd ergens een broodje eten en even het park tegenover het ZH in ofzo. Maar ze is zelf al een tijdje niet meer geprikt, dus de echte proef op de som komt pas als ze zelf weer geprikt moet worden .
haal zo een injector bij n apotheek zonder naald. en knuffels prikjes geven. en je zelf. met het verhaal daarbij. en zij mag ook aan de knuffels prikjes geven. zij let waarschijnlijk niet op de naald. zeg dat van te voren aan de verpleegster dat ze niet voor haar ogen klaar maakt.
deze laatste prik gaat in de arm. mijn zoontje is niet bang gelukkig. hij wil dat soort dingen al te graag.