Paar vraagjes

Discussion in 'Borstvoeding' started by DragonBaby, Sep 21, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. DragonBaby

DragonBaby Bekend lid

Dec 8, 2012
    826
    204
    43
    Female
    Ik had even een paar vraagjes en ik hoop dat iemand me hier kan helpen.

Ik geef namelijk bv, soms zo direct en soms kolf ik.
    Als ik ga kolven, dan komt er gemiddeld zo'n 80ml uit, soms wat meer en soms wat minder. Ik heb nog nooit meer dan 120ml eruit gekregen in ieder geval.
    Maar als ik mijn zoontje via de fles dan z'n eten geef, heeft hij echt veel meer nodig. Dan moet ik dus beide kanten kolven zodat ik zo'n 160ml heb maar dan heeft hij soms nog een klein beetje nodig en moet ik hem alsnog aanleggen.
    Alleen als ik hem niet via de fles geef en gewoon aanleg, dan heeft hij aan één kant wel voldoende.
    Hoeft hij dan echt zoveel minder, of krijgt hij er dan zoveel meer uit?

En dan nog even wat anders, hij had pas wel een dag dat hij beide kanten wou en de volgende dag weer ineens niet.
    Als ik hem nu aan mijn rechterkant aanleg, dan heb ik zo'n half uur na de voeding ineens ontzettende pijn, echt een stekend gevoel aan de linkerkant van die borst. Ik weet even niet hoe lang dat duurt, ik heb er in ieder geval op dit moment al zo'n uur last van.
    Kan dit komen omdat hij er te weinig uit krijgt en dan dus gewoon te hard door zuigt? Of is dit echt een ander probleem?
    Ik voel dan continue een lichte stekende pijn en dan tussendoor ineens een felle steek, soms meerdere achter elkaar. En dat is echt in mijn borst zelf, ik heb geen last van de tepel.
    Het lukt niet om die pijn weg te masseren ofzo en ik heb pas voor iets anders mijn borst laten checken door de dokter en er was niets mis mee.

2. jipje

jipje Fanatiek lid

Feb 9, 2011
    1,452
    96
    48
    Mijn dochtertje had dat ook dat ze niet genoeg leek te hebben na een fles.. maar sinds we op andere flessen zijn over gestapt ging dit prima. Bij de borst moeten ze veel meer moeite doen om te drinken dan uit een fles. Bij een fles krijgen ze dus "te snel/sneller" drinken binnen dan bij de borst.
    Wij hadden eerst de avent en difrax, maar dit ging veeeels te snel, liep ook allemaal naast haar mond.
    Wij hebben nu de medela met de slow flow speen, vaak laat ze dan gewoon voeding staan omdat ze echt genoeg heeft.
    Zou dus even proberen een goede speen/fles te zoeken, je hebt van medela ook een speciale speen die echt voor baby's is die borstvoeding krijgen, weet even niet hoe het hij heet. die hebben wij ook, maar die werkte bij ons dochtertje niet..

Wat het andere probleem is weet ik niet.. Kleurt je tepel wit na de voeding? het heeft een benaming hoor, schijnt erg pijnlijk te zijn! En kijk even of je kindje spruw heeft, kan ook zeer doen na de voeding..

3. soefdeboef

soefdeboef Fanatiek lid

Aug 5, 2011
    2,049
    0
    0
    Je kleintje drinkt je borst waarschijnlijk helemaal leeg dan en dat geeft dat akelige gevoel.
    Ik heb het ook aan een kant als ze die helemaal leegdrinkt!
    Allemaal akelige steken :(.
    Vlak voordat je borst leeg is afkoppelen, boeren en aan de andere kant aanleggen.
    Je kindje heeft steeds meer melk nodig, dus kan best 2 borsten nodig hebben op een gegeven moment.

Grtz.

4. DragonBaby

DragonBaby Bekend lid

Dec 8, 2012
    826
    204
    43
    Female
    We hebben hier een Avent natural range fles, maar daar ligt het in principe niet echt aan. Want er gaat gewoon te weinig in, vandaag ook weer; beide borsten gekolfd en had maar totaal 100ml.
    Goed, hij leek dan wel weer even genoeg te hebben, maar dat is ook zo raar, want daarvoor kreeg hij 160 en dat was toch wat te weinig en met de voeding erna kreeg hij ook weer 160 en was weer net wat teveel (hij deed alleen wel of hij nog honger had, maar iets later kwam er voeding terug)

Maar misschien dat een andere speen ook wel wat kan zijn, want ik merk wel dat hij heel erg veel moeite moet doen om de speen van nu (eentje van difrax geloof ik) vast te houden. Maar ik weet niet of dat komt omdat hij nog zo jong is of dat het gewoon een hele verwarring is.

Spruw heb ik al voor gekeken, maar verder zijn er helemaal geen symptomen daarvan, dus ik denk ook niet dat dat het is.
    Wel kleurt mijn tepel iets wit na de voeding ja.

Oké, "fijn" te horen dat het dus normaal kan zijn om steken te krijgen als je borst dus helemaal leeg gedronken is. Dan denk ik in ieder geval dat het daar heel goed aan kan liggen. Ook omdat het vanochtend niet minder werd toen ik onder de douche stond en na ongeveer 1,5 uur verdween de pijn weer.
    Twee borsten geven vind ik ook niet heel erg, als hij het nodig heeft.. Maar het probleem is dat hij dan de voeding erna ook weer te weinig lijkt te krijgen.
    Met kolven ook, als hij na 2,5 uur komt (terwijl hij eerst 3 uur minimaal tussen de voeding liet zitten, komt hij nu ook steeds sneller weer voor een voeding) dan zit er in die tijd ook maar weer zo'n 50ml in de fles, dus dan krijg ik als hij weer komt als max weer 120ml.

Misschien is het ook wel omdat ik heel onzeker ben hoor, ik heb geen flauw idee wat hij nou steeds wil. De ene keer is het teveel, dan weer te weinig, dan doet hij weer alsof.
    Ik weet in ieder geval wel dat ik dit nou niet vol ga houden, want het doet nou ook ontzettende pijn als ik hem aan de linkerkant aanleg en dat is dan weer wel pijn in de tepel. En leg hem nog steeds aan hoe ik geleerd heb en hoe ik terug kan vinden op internet, dus het is echt het hele harde zuigen en een gevoelige tepel gok ik dat echt een pijnlijke combinatie is.
    Het lijkt nou alleen nog maar pijn te doen, dat bv geven :(

5. jipje

jipje Fanatiek lid

Feb 9, 2011
    1,452
    96
    48
    ik snap helemaal hoe je je voelt, maar het wordt echt beter geloof me! ik had in het begin ook altijd zoveel pijn en er leek wel constant iets te zijn,, dan weer spruw, dan weer een borstontsteking, maar ik ben zo blij dat ik heb doorgezet! Het is zo heerlijk nu :)

Je mannetje is nu nog zo klein, het is nu nog allemaal aan het opstarten en het wordt echt wel beter.. Heb bij borstvoeding geleerd dat je niet naar de hoeveelheid moet kijken, want dat is toch iedere keer anders. Probeer het ook los te laten, als hij een keer na 2 uur komt, geen probleem toch?! Is gewoon omdat het nu nog allemaal in de opstart fase is, komt vanzelf wel wat regelmatig in als het vraag en aanbod op elkaar is afgestemd.
    Je kindje regelt het allemaal zelf,, ;)

6. Zoe123

Zoe123 VIP lid

Feb 9, 2013
    11,811
    5,949
    113
    Female
    #6 Zoe123, Sep 21, 2013
    Last edited: Sep 21, 2013
    Heel eerlijk? Ik zou het kolven gaan minderen, meer live gaan voeden en toch snel een LK langs laten komen. Je kan wel gokken wat er is en in onzekerheid zijn, maar dat is niet nodig.Een lk is de juiste persoon om jouw vragen te beantwoorden en mee te kijken met een voeding.
    Je hebt het over hard zuigen.
    Maar het is niet de bedoeling dat je kindje zuigt.
    Hij masseert de melk uit je borst.Niet uit je tepel.
    Wellicht gaat er toch iets niet goed?
    Daarom...je hoeft het niet allemaal zelf opte lossen..Je zegt dat je het niet gaat vol houden.Dan zou ik zeggen:eerst hulp vragen :p

Je kindje is nog erg klein.Om samen een goed bv team te worden is het veel oefenen geblazen. Dat heeft wat tijd nodig.Maar dat is niet erg.
    Het is hierboven al gezegd, wie heeft bepaald dat om de 2,5 uur voeden de eerste periode niet normaal is? Een babymaagje is klein en je kindje probeert jouw productie op poten te zetten. Is heel normaal en hoort er bij in het begin.
    Groeit je kindje goed? Zijn er voldoende plasluiers? Dan gaat het goed.
    Probeer er op te vertrouwen dat je iets doet dat heel natuurlijk is.
    Waarom zou jouw kindje niet kunnen groeien op mamamelk?:p

7. DragonBaby

DragonBaby Bekend lid

Dec 8, 2012
    826
    204
    43
    Female
    Weet je ook toevallig hoe lang het zou kunnen duren voor die pijn dan weer zou verdwijnen?
    Want ik ben dus bang dat, omdat het niet iets is dat behandeld kan worden en er dus niets veranderd, de pijn dus ook zal blijven.
    Maar misschien ga ik ook al veel te snel hoor.

Maar het is dan ook wel even moeilijk, want ik heb dus maar twee mensen hier 'achter' me staan, maar die zijn dus ook helemaal niet up-to-date met wat tegenwoordig wel en niet kan. Dus daar krijg ik dan ook nog fout advies van.
    Maar die zeggen ook nu: als het pijn doet, gewoon stoppen joh! En je hebt ook al 6 weken gegeven, dan heeft hij echt al wel genoeg gehad. En er kwam dan ook nog ter sprake dat het misschien ook niet voedzaam genoeg meer is voor hem, omdat hij zo snel alweer komt.
    En ik krijg ook maar verder niet na die pijnklachten gemeld te hebben uitgelegd dat ik echt wel wil proberen om door te blijven gaan.
    Krijg overal reacties op als dat het minder stressvol zal zijn als ik over ga op kv en dat ik dan niet meer met die pijn zit en alles.
    Dus daar heb ik helaas ook niet veel aan.

Maar we hebben ook vandaag voor de zekerheid even een pak kv in huis gehaald, maar de hele weg naar huis voelde ik me toch wel rot omdat ik me dan weer zo dubbel voel. En ben ook bang dat ik me er veel te makkelijk bij neer leg dat het niet gaat zoals ik hoop.

Ik probeer het los te laten, en ik wil het ook wel, maar ik zit toch met het kolven, ik moet toch weten wat ik moet kolven.
    En als hij met aan de borst aan één kant genoeg heeft, maar met kolven aan beide kanten niet genoeg, dan is dat toch iets wat ik niet zo makkelijk kan loslaten want wat moet ik dan..
    Kan moeilijk zeggen dat ik dan helemaal niet meer kolf of dat ik na het kolven en geven hem dan toch weer voor het laatste beetje aanleg..

Als het kolven en direct aan de borst nou niet zo verschillend was, en het dan allebei niet op z'n eigen manier te weinig leek te zijn, dan had ik er ook helemaal geen probleem mee gehad om het los te laten en hem dus zelf te laten kiezen. Maar nu lijken ze dus beide te weinig te zijn en dat blijft wel een eng idee.
    Maar misschien ook wel omdat er nog helemaal geen ritme in zit hoor, want hij reageert ook iedere keer anders erop.

Ben heel blij met je advies hoor! Lijkt misschien van niet omdat ik nou zo reageer en op alles wel weer iets te zeggen heb, maar vind het allemaal maar zo moeilijk en probeer er toch een beetje een oplossing voor te vinden, zover als dan even mogelijk zou kunnen zijn. Want wil ook het liefste door blijven gaan met 100% bv geven, maar heb zo het idee dat als ik niets doe er ook niets veranderd :)

Dus tsja, het grootste probleem is dan echt de pijn die ik heb, waarvan ik met de ene kant nou morgen even ga kijken of dat weg blijft als ik hem eerder eraf haal. En verder dan alleen hoeveel ik zou moeten kolven en wat ik ermee aan moet als beide borsten leeg zijn en dat dus niet heel veel is bij elkaar.

8. DragonBaby

DragonBaby Bekend lid

Dec 8, 2012
    826
    204
    43
    Female
    Ik zit dus nu even vooral ermee dat een lk heel wat kost. (en we hebben even een financiele tegenvaller hier dus kan dat eigenlijk niet heel makkelijk missen..)
    Zit wel te denken dat daar tegenover ook een hoop kosten zijn voor kv als ik anders overstap, maar ik denk niet dat het met één keer een bezoekje van de lk opgelost is, en dat kost hier geloof ik al richting de 100 euro en wordt niet vergoed bij mij.
    Dus dat houd me tot nu toe nog wel heel even tegen om direct al contact op te nemen en daarom stel ik het toch nog even uit..

En wat betreft dat 2,5 uur, er zat hiervoor steeds minimaal 4 uur tussen een voeding, dus dan is dat wel ineens even een hele verandering dat onzekerheid mee brengt.

En tot nu toe inderdaad wel genoeg plasluiers.
    Laatste keer groeide hij ook wel goed, maar dit is dan pas echt daarna pas gaan spelen, dus dan zou ik hem nog een keer moeten laten wegen om er echt zeker van te zijn.

Maar als alles erop lijkt dat hij meer wil, zouden die plasluiers dan echt zo 'zwaar' mee tellen? Dat het genoeg is, ook al lijkt hij niet genoeg te hebben bedoel ik dan.

9. MnnW

MnnW Fanatiek lid

Jun 10, 2013
    3,244
    2,362
    113
    Female
    Informeer anders eens bij je CB of ze niet toevallig eenlactatiekundige in dienst hebben. Die kunnen je misschien gratis helpen.. of bel een contactpersoon van vbn of LLL!

10. soefdeboef

soefdeboef Fanatiek lid

Aug 5, 2011
    2,049
    0
    0
    Gewoon veel aanleggen en ervan uitgaan dat jouw lichaam en zijn vraag vanzelf op elkaar afgestemd zullen zijn.
    Hij haalt met drinken zowiezo meer uit de borst als dat jij kan met de kolf.
    Dus veel aanleggen ( aan beide kanten).
    Eventueel nadat hij gedronken heeft even kolven, om je productie te stimuleren.
    Maar het kan ook best zijn dat hij nu weer wat vaker wil en straks weer minder vaak.
    Probeer te vertrouwen op dat de natuur het regelt zolang je daar maar aan toegeeft en ook de ruimte geeft om dat zelf te regelen.

En als je pijn blijft houden wel even contact opnemen met een lk.

11. jipje

jipje Fanatiek lid

Feb 9, 2011
    1,452
    96
    48
    Met kolven kan je inderdaad niet zeggen dat je productie niet goed is..
    En wat soefdeboef ook al zegt, uit de borst halen ze meer dan dat je kan kolven.
    Vertrouw gewoon op je lichaam..
    Hebben ze bij je in de buurt geen bvcafé? Hier is dat wel en daar krijg je gratis advies van een lk.

Mijn kindje is bijna 3 maandjes en komt iedere 3 uur.. heeft denk ik 1 week 4 uur tussen gezeten en ook een tijdje 2 uur. Heb me daar nooit druk om gemaakt, gewoon aangelegd als ze honger had. Ze regelen het allemaal zelf en dat ze een kortere tijd ertussen laten wil dus niet zeggen dat je productie achteruit loopt.

12. Line

Line Fanatiek lid

Jan 7, 2007
    2,694
    266
    83
    Wat een vervelende situatie. Ik wil graag even met je meedenken.

Pijn tijdens het voeden heeft een onderliggende oorzaak. Als je die oorzaak vindt ben je ook af van het kolven, wat ook weer onzekerheid geeft. Dus terug naar de kern van het probleem: pijn bij het voeden. Ik denk zelf dat je kindje niet goed aanhapt. Dit kan ook weer een oorzaak hebben. Bijvoorbeeld spruw.
    Je kan langsgaan bij het inloopspreekuur van je cb. Daar kunnen ze meekijken. Steken in de borst en pijnlijke tepels zijn symptomen van spruw.

Lactatiekundig advies kan je ook gratis krijgen via een vrijwilliger van VBN. Op hun site staat naam en telefoonnummer van een vrijwilliger in jouw regio vermeld.
    Waar woon je? In mijn woonplaats is een borstvoedingscentrum met een lc die een gratis inloopspreekuur heeft. Verder zijn er overal wel borstvoedingscafe's te vinden. Hier kan je ook binnenlopen met vragen. Op deze manier kan je wel advies krijgen nu je geen geld hebt voor een lc.

Verder, 2,5 uur tussen een voeding is volkomen normaal. Je baby kan het heel goed zelf aangeven wanneer het honger heeft. Ga daar maar op vertrouwen.

13. Zoe123

Zoe123 VIP lid

Feb 9, 2013
    11,811
    5,949
    113
    Female
    #13 Zoe123, Sep 22, 2013
    Last edited: Sep 22, 2013
    Wat naar dat je foute adviezen krijgt...en verhalen die zo niet kloppen..
    Dit soort verhalen komen helaas van mensen die, ondanks de goede bedoelingen,helemaal geen verstand hebben van borstvoeding...
    Jouw melk is wel voedzaam.En genoeg met 6 weken...je zou eens moeten vragen waar ze deze info eigenlijk vandaan halen..het advies van de WHO is 6 maanden exclusief bv. En wat dit voor je kindje betekend...de lijst is zooo lang :p

Je kindjeis nu 6 weken.Dit is een beruchte "overstaptijd". Helaas. Je snapt je kindje niet, er is geen ritme, heb ik wel genoeg, clusteren.....kijk maar eens de afgelopen maand naar de topics,en je zal zien hoeveel meiden worstelen(Clusteren-ik kan niet meer/kindje vaak drinken en onrustig aan de borst) .En.sommigen zie je dan terug bij het kv-forum.(deze dames niet gelukkig!:)) Kijk dan naar de leeftijd van de kindjes....
    Al snel gaat het beter."Kv was DE oplossing!!"..Jammer genoeg is het bijna altijd de leeftijd van de baby die een rol speelt.Met een week of 8/9 is er meer rust, hebben ze hun draai gevonden.Dat geld ook voor de borstvoeding.

Een lk is een investering in de toekomst.10.pakken kv en je hebt het er uit. Dat 1 bezoek geen oplossing zal bieden.......ik kan je uit eigen ervaring vertellen...JAWEL! :))
    Hier bij dochters een LK laten komen. Had ik dat niet gedaan dan was het niets geworden met de bv.
    Je zou idd eerst kunnen informeren bij het CB, hier is daar ook een LK aan verbonden.En dan is het gratis!
    Sorry voor het lange verhaal. Maar echt waar, het kan helemaal goed komen.Soms heb je gewoon wat hulp nodig..Heel mooi dat romantische beeld van baby aan de borst.Maar soms duurt het gewoon wat langer voordat je er bent.

14. Marvb

Marvb Fanatiek lid

Dec 17, 2012
    1,518
    0
    0
    NULL
    NULL
    Heb je ook last na het kolven van die steekjes? Of alleen als je kleintje bij je hebt gedronken?

Als je bang bent dat hij te weinig krijgt/dat jij te weinig hebt, moet je juist veel aanleggen, dan gaat je productie omhoog! Hij zal steeds meer willen.. dus jij zal steeds meer aanmaken. Wellicht ben je niet ontspannen (genoeg) tijdens het kolven waardoor het kolven minder melk oplevert, je kindje haalt er hoe dan ook altijd meer uit dan zo'n apparaat

15. DragonBaby

DragonBaby Bekend lid

Dec 8, 2012
    826
    204
    43
    Female
    Heel erg bedankt voor alle tips en adviezen!
    Vind het echt even heel fijn als er mensen echt even meedenken i.p.v. het maar gelijk wegwuiven met dat het niet meer hoeft.

Ik heb alleen maar steken als mijn kleintje gedronken heeft. Heb alleen maar last van hele lichte gevoeligheid aan de linkerkant, maar dat is alles.

Ik zal even kijken wat de mogelijkheden zijn van het CB.
    Heb in ieder geval wel gezien dat hier ook een lk in de buurt zit met een gratis inloopspreekuur. Dan zal ik daar wel even heen gaan en hopen dat dat dan wat is.
    En borstvoedingscafé is hier helaas niet meer, heb gehoord dat dat gestopt is wegens privéredenen van de lk die dat deed. Dus weet ook niet of dat nog snel terug komt.

Maar wat fijn dat het bij jou wel met één bezoek opgelost was Zoe! Geeft dan toch weer wat hoop hier dat het toch een oplossing is om wel te gaan. Zal wel eerst even kijken of die andere mogelijkheden wat zijn, anders kan het inderdaad wel een goede investering zijn.

Hij kwam gisteren wel weer steeds wat later, moest hem echt wakker maken omdat er anders teveel tijd tussen zat. Dus hij heeft blijkbaar nog wel steeds van die dagen, dus dat zal dan inderdaad ook wel nog goed zijn.

16. Delena

Delena Lid

Sep 6, 2013
    12
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dat steken verhaal herken ik wel geen prettig gevoel indd maar opeens hield het op.. weet niet meer precies wanneer dacht rond de acht/tien weken. Had ze soms niet altijd. Borstvoeding gaat super nu en ik kan alleen maar voordelen bedenken.. zeker toen ik na een feetje paar dagen met flesjes aan het rommelen was.

17. Zoe123

Zoe123 VIP lid

Feb 9, 2013
    11,811
    5,949
    113
    Female
    Bij beide dochters was het na 1 bezoek duidelijk wat er mis ging. Dus ja dat was het zeker waard.

Even niet specifiek op jou bedoeld, maar ik lees best vaak dat het "toch wel veel geld is, zo'n Lk". Ik heb he t in mijn omgeving laatst ook weer gehoord. Maar dan kijk ik naar de spullen die deze baby al heeft..alleen de beste kinderwagen, matras, babyfoon, maxi-cosi en een kast vol kleren voor ons kind.
    Maar 100 euro uitgeven voor datgene wat het ALLERbelangrijkst is, namelijk gezond eten om van te groeien....nee. Dat is toch te veel geld. :D. Vervolgens dure flessen gekocht en 7 pakken kv later..tja

Goed idee dat gratis inloopspreekuur, ga je vast weer wat verder mee komen!:p

18. DragonBaby

DragonBaby Bekend lid

Dec 8, 2012
    826
    204
    43
    Female
    Ze was helaas wegens privéredenen niet aanwezig, stond ik daar voor niets te wachten ;)
    Moest even bellen, maar dat was niet gelukt, dan maar even na het weekend nog proberen of anders volgende keer met inloopuur proberen. Moet dus nog even geduld hebben hier.

Ik snap idd niet als je toch van alles het beste koopt, je het dan niet doet.
    Maar hier moeten we helaas wel even op de centen letten en heeft hij ook niet het beste van het beste.
    Vandaar dat ik dus ook eerst zoek naar andere mogelijkheden. En anders is dat maar even pech gehad.
    Maar hier krijg ik dan te horen: tsja je wist dat een kind veel geld kost ;) Ja, dat betekend toch niet dat het duurder hoeft te worden dan nodig?

19. Zoe123

Zoe123 VIP lid

Feb 9, 2013
    11,811
    5,949
    113
    Female
    #19 Zoe123, Sep 29, 2013
    Last edited: Sep 29, 2013

20. Bluesky

Bluesky VIP lid

Oct 1, 2007
    5,941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Stomme vraag en misschien heb je het al nagekeken, maar word een lactatiekundige niet vergoed door je aanvullende verzekering? Bij mij indertijd wel en ik was maar wat blij met mijn LK... Door haar heeft Jitte 10 maanden bv gehad, anders had ik ook met 6 weken de handdoek in de ring gegooid! 6 weken is echt een beruchte leeftijd. (rond de 4 maanden ook trouwens)

En je kunt altijd bellen met de VBN of de LLL. Beide zijn gratis, volgens mij.

Share This Page