Ik ben nu 8 weken zwanger, heb een zoontje van bijna 2. Mijn zwangerschap van hem is redelijk ongecompliceerd verlopen, hield wel veel vocht vast op het laatst, en mijn bloeddruk liep wat op, van 110/70 in het begin naar 140/90 op het laatst. Dat was waarschijnlijk al een voorteken. Met 40w5d heb ik een spoedks gehad ivm niet vorderende ontsluiting. In de dagen na de bevalling liep mijn bloeddruk steeds meer op, en ook het vocht vasthouden werd extreem. Op dag 3 na de ks kreeg ik daadwerkelijk HELLP en pre eclampsie. Ik ben echt heel erg ziek geweest, en heb geluk gehad dat ik een ks had, waardoor ik nog in het ziekenhuis lag, zodat er direct kon worden ingegrepen. Ik heb 4 dagen een infuus met magnesiumsulfaat gehad tegen de dreigende insulten, ook infuus met dormicum (slaapmiddel), omdat alleen de magnesium niet voldoende werkte. Hiernaast natuurlijk een infuus met bloeddrukverlagers. Nou, lang verhaal in elk geval. Uiteindelijk is het allemaal goed gekomen Nu ben ik weer zwanger, en sta onder controle bij de gyn. Ik ga vanaf de 12e week starten met ascal. Dit schijnt goed te werken? Graag hoor ik ervaringen van andere mama's die ook hellp of pre eclampsie hebben gehad, en hoe de daarop volgende zwangerschap is verlopen. Zijn er nog andere dingen die ik zelf kan doen om de kans op wederom hellp/pre eclampsie te verlagen? Hoe vaak kom je bij de gyn op controle bijv?
Volgens mij kun je weinig doen om de kans te verkleinen op weer Hellp of P{re-eclampsie. Heb zelf het bij mijn tweede zwangerschap erg rustig aan gedaan. Bij mijn oudste (2009) ben ik met 35 weken en een beetje opgenomen met pre eclampsie, later Hellp. Met 36+3 hebben ze me ingeleid omdat de waardes de verkeerde kant heen gingen. Tweede zwangerschap leek allemaal goed te gaan, bloeddruk prima, veeeeeeelllll minder vocht vasthouden, veel meer energie, maar toch ineens met 35 weken en een beetje weer een hoge piek bloeddruk, eiwitten in de urine. Weer opgenomen, eiwitten bleven, bloeddruk was prima. Verder is het ook niet gegaan dan pre eclampsie, weer ingeleid met 37 weken omdat dat nou eenmaal standaard is met pre eclampsie. Maar met de tweede was het echt een stuk minder heftig dan met de eerste. Zelf stond ik niet eens onder controle bij de gyn tot ik werd opgenomen, maar gewoon bij de vk. Baalde er wel van dat ik weer moest worden opgenomen en denk achteraf dat het ook niet nodig was geweest, maar ze nemen nou eenmaal het zekere voor het onzekere als je zo'n verleden hebt. Heb zelf geen medicijnen gehad bij de tweede zwangerschap, dus kan je daar niet mee helpen. Maar van harte met je zwangerschap en probeer ervan te genieten. Zou als je veel vragen hebt eens een afspraak maken met de gyn, die kan veel vragen beantwoorden voor je.
Kom lekker meekletsen bij prematuur / pre eclampsie / hellp , daar kletsen alleen maar meiden die in hetzelfde schuitje zitten , ik ben zelf na ook weer zwanger na een zw te hebben gehad eclampsie . Liefs Edith Mama van mees*
Hey meid, ik heb idd ook dezelfde angst nu. Ben in mijn vorige zwangerschap met 32 weken opgenomen met al ernstige pre eclampsie, bij 35 weken HELLP erbij en werd ik meteen met spoed ingeleid. Is echt kantje boord geweest met mezelf... Om die reden heeft het ook wel ff geduurd voordat mijn man de stap voor een 2e durfde te nemen. Nou hopelijk is het zoals bij de meesten dat het bij de 2e óf niet gebeurd, of in veel mindere ernstige vorm. knuffel!
Wat een heftige verhalen zeg. Krijg er toch weer de rillingen van. Tja, je kunt nu ook weinig anders dan je maar overgeven aan alles en hopen dat het wel goed gaat dit keer. Bedankt voor jullie reacties!
Wat spannend dat je weer zwanger bent. Heel heel veel succes meid. En bedankt voor je uitnodiging. Heb al een paar keer meegelezen daar.