Ik lees net op telegraaf.nl dat er bij steekproeven in plakjes kaas die bij de lidl verkocht worden de listeria bacterie is gevonden. Deze kaas heet St. Maartens of St. Martens en is verpakinfg van 200 gram. Kan schadelijk zijn!
Ja ik hoorde het net op het nieuws. Lekker zeg als je dat dan gegeten hebt, denk je er als zwangere mama alles aan te doen om je kindje gezond te houden. Gelukkig haal ik mijn kaasje altijd op de markt. Ik vraag me af wat je nu moet doen als je zwanger bent en je deze kaas hebt gegeten?
Ik had het bij Algemeen al neer gezet met link naar het artikel, het gaat om de 200grams verpakking gesneden kaas van Sint-Maarten Classic die gekocht is voor 11 mei.
Realiseer je dat in het vaatdoekje dat op je aanrecht ligt (en waar niemand moeilijk over doet) waarschijnlijk vele malen meer listeria zitten dat dat is in die kaas gevonden is...
Serieus?! Ik ben niet zo paniekerig hoor met dit soort zaken maar waarom staat dat dan nergens op een do's en dont's lijstje dat je bij de vlos krijgt?
Een gebruikte vaatdoek is het meest onhygiënische produkt in het huishouden. Dat weet toch iedereen? Daar zitten meer bacteriën in/op dan op een wcbril doorgaans eet je geen vaatdoekjes, dus dat zal het verschil maken.
vaatdoekjes eten nee bedankt. maar je hebt gelijk. verder zou ik zeggen als je het op hebt neem gelijk even contact op mijn lidl hoe groot de kans is en bel even naarde vk/gyn
Klopt ja de laatste tijd neig ik meer naar afwasborstels die smaken toch iets beter Ik ben alleen verbaasd over het feit dat je kennelijk meer "gevaar" loopt van een vaatdoek die op het aanrecht ligt dan over een stukje ongepasteuriseerde- of Lidl kaas.
ik hoorde het net ook...tja, heb gewoon kaas gegeten afgelopen maanden ook die van de lidle... of het die merk was geen idee. tja.. ach elke keer is er volgens mij wel iets wat niet mag en wel mag.....
Ik bedoelde hiermee aan te geven dat er soms een beetje te paniekerig wordt gedaan over zaken als deze terwijl gevaren vlak voor de neus over het hoofd wordt gezien. Nee, je eet geen vaatdoekjes (mag ik hopen), maar die zelfde hand die dat vaatdoekje heeft beetgepakt stopt daarna weer een koekje in de mond of iets anders... En vaak helpt het even snel wassen van je handen er ook niet tegen. (of het moet een 60-graden-'handwas' zijn, hahaha) Ja, een vaatdoekje met listeria (of de legio andere bacterieen die erop zitten) kan net zo gevaarlijk zijn of misschien zelfs wel gevaarlijker dan het eten van bv die Lidl-kaas. Ander voorbeeld: Met verbazing lees ik bijvoorbeeld topics over vrouwen die zwanger op vakantie willen naar Egypte, Indonesie of Afrika. Incl. malaria-gebieden. Tuurlijk zijn er zat gevallen waarbij dat zonder problemen is verlopen. Maar als je het dan hebt over risico's voor de zwangerschap... dan valt een plakje Lidl-kaas echt volledig in het niet.
Ik begrijp je hoor Merah Ik denk dat het belangrijk is dat je vooral niet rookt, drinkt of drugs gebruikt en er voor de rest een klein risico aanwezig is. Sommigen slaan er in door terwijl anderen helemaal nergens rekening mee houden. Ik probeer een middenweg te volgen en ik paniekeer niet zo snel op dit gebied al sla ik rauw vlees en vacuum verpakte vis netjes over. Ook zal ik de malariagebieden ook niet zo snel bezoeken zo lang ik zwanger ben Ik zit er niet zo heel erg in hoor maar wat is nu de kans dat die Lidlkaas nadelige gevolgen voor jou of je kindje kan hebben?
De kans... Helaas kun je dat moeilijk zeggen. Allereerst zijn bij de Lidl-kaas in een steekproef foute kaas ontdekt. Je zult dus eerst al net de pech moeten hebben dat jij net zo'n pak met 'foute' kaas in je mandje legt. Verder is het belangrijk wat er daarna met de kaas gebeurt. Als je die gewoon bij de juiste temp in de koelkast bewaard zullen bacterieen beperkte kans hebben om zich te vermeerderen. Voordat je ziek wordt heb je een bepaalde hoeveelheid bacterieen nodig. Het is dus niet zo dat je van 1 bacterie gelijk ziek wordt. Daarbij komt nog dat ieder lichaam anders is. Waarom wordt de 1 wel verkouden als een collega verkouden is en een ander niet? Je eigen lichamelijke conditie en de 'pech-factor' spelen hierbij een rol. De kans dat je er echt ziek van wordt is heel klein, maar een fabrikant is bijna wel verplicht melding te maken bij zaken als deze. Mochten mensen namelijk ziek worden en een fabrikant heeft melding nagelaten, dan kunnen ze worden aangeklaagd. Misschien ben ik wel niet streng genoeg, nu ik zwanger ben. Ik eet geen rauw vlees, geen verpakte vis en zal bij kaas in het buitenland kijken of het van gepasteuriseerde melk is. Verder was ik mijn komkommertje nu wel (deed ik voorheen eerlijk gezegd niet), maar werk nog steeds in de tuin (wel handschoenen aan). Wat een reeel risico is, is gevoelsmatig natuurlijk voor iedereen anders. Ik zal ook niemand veroordelen als de Lidl nu vermeden wordt. Maar mijn mening is dus (mede door wat ik over bacterieen denk te weten vanuit mijn opleiding, al is dat wel weer even terug) dat er soms te veel nadruk wordt gelegd op de verkeerde dingen en dat de media daar deels schuldig aan is. PS. En natuurlijk niet roken, geen drank en geen drugs!
Wat het probleem met listeria is is dat besmetting een miskraam tot gevolg kan hebben in tegenstelling tot andere bacterien... En de kans deze op te lopen is dan wel klein maar uitkijken zou ik altijd wel doen. Hygiene in het algemeen is zeker nu nog belangrijker.
Vroeger aten ze toch ook alles??? Nou zeg ik niet dat vroeger alles beter was hoor hehe maar ik heb bijv straks ook een tostini gerookte zalm met roomkaas op ( zalm was intussen dus opgewarmd)....ik ben nu 35 weken zwanger ik doe er niet zo moeilijk meer over wat betreft dat. Ik was al zwanger (en toen wist ik het nog niet) en at toen ook nog gewoon carpaccio. Nu doe ik dat niet omdat dat echt rauw is...kan niet wachten om het straks wel te mogen! En wat betreft die vaatdoekjes; helemaal gelijk! En zo zijn er meer dingen waar je nog zieker van kan worden en zo ook de kleine...