Beste verloskundige, Toen ik ongeveer 15 weken zwanger was (nu 6 weken geleden) ben ik zo'n 3 à 4 dagen erg ziek geweest met symptomen die leken op die van besmetting met de listeria bacterie (koorts, diarree, misselijkheid, stijve nek, hoofdpijn). Ik ben toen naar de huisarts geweest en die zag geen reden tot nader onderzoek (maar het leek ook alsof hij voor het eerst van de bacterie hoorde...). Ik heb de dag dat ik ziek werd 's middags nog een broodje brie gegeten. Ik was in de veronderstelling dat dit veilig was maar hoor daar toch wisselende berichten over. Nu maak ik me eigenlijk nog steeds een beetje zorgen. De klachten waren na enkele dagen over maar kan het zijn dat ik de bacterie heb opgelopen en deze nog steeds in mijn lijf zit en daardoor schadelijk kan zijn voor mijn ongeboren kindje? Ik hoor graag of u mij gerust kunt stellen of dat ik het toch voor de zekerheid moet laten checken. Alvast bedankt!
Ik zou het even overleggen met de verloskundige of gynaecoloog waar je onder controle bent. Dan kan die zelf even bepalen of extra onderzoek nodig is. Naar mijn weten is bijna alle brie in Nederland niet schadelijk aangezien deze van gepasteuriseerde melk is gemaakt (maar ik weet natuurlijk niet welke/van welk merk je precies gegeten hebt). Groetjes Gea